Citat:
Ursprungligen postat av Bdk
Det är som jag förstått det väldigt individuellt det där, samt beroende på hur mycket eu köper huset för.
Vi har "precis" köpt ett hus, och vi fick det till ca 600k under marknadsvärde ( köp av familjemedlem), vi behövde då inte lägga någon handpenning, det behövdes heller inget toplån.
Så ni var då 2 som gick in för lånet?

Blev det enklare eller sämre?
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Om du inte ens kan stoppa undan kontantinsatsen för ett hus på "bara" 500 000 (dvs. ungefär 75 papp) så ska du inte ha hus. Det är inte precis som en lägenhet, där du kan ringa herr Vaktmästare om kylskåpet låter konstigt, utan ett hus betyder (mycket) pengar i omkostnader. Det kommer alltid vara nånting som behöver fixas (särskilt om vi pratar om en hus på den prisnivån). Vart ska du ta dem pengarna ifrån? Eller ska du ta ytterligare ett lån för det? Osar här ett kommande bidrag till nästa säsong av Lyxfällan, om du gör mer allvar av tanken.
Men självklart kan du låna hela beloppet från somliga banker (SBAB vill jag minnas gör det, om man är sparkund hos dem). Men då får du också räkna med räntan därefter, då det är få seriösa banker som ens vill ta i dig med tång om du har obefintlig sparande.
Och du tror jag inte vet det? Istället för att spara pengar så har jag saker istället, och dom är ju inte precis värdelösa. Pengar är ju undansparat men bara till pension, dom rör jag inte.
Spenderar varenda dag i något hyreshus och gör diverse jobb, så är inte precis som du tror att man inte har nån koll på omkostnader. Har väl mor och far som bor i hus också så dom har väl bra koll också. Men tackar för infon
Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Hur fan vet du om det är ett dåligt hus?
TS kanske bor i lapphelvetet där husen inte koster speciellt mycket?
Men som svar till TS - ja det går.
Om man har bra kontakt till banken kan man låna 100% där, annars finns det ju mängder av företag som har blanko-lån upp till 350', men som TheShape skriver är det en relativt hög ränta, i alla fall sett i förhållande till bolåneräntan.
Precis, ingen tätbebyggd ort men fint är de där och där jag har all vänkrets etc. Nära till en större stad dessutom
Citat:
Ursprungligen postat av JUSTer88
E det inte LAG på 15% kontant vid BOLÅN? rest 10% tar man på ett topplån med ränta därefter.. SEB har bra ränta nu om du binder 2år.
Okej ska kika upp det.
Citat:
Ursprungligen postat av 2HeadsOnEagle
Ta kontakt med bankerna istället för flashback.
Lycka till.
Ska göra ett samtal till dom inom en snar framtid, tack.
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det är inte så ovanligt att folk ta ett blancolån motsvarande kontantinsatsen, det bör fungera i TS fall då huset kostar ca 500 000 kr om jag uppfattade det rätt i så fall behöver TS ta ett blancolån på 75 000 kr vid sidan av huslånet vilket bör vara fullt möjligt.
Ta och snacka med din bank så kan de säkert hjälpa dig.
Får ta och kolla vidare på detdära
Kan väl även nämnas att pappa kan ju "gå in" för borgen, dvs han finns som en säkerhet om detta är möjligt?