• 1
  • 2
2005-04-13, 20:17
Medlem
Ballonggrevens avatar
Vilket är ditt favoritvin?
Vilket vinland ligger högst på listan?

Mitt favoritvin för tillfället är en kanonbra fransos från sydväst: Expression de St-Go (nr 2213-1, 89 spänn). Bra tryck i frukten och sjysst struktur. Ett bra vin till lite kraftigare kötträtter, grillat och grytor.

Favoritland är Frankrike. Det finns alltid något nytt att upptäcka.
2005-04-13, 20:31
Medlem
pafas avatar
KIR det måste vara gudarnas dryck....vet ej dock vilket land detta eminenta vin kommer från
2005-04-13, 20:34
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pafa
KIR det måste vara gudarnas dryck....vet ej dock vilket land detta eminenta vin kommer från

Kir är vitt, torrt vin (traditionellt Bourgogne Aligoté) blandat med créme cassis (svartvinbärlikör), det vill säga en vindrink.
2005-04-14, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
Vilket är ditt favoritvin?
Vilket vinland ligger högst på listan?

Mitt favoritvin för tillfället är en kanonbra fransos från sydväst: Expression de St-Go (nr 2213-1, 89 spänn). Bra tryck i frukten och sjysst struktur. Ett bra vin till lite kraftigare kötträtter, grillat och grytor.

Favoritland är Frankrike. Det finns alltid något nytt att upptäcka.

Jag håller med om Frankrike!

Dock är mitt favoritvin, för tillfället, en röd spanjor med namnet "Conde de Valdemar" (reserva)! Mycket fatkaraktär som jag älskar och en fin ton av körsbär... passar klockrent till nötkött!

(Fast jag har vegetarianpolare som hävdar att det är ok även till svampanrättningar)
2005-04-14, 09:56
Medlem
Roger Pontares avatar
Frankrike är överlägset bäst! Inga vin i världen smakar som frankrikes. Pomerol och St Emilion är favoritdistrikten, där finns mycket gott...
2005-04-14, 11:45
Medlem
Requiems avatar
Själv rekomenderar jag Chateau Musar, Libanesiskt vin som är fantastiskt gott ihop med t.ex. lamm. Men så går det på runt 200kr flaskan, kan det dock vara värt ibland!
2005-04-14, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Själv rekomenderar jag Chateau Musar, Libanesiskt vin som är fantastiskt gott ihop med t.ex. lamm. Men så går det på runt 200kr flaskan, kan det dock vara värt ibland!

Så sällan som jag faktiskt köper vin så tycker jag att jag gott kan slänga ut hundralappar på en flaska! Däremot står inte Lamm så högt på önskelistan... men det kanske passar till andra maträtter?

Hur är det i karaktären?
Berätta gärna vad det är ni gillar hos era viner!

(...inte för att jag vill sno tråden men... nyfiken bara )
2005-04-14, 11:53
Medlem
Bråkmakarns avatar
Emotions är mitt favoritvin, lättdrycket och gott!

Vinländer har jag ingen koll på.
2005-04-14, 12:17
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Chénas (Domaine Des Darroux)
Ett väldigt bra beaujolais.
2005-04-14, 13:18
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Så sällan som jag faktiskt köper vin så tycker jag att jag gott kan slänga ut hundralappar på en flaska! Däremot står inte Lamm så högt på önskelistan... men det kanske passar till andra maträtter?

Hur är det i karaktären?
Berätta gärna vad det är ni gillar hos era viner!

(...inte för att jag vill sno tråden men... nyfiken bara )

Håller helt och hållet med dig angående pengarna Laban! Ja, vinet fungerar ihuvd taget till smakrika kötträtter. Rådjur, nöt etc... inget man har till kykling, fläsk osv.

Det är ett både mustigt och fylligt vin. Det har en härlig tegelröd färg. En mogen smak med fruktiga undertoner och en nötaktig karraktär. Hade turen att komma över en flaska ifrån 1987 (det bästa året enligt de som har koll) och det var helt fantastiskt!

Tror det är 96'an och frammåt som krängs på bolaget nu.

Enjoy!
2005-04-14, 13:22
Medlem
Ett av dem billigaste röda vinerna är Il Nostro, men också riktigt bra faktiskt!
2005-04-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Håller helt och hållet med dig angående pengarna Laban! Ja, vinet fungerar ihuvd taget till smakrika kötträtter. Rådjur, nöt etc... inget man har till kykling, fläsk osv.

Det är ett både mustigt och fylligt vin. Det har en härlig tegelröd färg. En mogen smak med fruktiga undertoner och en nötaktig karraktär. Hade turen att komma över en flaska ifrån 1987 (det bästa året enligt de som har koll) och det var helt fantastiskt!

Tror det är 96'an och frammåt som krängs på bolaget nu.

Enjoy!

Sådant där är överlag bökigt tycker jag - man hittar ett vin som är gott och köper det en period och sedan dyker plötsligt en ny årgång upp! Som inte alls är lika bra!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in