• 1
  • 2
2012-11-09, 21:37
Medlem
Dimpens avatar
När det gäller vinterdäck så säger lagen: "När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn gäller kravet även denna."

Min fråga är VAD är vinterväglag? Snö? Is? Halka? Kombination av dessa?
Och vad menas med "likvärdig utrustning"

Nån som vet?
Citera
2012-11-09, 21:40
Medlem
Geeggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
När det gäller vinterdäck så säger lagen: "När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn gäller kravet även denna."

Min fråga är VAD är vinterväglag? Snö? Is? Halka? Kombination av dessa?
Och vad menas med "likvärdig utrustning"

Nån som vet?

Vet bara att man inte får köra med sommardäck när det är under 2 grader.
Sen vad "vinterväglag" gäller det vetifan.
Citera
2012-11-09, 21:43
Medlem
micaeles avatar
Jag fick lära mig att "vinterväglag" är upp till den enskilde polismannens bedömning, vid en eventuell kontroll. Troligen räcker det med frost på vägbanan, dvs att den kan uppfattas som hal.
Citera
2012-11-09, 21:46
Medlem
Kikus avatar
Angränsade vägar till den väg man åker på räknas också så om det är vinterväglag på en angränsande väg så räknas den vägen som du åker på som väg med vinterväglag.
Citera
2012-11-09, 21:50
Medlem
//Mac\\-Sters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geeggan
Vet bara att man inte får köra med sommardäck när det är under 2 grader.

Ut tjatat uttryck jag vet, men har du någon källa på detta?
Jag misstror dig inte, men har aldrig förr hört talas om att det skulle vara på det viset.
Citera
2012-11-09, 21:54
Medlem
Jag har hört "om det finns frost/snö på någon del av vägbanan". Känns som en ganska vettig definition av vinterväglag.
Citera
2012-11-09, 21:58
Medlem
Kikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av //Mac\\-Ster
Jag misstror dig inte, men har aldrig förr hört talas om att det skulle vara på det viset.

Vore lustigt att man inte får köra i plusgrader. Men kan nog vara en smart regel att byta till vinterdäck när temperaturen sjunker under 3 grader (2)
Polisens definition är när det är snö, is eller frost på vägbanan eller angränsande vägar där bilens framförs.
Källa http://www.gp.se/motor/1.18729-gp-re...g-vinterdacken
Citera
2012-11-09, 21:58
Medlem
Du har uppenbarligen hittat ett kryphål is svensk lagstiftning som gör att du kan köra med sommardäck året om utan konsekvenser.
Citera
2012-11-09, 21:59
Medlem
Geeggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av //Mac\\-Ster

Tyvärr ingen källa på detta. Förra året så var jag lite nervös över om jag kunde köra med mina sommardäck eller inte så jag ringde 11414 och kollade med dom.
Svaret jag fick var "Så länge temperaturen inte understiger 2 grader så är det inga som helst problem"
Citera
2012-11-09, 21:59
Medlem
Kikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Du har uppenbarligen hittat ett kryphål is svensk lagstiftning som gör att du kan köra med sommardäck året om utan konsekvenser.
Kryphålet är att det finns undantag ifall resan startar eller slutar utomlands.
Citera
2012-11-09, 22:36
Medlem
toby79s avatar
Där finns svaret: http://www.transportstyrelsen.se/sv/...-vintervaglag/
Citera
2012-11-09, 22:57
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Där finns svaret: http://www.transportstyrelsen.se/sv/...-vintervaglag/

Hittar inget om "likvärdig utrustning"......
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in