2012-11-08, 20:13
Medlem
LadyCerises avatar
Är det någon som känner igen sig? Mitt mående kan svänga hejvilt, ena dagen känns livet helt ok och jag känner mig optimistisk och glad över allt jag faktiskt har möjlighet att göra med mitt liv och framtid. Andra dagen eller timmen, kan jag vara så jävla nere och tänker att jag är så jävla misslyckad allt känns mörkt och hopplöst, när tårarna sprutar som mest känner jag att jag önskar att jag hade ett hagelgevär tillhands så att jag kunde blåsa huvudet av mig.
Det var väl det lite kortfattat, det är jobbigt när det svänger så fort och jag vet att jag inte kan tänka rationellt när dessa känslor infinner sig.
Är det helt normalt? PMS? Deprimerad? Jag har ingen aning, men jobbigt är det.
Citera
2012-11-08, 20:40
Medlem
Känner igen mig totalt! Mitt mående pendlar hejvildt mellan glädje, ångest, förtvivlan, lycka osv.
Har haft folk omkring mig som tycker jag borde göra en utredning om borderline. Har du hört talas om det?

Här är lite info, du kanske känner igen dig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Borderline

Är det så att du mår hysteriskt bra under vissa perioder och sedan faller ner i sån nedstämdhet att du nästan överväger att avsluta allt, så finns ju möjligheten att du kan bära på bipoläritet (manodepressivitet).
Citera
2012-11-08, 21:05
Medlem
LadyCerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnigdag
Känner igen mig totalt! Mitt mående pendlar hejvildt mellan glädje, ångest, förtvivlan, lycka osv.
Har haft folk omkring mig som tycker jag borde göra en utredning om borderline. Har du hört talas om det?

Här är lite info, du kanske känner igen dig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Borderline

Är det så att du mår hysteriskt bra under vissa perioder och sedan faller ner i sån nedstämdhet att du nästan överväger att avsluta allt, så finns ju möjligheten att du kan bära på bipoläritet (manodepressivitet).

Jag har läst och hört om borderline, jag vet också ett flertal personer som har det men jag kan inte identifiera mig i dom alls. Det är lite jag känner igen mig i såsom dålig självbild och självkänsla, temeramentsutbrott(ibland) skiftande humör osv. Men jag har inga problem med förhållanden alls, som jag har läst att borderlineare brukar ha...

Hysteriskt bra är det sällan jag mår, bara av glada nyheter osv vilket nog är ganska normalt. Det går lixom från glad/mellanläge till tankar om självmord och dit kan jag sjunka 10 min...Vilket händer nån/några gånger i veckan...

Annars ska jag göra en utredning om ADHD/ADD men jag vet lixom inte om det hänger ihop med det eller om det kanske är något annat!
Citera
2012-11-09, 02:23
Medlem
LadyCerises avatar
Har alla med borderline grova problem med relationer? Jag har läst här på fb att man ska springa ifrån såna och att dom är hemska osv...Visst har mina problem, men så hemsk är jag inte i relationer som jag läst här...
Citera
2012-11-09, 07:36
Medlem
Dr Scriptums avatar
Det kan vara så att du bara har väldigt svängigt humör eller är i en jobbiga period i livet. Allt kan och ska inte diagnostiseras. Annars kan det handla om borderline eller bipolär sjukdom, men i båda fallen finns det ju många andra symptom. Hur länge har du haft det så?
Citera
2012-11-09, 15:22
Medlem
LadyCerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Scriptum
Det kan vara så att du bara har väldigt svängigt humör eller är i en jobbiga period i livet. Allt kan och ska inte diagnostiseras. Annars kan det handla om borderline eller bipolär sjukdom, men i båda fallen finns det ju många andra symptom. Hur länge har du haft det så?

Jo jag har väl alltid haft ganska svängigt humör i perioder, från att jag var 13 år är 20 idag. Mellan jag var 13-16 år hade jag väldigt svårt att hantera neråthumöret och brukade skära mig själv när det kändes som värst.

Idag har jag lärt mig att hantera det relativt bra och skadar inte mig själv längre, jag gör allt för att det inte ska gå ut över min partner, han vet nog inte så mycket för i dom stunderna låser jag in mig på toaletten eller duschen oftast. När jag åt p-piller för några år sen kände jag mig som ett monster då svängde humöret ännu mera, så jag försöker hitta några sorts svar. Kanske är det hormoner, något fysiskt eller psykiskt eller helt normalt...
Jag är också påväg att påbörja en utredning om ADD men det behöver ju lixom inte ens hänga ihop med det...
Citera
2012-11-11, 16:31
Medlem
LadyCerises avatar
Nu hade jag en svacka för 2 dagar sen, satt med en flaska theralen och lite annat och funderade på att bara försöka avsluta allting. Sambon var inte hemma men jag berättade som jag kände och jag tyckte att jag kanske skulle in på Psyk, det tyckte inte han för att han inte skulle klara av det. Idag mår jag återigen inte bra, tankar om att dränka mig i badkaret, eller hänga mig var något som kändes som en bra lösning. Sambon verkar inte bry sig nämnvärt av att jag går runt som en zombie och har gråtit osv. Jag vet att när jag mår bättre kommer jag tycka att jag är löjlig som haft dessa tankar, kanske om några timmar, en dag, eller en vecka. Detta är otroligt jobbigt och jag har ingen att prata med eller ta stöd hos...
Citera
2012-11-12, 09:53
Medlem
Känner igen mig, jag passar inte heller in på borderline, har inte många aggressions utbrott och relationer till människor fungerar smärtfritt.
Svänger rätt ofta nuförtiden, var helt uppe i en lycklig period under två månader å efter det har jag börjat tvärvända fram å tillbaka igen.
Har du gått till någon mottagning och pratat om dina problem?
Nog för att de flesta jag träffat bara gett piller så kan det underlätta att slänga ur sig sina mörkaste tankar till en främling, det underlättar att inte gå runt å va tyst om det.
Sen att man fortsätter vända i mitt fall är väl en sak, men hjälper ju för stunden kanske? Hmm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in