2012-11-08, 23:19
Medlem
Det var lite över ett år sedan jag gjorde mig av PC:n och skaffade min första mac (iMac) och jag tänkte nu få tummen ur och för första gången köra en formatering och ominstallation på den – en så kallad "clean install". Jag har aldrig gjort det på Mac tidigare, men har hittat instruktionerna om hur jag får in Mountain Lion på en bootable USB och allt det där.

Jag har kört/kör med Time Machine, och med hjälp av det tänkte jag återskapa alla mina filer och dokument sedan när installationen är klar och datorn är helt ren. Jag har även rakt av dragit över hela min användarmapp på 380 GB till en annan extern HD för säkerhets skull, eftersom det är första gången jag gör det här på Mac och verkligen vill undvika risken att göra mina senaste tio år i livet helt meningslösa.

MEN, hur som helst. Filerna i ens användarmapp är enkla att få tillbaka precis som de var, men jag är lite konfunderad över ett par andra saker.

iMessage/Meddelanden – alla konversationer där i. Var hittar jag dem och vilka mappar och filer är det jag ska kopiera och sedan klistra in/ersätta efter ominstallation för att inte förlora dem?

iPhoto – alla redigeringar och inställningar på alla bilder i biblioteket? Bilderna (de som är importerade och inte pekar på en bild utanför biblioteket d.v.s.) ligger ju sparade i själva biblioteket som ligger i "Bilder", men alla bilders redigeringar och inställningar, som manuellt angivna platser o.s.v. – delningsinfon – var ligger dessa sparade? Jag vill ju få tillbaka mitt bibliotek precis som det är nu sedan. Räcker det med att bara öppna biblioteket så kommer allt vara precis som det ska, eller måste jag kopiera några programfiler och mappar för att även info och redigeringar ska följa med?

Mail – Finns det något sätt att slippa behöva exportera alla brevlådor och sedan när datorn är ominstallerad ställa in mitt konto på nytt och importera alla brevlådor? Jag skulle gärna vilja bara kunna spara i princip hela Mail som det är nu och sedan få tillbaka det genom att bara ersätta programmets mapp eller liknande. Finns det något sätt

Mycket tacksam för hjälp. Skulle gärna vilja ta itu med detta så fort som möjligt.
Citera
2012-11-08, 23:20
Medlem
tzjs avatar
En fråga innan: Varför vill du göra en clean install?

Det är en Mac, inte en PC. Vad har du problem med som gör att du behöver göra en sådan manöver?
Citera
2012-11-08, 23:37
Medlem
Egentligen inte mycket, kanske lite av en tvångstanke. Det är ETT program som jag inte blir klok på varför det börjat bete sig som det gör helt plötsligt. Och det hjälper inte att jag avinstallerar det och raderar alla restfiler en sökning på det hittar, när jag installerar det på nytt så kvarstår problemet.

I övrigt fungerar allt som det ska. Men när Mountain Lion kom så installerade jag bara över Lion, och ja, jag vet inte. Har hört och läst av folk som tycker man ska göra en clean install när man installerar dessa större uppdateringar, och även fast datorn fungerar som den ska och mår bra, så mår den ju alltid som bäst efter en riktig formatering. Om inte datorn så ens egen själ och sinne i alla fall.
Citera
2012-11-08, 23:38
Medlem
tzjs avatar
Berätta vilket program det är så löser vi det. Någon clean install är inte nödvändig.
Citera
2012-11-08, 23:57
Medlem
"n-Track Studio" är programmet. Problemet är att jag helt plötsligt inte längre kan klicka upp plugins. Jag kan lägga till plugins på tracksen, men inte klicka upp plugin-fönstren och göra något med dem. Jag har raderat programmet och filerna i "hidden library", men ändå ser jag att spår av min tidigare layout-konfiguration finns kvar när jag installerat programmet på nytt. Och problemet med luginsen kvarstår. Det är programmets egna plugins/effekter kan tilläggas, som installeras med själva programmet.

Dock känner jag mig ändå rätt sugen på en formatering. Det är liksom inpräntat sedan barnsben att köra en sådan vart eller vartannat år, även fast datorn mår bra.
Citera
2012-11-09, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
En fråga innan: Varför vill du göra en clean install?

Det är en Mac, inte en PC. Vad har du problem med som gör att du behöver göra en sådan manöver?

Även en Mac blir otroligt härlig efter en total återställning, ett sånt ingrepp kan få en gammal mac att kännas som ny
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in