2005-04-16, 11:19
Medlem
Inget fel på eldorados, däremot euroshoppers är ju som en jävla sörja.
Citera
2005-04-16, 11:30
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman
nä riktigt så enkelt e d inte, ju fetare är inte lika med ju bättre, vi kommer alltid tillbaka till mättade och omättade fetter, och just makrill innehåller en stor mängd "fel" fett (för att vara fisk) medans tex lax har en hög % "bra" fett.
Fettet i makrill och lax har så gott som exakt samma andel mättat fett, enligt svenskfisk.se:

Makrill
Mättat fett: 3,5
Enkelomättat fett: 6,5
Fleromättat fett: 4,38
Varav
Omega-6 (n-6)** 0,49
Omega-3 (n-3)***: 2,87
Kolesterol: 75 mg

Lax
Mättat fett: 2,6
Enkelomättat fett: 5
Fleromättat fett: 3,28
Varav
Omega-6 (n-6)** 0,52
Omega-3 (n-3)***: 2,25
Kolesterol: 70 mg

Mängden PCB, antibiotika etc. per 100 g. framgår inte men den lär ligga skyhögt högre för laxbiten, som ju är att jämställa med rena peniclinkuren.
Citera
2005-04-16, 13:10
Medlem
Jag hörde att det inte var bra att äta för mkt tonfisk, för det innehåller mkt metaller eller nåt liknande? vet någon nåt om detta?
Citera
2005-04-16, 14:32
Bannlyst
Vad kostar icas tonfisk som det är vatten istället för olja i?
Citera
2005-04-16, 16:26
Medlem
jean-wim

bra jobbat jean , du har bra koll
Citera
2005-04-16, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimL
Jag hörde att det inte var bra att äta för mkt tonfisk, för det innehåller mkt metaller eller nåt liknande? vet någon nåt om detta?

Du menar att tonfisk innehåller tungmetaller? Speciellt tonfisk som ligger i olja.
Citera
2005-04-17, 00:13
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas S
Du menar att tonfisk innehåller tungmetaller? Speciellt tonfisk som ligger i olja.
Det är kvicksilver i tonfisken, och den kommer från fisken (och skiten vi släpper ut i haven) inte från burken eller oljan. Som alltid är det väl en fråga om mängder så det är bäst att variera alla de feta fiskarna med varandra och med andra proteinkällor. Tyvärr är det ju gifter och skit i det mesta vi äter. Att variera maten och därför inte utsätta sig för för stora koncentrationer av ett visst specifikt gift är väl den bästa strategin.
Citera
2005-04-18, 21:08
Medlem
Tack för alla fina svar jag fått. Jag gillar egentligen inte fisk överhuvudtaget. Men fisk måste man ju ha i sig vilket som, så Euroshoppers Tonfisk i vatten får det bli fortsättningsvis
Citera
2005-04-18, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaVision
Hejsan alla glada
Sommaren börjar närma sig så sakta så jag tänkte börja dra ner på mitt fett intag. Det jag undrar är om det är STOR skillnad på tonfisk i olja och tonfisk i vatten. Samt om Euroshoppers tonfisk är att rekomendera? Kostar ju bara 4:50:-/burken

är ingen stor skillnad på tonfisk i olja och vatten kommer troligen inte paja något på deffen om du ex äter tonfisk i olja själv tycker ja att vatten är bättre
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in