Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Jag beskrivs av folk lite som en språkfascist, just för att jag är allergisk emot felstavningar och grammatiska fel (men kan ha en viss översyn om man inte har svenska som modersmål), men hävdar sällan att jag är smartare än någon annan, då jag är så pass ödmjuk att säga att jag är ganska normalbegåvad, men däremot känslig för detaljer. Just det förstnämnda är ingen ursäkt, då det finns både grammatik- och stavningskontroll, och har man läst mer än en bok i sitt liv så klarar man också av att bygga upp en vettig mening.
Men värst är givetvis folk som inte kan skilja på "de" och "dem" och försöker använda det. klarar man inte av att hantera det, så använd talspråk istället, vilket är (nästan) mindre plågsamt att läsa.
Nej, värst är självbetitlade språkfascister som borde se över sin kommatering. Fast herrn kanske är så gammal att han har kvar rester av den gamla logisk-grammatiska kommateringen?
(Usch, jag ber om ursäkt för såhär låga påhopp! I den här tråden och allt... Jag kunde bara inte låta bli när du gnällde på andras språkbruk, det är ju på internet lite av en universell gest för "Hej, kom och hårdgranska min text efter fel". Nu lär väl du hitta dubbelt så många fel i den här texten bara för det.)