I och med färre användare och att MS köpt upp Skype så kommer MSN att försvinna i mars. Detta tycker jag är väldigt tråkigt, då jag aldrig brytt mig om Skype (jag har ett konto där, men gränssnittet är så stort). Skype är dessutom mer resurskrävande och startar upp långsammare.
Detta handlar även i stor del om att Skype/ip-telefoni lämpar sig bättre på andra plattformar än just datorerna, vilket är förståeligt. Men att ha båda tjänsterna borde inte vara så svårt?
Är det dyrt att hålla MSN i maintenance-mode och låta de som vill använda det fortsätta göra detta?
I mars kommer Windows Live Messenger (WLM) att gå i graven. En orsak är att antalet användare sjunkit dramatiskt de senaste åren. Från starten som MSN Messenger 1999 ökade man på tio år till över 300 miljoner aktiva användare.
– WLM verkar inte vara en lämplig plattform för kommunikation via tv eller företagets X-box, men det verkar Skype vara, säger teknikkonsulten Gartners analytiker Brian Blau till BBC och påpekar att det kan vara klokt för ett företag som har flera konkurrerande produkter att bara fokusera på en
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!