2012-11-09, 13:47
Medlem
Generellt sett: salt, grynigt och med en smak som bränner lite på tungan.
Citera
2012-11-09, 13:55
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Fast mången ost har inte en rättvis lukt, så det funkar ju inte så bra heller. Men det är väl bättre än att beskriva med ord, antar jag.
Det är sant. Jag minns inte vad de danska ostarna heter som doftar... stinker som fan... men är supergoda.

Men hur skulle du själv beskriva hur ex västerbotten resp grevé smakar? Jag är nog jävligt dålig på att beskriva smaker. Jag förundras hur alla sk vinexperter sitter o bubblar med vinet i munnen o beskriver alla smaker!??
Citera
2012-11-09, 14:06
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Om han nu är allergisk och inte enbart intolerant så är det nog bäst att undvika detta med.

Det är alltid svårt att beskriva smaker som en person aldrig känt innan. Det är lite i stil med att beskriva färger för en blind.

Nej, en blind människa har oftast aldrig sett en färg. Medans någon som TS beskriver uppenbarligen känt smaker innan. Han kan således relatera och jämföra.
Citera
2012-11-09, 14:13
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Det är sant. Jag minns inte vad de danska ostarna heter som doftar... stinker som fan... men är supergoda.

Men hur skulle du själv beskriva hur ex västerbotten resp grevé smakar? Jag är nog jävligt dålig på att beskriva smaker. Jag förundras hur alla sk vinexperter sitter o bubblar med vinet i munnen o beskriver alla smaker!??
Bla Gamle Ole, smakar och luktar helvete.
Citera
2012-11-09, 14:20
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Bla Gamle Ole, smakar och luktar helvete.
Tycker du att den smakar illa? Stinker gör den ju men jag tycker alla dom där stinkande ostarna är goda. Problemet är att det stinker i hela kylen när man har en sådan ost där. ...
Citera
2012-11-09, 14:28
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Tycker du att den smakar illa? Stinker gör den ju men jag tycker alla dom där stinkande ostarna är goda. Problemet är att det stinker i hela kylen när man har en sådan ost där. ...
Smaken är som baken, man doften är för mej viktig
eftersom näsan används när man smakar också.
Det är väl som med surströmming, antingen älskar man den eller hatar den.
Jag hatar den.
Citera
2012-11-09, 14:35
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Smaken är som baken, man doften är för mej viktig
eftersom näsan används när man smakar också.
Det är väl som med surströmming, antingen älskar man den eller hatar den.
Jag hatar den.
Visst är det så att doften är väldigt viktig. Men det är ju som med stekt strömming. Det doftar ju inte heller så är extremt gott (stekoset) men är supergott när man väl får det på tallriken. Eller på en knäckebrödsmacka.

Surströmming har jag faktiskt aldrig luktat (eller smakat) på. Har sparat det till framtiden.
Citera
2012-11-09, 16:05
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:

Haha, dom sitter ju bara och trollar. "Med smak utav jord och ekfat".
Citera
2012-11-09, 16:54
Medlem
stels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Haha, så jävla bra
Citera
2012-11-09, 17:21
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Jag var för några år sedan inbjuden till en "vinprovningstest för amatörer" där vi blev erbjudna sex olika sorters viner o så fick vi lappar om vad de olika vinerna smakade men vi skulle själva pricka in vilket av resp vin som resp lapp med vad vinerna smakade skulle stämma in på.

Vet du hur många viner jag prickade rätt på? INGET! Det hade fan varit lättare att pricka in sex matcher i Allsvenskan - trots att jag inte är någon fotbollsfreak - än att pricka in sex olika viner.
Citera
2012-11-09, 17:54
Medlem
simonpimonpoos avatar
Ost är det vidrigaste som finns, ingenting är äckligare. Förstår verkligen inte hur folk kan äta ost, det är så extremt vidrigt. Det är synd att ost är så vanligt i mat, speciellt om man åker söderut i europa. En endaste liten parmesansmula kan helt förstöra en annars god pastarätt, fyfan.
Citera
2012-11-09, 18:27
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonpimonpoo
Ost är det vidrigaste som finns, ingenting är äckligare. Förstår verkligen inte hur folk kan äta ost, det är så extremt vidrigt. Det är synd att ost är så vanligt i mat, speciellt om man åker söderut i europa. En endaste liten parmesansmula kan helt förstöra en annars god pastarätt, fyfan.
Kan du fördjupa dig lite i vad du inte gillar med ost mer än att det är vidrigt o äckligt? Dricker du mjölk o äter smör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in