Många spanska fotbollsklubbar har namnet real innan sitt andra namn , te.x Real Madrid, Real Vallalodid och Real Sociedad.
Men vad betyder detta egentligen?
Tydligen Kunglig på spanska .., Real
"Kunglig"; ord som ofta ingår i spanska klubbnamn: Real Madrid Club de Fútbol, Real Club Deportivo Español (från Barcelona), Real Sociedad (från San Sebastián), Real Zaragoza Club de Fútbol, Real Club Celta de Vigo, Real Betis Balompié (från Sevilla), Real Club Deportivo de La Coruña, Real Valladolid Club de Fútbol, Real Oviedo Club de Fútbol, Real Sporting Club de Gijón, Real Racing Club de Santander och Real Club de Mallorca.
Senast redigerad av Six10 2012-11-08 kl. 18:55.
Hur får man rätten att använda namnet "Real" då? Eller är det tillåtet för alla att göra? För i så fall så är ju den där "kungliga statusen" inte så mycket att hänga i granen.
Hur får man rätten att använda namnet "Real" då? Eller är det tillåtet för alla att göra? För i så fall så är ju den där "kungliga statusen" inte så mycket att hänga i granen.
Jag misstänker att det är det spanska kungahuset som ger ut statusen och om jag inte har helt fel för mig så är det Real Betis som först fick äran att bli ett kungalag.
Jag misstänker att det är det spanska kungahuset som ger ut statusen och om jag inte har helt fel för mig så är det Real Betis som först fick äran att bli ett kungalag.
Fan va plast kungahuset är då som håller på så många lag!