2012-11-08, 02:23
Medlem
sweetbastards avatar
Tja! Jag har en riktig tankenöt för er datorkunniga, jag fick för mig att jag skulle byta tema på min dator (windows 7) och då ska man ju bland annat döpa om den förutnämnda filen för att sedan lägga till en ny. Vilket jag gjorde men uppenbarligen gjorde jag något väldigt fel för när jag startar datorn får jag bara det felmeddelandet och sedan en helsvart skärm.
Kan trycka ctrl alt delete och då händer det som ska hända men trycker man på starta aktivitetshandlaren eller någon av dom andra- svart skärm igen. Jag har testat att starta windows i safe mode men får bara samma svarta skärm. Samma sak händer när jag trycker på systemrepear.
Jag har googlat på telefonen (som jag skriver ifrån nu så ni får ursäkta eventuella stavfel) och folk med samma problem har kunnat läsa det antingen genom safe mode eller genom att stoppa i sin windows skiva och reparera via den, men nu när det så att jag har ingen skiva. What to do?
Citera
2012-11-08, 02:38
Medlem
rEEgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbastard
Tja! Jag har en riktig tankenöt för er datorkunniga, jag fick för mig att jag skulle byta tema på min dator (windows 7) och då ska man ju bland annat döpa om den förutnämnda filen för att sedan lägga till en ny. Vilket jag gjorde men uppenbarligen gjorde jag något väldigt fel för när jag startar datorn får jag bara det felmeddelandet och sedan en helsvart skärm.
Kan trycka ctrl alt delete och då händer det som ska hända men trycker man på starta aktivitetshandlaren eller någon av dom andra- svart skärm igen. Jag har testat att starta windows i safe mode men får bara samma svarta skärm. Samma sak händer när jag trycker på systemrepear.
Jag har googlat på telefonen (som jag skriver ifrån nu så ni får ursäkta eventuella stavfel) och folk med samma problem har kunnat läsa det antingen genom safe mode eller genom att stoppa i sin windows skiva och reparera via den, men nu när det så att jag har ingen skiva. What to do?

Så.. Du döpte om shell32.dll eller vad menar du?
En teoretisk lösning är att du kan ladda hem en dll-fil till den windowsversion du har (finns flera sidor som är fullproppade med just .dll-filer för just sånahär ändamål), eller så kan du göra en säkerhetsåterställning och där borde shell32.dll följa med med tanke på att det är en viktig komponent i ett Windowssystem. Om inte det sistnämnda funkar, så är Windows dum i huvvet.

Om du har gjort en säkerhetskopia av filen i fråga så kan du, om det går, starta windows i felsäkert läge MED kommandotolken, och sen skriva cd Katalogen Där Shell32.dll ska ligga och skriva följande: "rename shell32.bak shell32.dll" (förutosatt att du har döpt kopian till shell23.bak, och självklart ska du inte skriva citattecknen.)
Citera
2012-11-08, 02:41
Medlem
rEEgs avatar
En snabb googling gav dessa svar:

http://pcsupport.about.com/od/findby...sing-error.htm

http://answers.yahoo.com/question/in...7104023AAAyFr3 <- den är nog mer relevant eftersom det handlar om en person med samma problem som dig som han/hon fick efter att ha ändrat Theme/tema.

http://answers.yahoo.com/question/in...7102247AAyAWEZ

Nu är jag för trött för att orka läsa så att deras problem är mer eller mindre identiska med det problemet du har men nån av lösningarna borde funka. Annars kanske du kan låna en windowsskiva av nån du känner
Citera
2012-11-08, 02:52
Medlem
sweetbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rEEg
Så.. Du döpte om shell32.dll eller vad menar du?
En teoretisk lösning är att du kan ladda hem en dll-fil till den windowsversion du har (finns flera sidor som är fullproppade med just .dll-filer för just sånahär ändamål), eller så kan du göra en säkerhetsåterställning och där borde shell32.dll följa med med tanke på att det är en viktig komponent i ett Windowssystem. Om inte det sistnämnda funkar, så är Windows dum i huvvet.

Om du har gjort en säkerhetskopia av filen i fråga så kan du, om det går, starta windows i felsäkert läge MED kommandotolken, och sen skriva cd Katalogen Där Shell32.dll ska ligga och skriva följande: "rename shell32.bak shell32.dll" (förutosatt att du har döpt kopian till shell23.bak, och självklart ska du inte skriva citattecknen.)

Yes, allt jag gjorde var att lägga till "xx" i namnet så jag skulle se vilken originalet var, eftersom jag inte kan starta datorn kan jag ju inte ladda ner något. Men även om jag lyckas bränna ut en cd med just den lilla filen så tvekar jag på att det skulle hjälpa, för det hände ingenting när jag stoppade in en skiva med linux på (dum idé med enda operativsystem jag har på skiva) den reagerar alltså inte när man stoppar i cd skivor
Citera
2012-11-08, 02:52
Medlem
Citat:
Tja! Jag har en riktig tankenöt för er datorkunniga, jag fick för mig att jag skulle byta tema på min dator (windows 7) och då ska man ju bland annat döpa om den förutnämnda filen för att sedan lägga till en ny.
varför skulle man behöva döpa om någon fil för att byta tema?

Citat:
men nu när det så att jag har ingen skiva. What to do?
ladda ner en windows iso eller låna en windows skiva från någon.

eller om du döpte om shell32.dll till nånting konstigt så byt namnet tillbaks till det riktiga (med kommandotolk eller en linux live CD) så borde det väl funka igen.

Citat:
för det hände ingenting när jag stoppade in en skiva med linux på (dum idé med enda operativsystem jag har på skiva) den reagerar alltså inte när man stoppar i cd skivor
men har du ändrat boot order i datorn så att datorn bootar från DVD?
Senast redigerad av elsydeon 2012-11-08 kl. 03:00.
Citera
2012-11-08, 03:01
Medlem
sweetbastards avatar
[quote=elsydeon]varför skulle man behöva döpa om någon fil för att byta tema?

Eftersom att i det nya temat finns det en likadan fil (typ som ett crack till ett spel) bara att vill man byta tillbaka till det gamla temat är det ju bra att ha kvar orginalet, och då skulle det funka att döpa om den eftersom att datorn kommer ändå se den nya filen som den som ska köras (när det funkar)
Citera
2012-11-08, 03:04
Medlem
sweetbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
men har du ändrat boot order i datorn så att datorn bootar från DVD?
Där sa du något! Ska testa detta och se vad som händer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in