• 1
  • 2
2005-04-14, 18:03
Medlem
Tesans avatar
Rött vin: Gato Negro Cabernet Sauvignon (nr 7564) Chile
Vitt vin: Moselland Riesling Kabinett (nr 5135) Tyskland.
2005-04-14, 18:28
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12

Dock är mitt favoritvin, för tillfället, en röd spanjor med namnet "Conde de Valdemar" (reserva)! Mycket fatkaraktär som jag älskar och en fin ton av körsbär... passar klockrent till nötkött!

Håller med! Conde de Valdemar är kanon! Själv så föredrar jag Rioja rent allmänt.
2005-04-14, 18:31
Medlem
462s avatar
rabiega rouge är min favorit. frankrike. 3342 på systemet.

perfekt till det mesta...
2005-04-14, 19:40
Medlem
Mysonoxens avatar
Jag är in i helsike såld på Bordeauxviner (röda sådana) men säger inte nej till vare sig vit (eller röd) Bourgogne, Rhôneviner, lagrade Rioja, Barolo, Brunello eller Barbaresco från Italien. Dessutom är jag barnsligt förtjust i Amarone, och till desserten en Tokaj eller Sauternes eller varför inte Madeira eller Port?

Att ha en brorsa som tillhör den yppersta Sverigeeliten vad gäller vin- och spritkunskap har satt sina spår och mången god flaska har vi delat och förhoppningsvis har jag lärt mig ett och annat. Synd bara att det är han och inte jag som är nere i Bordeaux just nu, men 11 dagar i Paris var inte fel det heller
2005-04-14, 19:49
Medlem
nachos avatar
Om jag håller mig till kring eller under 100 kr (där jag brukar hålla till) så tycker jag att jag får mest vin för pengarna med

Vitt: en Alsace Riesling
Rött: en fyllig portugis
2005-04-14, 20:17
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Om jag håller mig till kring eller under 100 kr (där jag brukar hålla till) så tycker jag att jag får mest vin för pengarna med

Vitt: en Alsace Riesling
Rött: en fyllig portugis

Vad gäller Alsace (som jag oxå givetvis gillar) har bolaget fått in ett par rejält läckra viner från firman Zind-Humbrecht. Lägg på 99 spänn till och du får deras Gewürztraminer Herrenweg de Turckheim 2001, ett underbart vin jag och frugan avnjöt för ett par veckor sen och konstigt nog prisvärt trots 199 kronors-lappen...

(PS: Deras Riesling är heller inte dum och andra bra Rieslingviner från Alsace finns som du säkert känner till från firmor som Trimbach och Hugel)
2005-04-14, 23:14
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Att ha en brorsa som tillhör den yppersta Sverigeeliten vad gäller vin- och spritkunskap har satt sina spår och mången god flaska har vi delat och förhoppningsvis har jag lärt mig ett och annat. Synd bara att det är han och inte jag som är nere i Bordeaux just nu, men 11 dagar i Paris var inte fel det heller

Nu blir jag väldigt intresserad av vem brorsan är. Vi är förmodligen kollegor på ett eller annat sätt. Kan du ge en diskret ledtråd eftersom du redan börjat "spilla bönor".
2005-04-14, 23:27
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
Nu blir jag väldigt intresserad av vem brorsan är. Vi är förmodligen kollegor på ett eller annat sätt. Kan du ge en diskret ledtråd eftersom du redan börjat "spilla bönor".

Du kanske rentav jobbar med honom? Eftersom anonymiteten bör garanteras här på FB kan jag väl bara säga att han är i 40-årsåldern, har hållit på med drycker sedan 80-talet och är en av få svenskar som känner alla de ledande vinmakarna i såväl Bordeaux som Bourgogne och alla andra distrikt därefter. Han är alltid på plats i Bordeaux första veckan i april då den nya årgången presenteras och har så varit i många år. En doldis för de flesta svenskar men mer känd i vindistrikten i Europa.

För eventuell ytterligare info får du väl skicka ett PM, dessutom har du själv väckt mitt intresse då jag känner en hel del av hans kollegor.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in