2005-04-13, 21:10
Medlem
Hejsan alla glada
Sommaren börjar närma sig så sakta så jag tänkte börja dra ner på mitt fett intag. Det jag undrar är om det är STOR skillnad på tonfisk i olja och tonfisk i vatten. Samt om Euroshoppers tonfisk är att rekomendera? Kostar ju bara 4:50:-/burken
Citera
2005-04-13, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaVision
Hejsan alla glada
Sommaren börjar närma sig så sakta så jag tänkte börja dra ner på mitt fett intag. Det jag undrar är om det är STOR skillnad på tonfisk i olja och tonfisk i vatten. Samt om Euroshoppers tonfisk är att rekomendera? Kostar ju bara 4:50:-/burken

De e väl kolhydraterna du ska minska på... annars är det inget fel på fettet i tonfisken i olja... Jag tror inte att det spelar jättestor roll vilken du tar eller vilket märke det är så länge du inte dricker upp all oljan ochså
Citera
2005-04-14, 00:03
Medlem
Som sagt, häller du av oljan och pressar ned locket och klämmer ut så mycket du kan så är det bara några få gram kvar som en hinna runt fisken.

Euroshopper, Eldorado och andra billiga skitmärken smakar kattmat, det är bara ICA's och Abba's som lämpar sig som mänsklig föda. Men gillar du den billiga skiten så grattis, då är det ju bara att shoppa loss och lyckan är gjord!
Citera
2005-04-14, 00:17
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaVision
Hejsan alla glada

Den går att äta, men den är inte njutbar. Blandar du ut den med keso, tomatsås eller motsvarande funkar det bättre. Såvida du inte käkar flera burkar per dag eller har klen ekonomi är det värt att betala dubbla priset för ett godare märke.
Citera
2005-04-14, 00:40
Medlem
Kan upplysa om att det ÄR fel på fettet i tonfisken i och med att det inte är fett från tonfisken utan vanlig matolja. Jag minns aldrig vilket fett som är vilket men det ska enligt mupparna på exhale (träningsforum) vara fel fett iaf.

Dessutom kan jag hålla med om att euroshoppers tonfisk inte är någon höjdare men om man ska blanda den med nåt i en sås eller liknande så duger den för den är ju trots allt mycket billigare.

Abbas och icas kan man däremot äta som den är rätt ur burken, grymt gott.
Citera
2005-04-14, 01:02
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookien
Euroshopper, Eldorado och andra billiga skitmärken smakar kattmat, det är bara ICA's och Abba's som lämpar sig som mänsklig föda. Men gillar du den billiga skiten så grattis, då är det ju bara att shoppa loss och lyckan är gjord!
Kan inte påstå att jag känner så stor skillnad. Att äta tonfisk straight är aldrig speciellt kul, men kryddar man och blandar man upp det med linser, nudlar, i en sallad eller vad som helst, så funkar de billiga märkena utmärkt. Pröva runt lite. Det är inte nödvändigtvis priset som avgör.

Fet fisk på burk är ju grymt bekvämt och samtidigt suveränt protein och nyttigt fett. Så köp lite av varje för att variera: makrill, sardiner, lax, sill (som inte ligger i någon fet sås). Det enda negativa är allt gift som finns i framförallt lax och sill. Så det gäller att ta det lite försiktigt med dessa.
Citera
2005-04-14, 01:15
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzy
Kan upplysa om att det ÄR fel på fettet i tonfisken i och med att det inte är fett från tonfisken utan vanlig matolja. Jag minns aldrig vilket fett som är vilket men det ska enligt mupparna på exhale (träningsforum) vara fel fett iaf.
Nja, för budgettonfisk brukar det vara solrosolja, som det inte är något direkt fel på. Däremot kanske det inte är någon vidare kvalitet på oljan som används. Men man ska ju inte äta några större mängder av den. Olivolja i tonfiskburken är annars standard på kontinenten, vilket jag tycker är mycket godare. Jag vet inte om man hittar det i Sverige. Jag brukar annars använda vatten-varianten och hälla på lite olivolja för att få den "rätta" smaken.
Citera
2005-04-14, 07:14
Medlem
Ninjans avatar
Det är inget moraliskt fel på att äta tonfisk, så länge det kommer från sprätt-delfiner! Tänk ekologiskt
Citera
2005-04-15, 23:23
Medlem
tonfisk, suveränt käk

jovisst e d stor smakskillnad på burkar å burkar euroshopper pride mf 3,4 kr burkar smakar generellt skit och är mer mosig/slamsig i konsistensen, helt enkelt det som inte platsar i de andra burkarna, men 15,16 spänn för abbas burkar går ju inte att betala om man e storkonsument, smakmässigt mest för pengarna sista tiden är "ocean wave" 6kr på netto (nästan alltid stora fina bitar)
Ska inte ge mej in i fettfajten , d e en hal jävel, å d krånglar alltid till sej, men för att vara fisk e makrill tex en sunkig rackare (fettmässigt) medans tex lax e bra, ska man krångla till ordentligt så innehåller tex en höstsill ofta över 30% fett medans vårfisken bara några få %
Citera
2005-04-15, 23:30
Bannlyst
som sagt det är ingen bra ojla. köp i vatten, men det smakar skitt, Då kan du lägga in ett par droppar med olivolja.
Citera
2005-04-15, 23:56
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman
Ska inte ge mej in i fettfajten , d e en hal jävel, å d krånglar alltid till sej, men för att vara fisk e makrill tex en sunkig rackare (fettmässigt) medans tex lax e bra, ska man krångla till ordentligt så innehåller tex en höstsill ofta över 30% fett medans vårfisken bara några få %
Vad menar du? Ju fetare fisk desto bättre och makrill är fetare än lax. Dessutom har odlad lax otrevligt höga koncentrationer av gift. Ål är annars kungen av fet fisk och man kan ju bara önska att man hade råd att äta mer av den.
Citera
2005-04-16, 11:10
Medlem
finafisken

nä riktigt så enkelt e d inte, ju fetare är inte lika med ju bättre, vi kommer alltid tillbaka till mättade och omättade fetter, och just makrill innehåller en stor mängd "fel" fett (för att vara fisk) medans tex lax har en hög % "bra" fett. animaliskt fett är tex alltid "dåligt" och bör skäras bort, medans nötter innehåller "bra" fett trots att % ligger runt 50% (vilket inte innebär att man kan äta flera nävar om dan) . det låter kanske konstigt men för att bränna fett måste kroppen veta att du kontenuerligt tillsätter fett (äter) alltså ät fett för att bränna fett, förutsatt att du intar RÄTT fett , köp en bok om ämnet. undvik socker, socker reglerar insulinnivån, som i sin tur styr inlagringen av fett, mkt socker = effektiv fettlagring... järnvilja underlättar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in