• 1
  • 2
2012-11-08, 11:14
Medlem
Hej!
Orkar inte stå ut längre, jag behöver ett svar.. Redan som 14-15 åring har jag känt mig övervakad och förföljd. Nu är jag 20~ och har fortfarande samma sak. Fast vissa dagar blir det värre, jag får bisarra vanföreställningar och syn&hörsel hallisar. Oftast så blir jag rädd och tror att någon är ute efter mig, börjar gråta, hör röster osv.
Varje gång jag pratar om något "hemligt" tror jag att min telefon är avlyssnad.
Förlåt att det blev lite förvirrande jag är rätt uppriven just nu. Och det är så mycket mer som jag kan skriva men vågar inte.
Finns det någon psykologchatt på internet? Eller någon att prata med? Vägrar psykakuten då de kommer att lägga in mig och jag klarar inte av att vara där.
Vad är det för fel på mig?
Citera
2012-11-08, 11:42
Medlem
mephedrons avatar
Förlåt att jag frågar detta som första fråga, men har du använt/missbrukat droger/receptbelagda mediciner någon gång i livet?
Citera
2012-11-08, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Förlåt att jag frågar detta som första fråga, men har du använt/missbrukat droger/receptbelagda mediciner någon gång i livet?

Ingen fara. Ja, mest benso.
Men varför jag började med benso var för att få lugn och ro i huvudet.
Citera
2012-11-08, 11:57
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OprahWindfury
Ingen fara. Ja, mest benso.
Men varför jag började med benso var för att få lugn och ro i huvudet.
Du hade alltså hallisar innan du började med nån drog?
Om man har schizofreni-anlag kan tex cannabisrökning eller amfetaminanvändande i unga år utlösa sjukdomen.
Citera
2012-11-08, 12:01
Medlem
Citat:
Du hade alltså hallisar innan du började med nån drog?
Om man har schizofreni-anlag kan tex cannabisrökning eller amfetaminanvändande i unga år utlösa sjukdomen.

Ja lite grann. Men efter att jag flera gånger försökt sluta med benso blir allting bara värre.
Har aldrig rökt cannabis, har testat amfetamin när jag var runt 15. Men detta var en eller två gånger.
Citera
2012-11-08, 12:18
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ja lite grann. Men efter att jag flera gånger försökt sluta med benso blir allting bara värre.
Har aldrig rökt cannabis, har testat amfetamin när jag var runt 15. Men detta var en eller två gånger.
Ok, låter inte som att amfetaminet är orsaken då..

Du försökte lösa ditt problem med benso men benson gjorde det värre i slutändan eftersom du nu utan benso mår värre än du gjorde från början, har jag fattat rätt?
Får du benson från läkare eller fixar du den illegalt? Om du får den från läkare borde han kunna hjälpa dig. Säg inte bara "åhhhh jag måste ha benso" för då ringer varningsklpckorna och du blir förmodligen av med ditt recept. Säg att du vill ha professionell hjälp. Betona gärna att du haft dessa hallisar sedan ung ålder.
Har själv haft väldigt svaga rösthallisar, håller med om att benso är guld! Jag var lat och skaffade aldrig nån riktig lösning på problemet, men det tycket jag du ska göra.
Citera
2012-11-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ok, låter inte som att amfetaminet är orsaken då..

Du försökte lösa ditt problem med benso men benson gjorde det värre i slutändan eftersom du nu utan benso mår värre än du gjorde från början, har jag fattat rätt?
Får du benson från läkare eller fixar du den illegalt? Om du får den från läkare borde han kunna hjälpa dig. Säg inte bara "åhhhh jag måste ha benso" för då ringer varningsklpckorna och du blir förmodligen av med ditt recept. Säg att du vill ha professionell hjälp. Betona gärna att du haft dessa hallisar sedan ung ålder.
Har själv haft väldigt svaga rösthallisar, håller med om att benso är guld! Jag var lat och skaffade aldrig nån riktig lösning på problemet, men det tycket jag du ska göra.

Du har fattat det helt rätt, har haft mer problem än just "psykosen" som gjort att jag ätit benso.
Jag har fått den utskriven av läkare och den nya jag nu har är, enligt mig, irriterande och vrång. Jag försöker men jag har ingen att prata med, vill inte prata med nära & kära för att de är redan tillräckligt oroliga för mig som det är.

Edit: stavfel
Senast redigerad av OprahWindfury 2012-11-08 kl. 12:26.
Citera
2012-11-08, 12:42
Medlem
Alcohooolics avatar
Äter du någon neuroleptika för dina problem?
Citera
2012-11-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alcohooolic
Äter du någon neuroleptika för dina problem?

Fick zyprexa, men blev som en zombie och slutade för att läkaren vägrade sänka dosen
Citera
2012-11-08, 12:47
Medlem
Alcohooolics avatar
Citat:
Fick zyprexa, men blev som en zombie och slutade för att läkaren vägrade sänka dosen

Okej, men se till att ha en stadig kontakt med öppenvården, det finns fler mediciner en Zyprexa. Har själv ätit många olika neuroleptika. Vid eventuell schizofreni så kan dessa mediciner att man mer eller mindre bli symptomfri under långa perioder.
Citera
2012-11-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alcohooolic
Okej, men se till att ha en stadig kontakt med öppenvården, det finns fler mediciner en Zyprexa. Har själv ätit många olika neuroleptika. Vid eventuell schizofreni så kan dessa mediciner att man mer eller mindre bli symptomfri under långa perioder.

Ja jag blev fri från symptomen när jag åt zyprexan. Men det var ett tag sen jag slutade med den nu
Citera
2012-11-08, 12:54
Medlem
Alcohooolics avatar
Citat:
Ja jag blev fri från symptomen när jag åt zyprexan. Men det var ett tag sen jag slutade med den nu

Ja, zyprexa är väldigt bra i många fall, har läst någonstans att det ska vara den mest potenta antipsykotiska medicinen. Har också ätit den men jag gick upp cirka 15 kg i vikt, kan hålla med om att man blir lite som en zombie på medicinen, trött jämt osv. Men det har ju som sagt mycket med dosering att göra. Du kanske helt enkelt ska träffa en annan läkare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in