2012-11-08, 16:49
Medlem
Chevrons avatar
Tittade på tänderna i spegeln, och märkte att flera av mina tänder har ett mörkare parti längst ner, där jag sedan år tillbaka lyckats borsta hårt nog för att få tandköttet att retirera ().

Jag vill minnas att tandläkaren smetade på något här för att motverka ilningar, men minns inte hur det såg ut.

Det är lite otäckt gult/brunt, men gör inte ont när man petar eller skrapar med nageln. Är det lackgrejset eller är det något jag borde boka tid för på en gång?

Bild
belysningen i badrummet var väl inte det bästa, så det blev extra ljummet sken

Tack
Citera
2012-11-08, 17:08
Medlem
Jack.Dogs avatar
Kan det inte vara en tandborstskada eller helt vanlig tandsten?
Citera
2012-11-08, 17:22
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Kan det inte vara en tandborstskada eller helt vanlig tandsten?
Det är en väldigt skarp gräns var det börjar på varje tand (bakre tänder, kunde inte få en bild med ljus), ungefär som såna där märken som blir på stenar när vatennivån förändras.

Tandsten borde väl vara mindre slätt och gå att gröpa lite i med petningar, det här verkar höra till själva tanden. Det verkar antingen vara något tunt lager som sitter utanpå, eller att ett tunt lager försvunnit eller förändrats (i.e tanden förfaller?).
Citera
2012-11-08, 17:27
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Tittade på tänderna i spegeln, och märkte att flera av mina tänder har ett mörkare parti längst ner

Bild
belysningen i badrummet var väl inte det bästa, så det blev extra ljummet sken

Tack

Ser onekligen ut som tandsten. Sedan, om du har en lite omsorgsfull tandsköterska/hygienist/tandläkare, så kan du upptäcka att det blir grått/mellanbrunt istället allra längst ned på tänderna. Det är för att verkligen förvissa sig om att tandstenen försvunnit - förvisso blir det en emaljskada, men... allt för att undvika tandlossning.
Citera
2012-11-09, 09:37
Moderator
ofays avatar
Nej jag ser ingen tandsten. Röker du?
Du har blottat dentinet, dentin är duktig på att suga åt sig färgämnen som av cigg, kaffe etc. Det blir också lättare karies, som läker= mörknar
Citera
2012-11-09, 12:40
Medlem
lithionits avatar
tandsten kan lägga sig långt in i tandköttet så är säkert det, det är ett dilemma med tandborstning. för mycket tandborstning orsakar blottade tandhalsar, för lite ger hål och inflammerat tandkött.
Citera
2012-11-09, 15:26
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Du har blottat dentinet, dentin är duktig på att suga åt sig färgämnen som av cigg, kaffe etc. Det blir också lättare karies, som läker= mörknar
Dricker varken kaffe eller röker...

Bild igen
Det går en skugga i nederkant av bilden som får det att se ut som om tanden längst till höger också har det (det blev givetvis exakt samma färg), men den har inga märken.

Den här bilden gör det väl inte heller rättvisa, där ser det ut att vara fläckigt med en odefinierad kontur. Det är alltså en väldigt skarp kant och en dramatisk ändring där färg på tanden är helt annorlunda. Det buktar varken in eller ut.
Citera
2012-11-12, 16:38
Medlem
Chevrons avatar
bump, varit på folktandvården nu
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Det var något sånt här och inget allvarligt. Då räcker väl tänderna ett litet tag till...
Citera
2012-11-12, 16:46
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
bump, varit på folktandvården nu

Det var något sånt här och inget allvarligt. Då räcker väl tänderna ett litet tag till...

Vad bra att du fick svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in