2012-11-08, 02:38
Medlem
Potentatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jezzuzz
Hur menar du att jag skjuter mig själv i pungen om jag skrivit fel?
Svara på varför folk använder ord som de inte vet vad de betyder istället.
2012-11-08, 02:42
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Kan hålla med dig till viss del, när det går till överdrift.

Men att vara myndig i Sverige - som varje flashbackare åtminstone ska vara - och inte kunna stava till "döma" eller "väl" är helt enkelt undermåligt. Det lär man sig i lågstadiet och har man inte lyckats snappa upp det efter 12 år i skolan är det någon form av indikator på intelligens anser jag. Etter värre blir det när man ursäktar sig med dyslexi (det har knappast så många), alternativt att man "inte orkar" stava rätt.

Orkar man inte stava ordentligt orkar man antagligen inte bemöda sig med att hämta in information heller. Så resonerar jag.
2012-11-08, 02:42
Medlem
jezzuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potentaten
Svara på varför folk använder ord som de inte vet vad de betyder istället.

Hur ska jag kunna svara på det? Inget som direkt brukar falla mig in i smaken att göra faktiskt.
2012-11-08, 02:43
Medlem
TheShapes avatar
Jag beskrivs av folk lite som en språkfascist, just för att jag är allergisk emot felstavningar och grammatiska fel (men kan ha en viss översyn om man inte har svenska som modersmål), men hävdar sällan att jag är smartare än någon annan, då jag är så pass ödmjuk att säga att jag är ganska normalbegåvad, men däremot känslig för detaljer. Just det förstnämnda är ingen ursäkt, då det finns både grammatik- och stavningskontroll, och har man läst mer än en bok i sitt liv så klarar man också av att bygga upp en vettig mening.

Men värst är givetvis folk som inte kan skilja på "de" och "dem" och försöker använda det. klarar man inte av att hantera det, så använd talspråk istället, vilket är (nästan) mindre plågsamt att läsa.
2012-11-08, 02:48
Medlem
Nekro.s avatar
Detta är ett förekommande beteende på internet, även om din åsikt är bra, så kommer likförbannat någon klaga på din stavning, grammatik eller särskrivning.

Det är inte bara flashback, många vill vara bättre än de flesta och hävda sig.
På internet görs detta oftast i skrift, därav anledningen att folk rättar till andras misstag för att känna sig förmer och ha ett övertag över personen.
2012-11-08, 02:50
Medlem
jezzuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -IASIP-
Är trött och ser nu att det inte har med tråden att göra, sorry för det.

OnT: De som rättar felstavare eller grammatiskt sämre användare på forum likt detta gör det endast för att de själva ska få känna sig lite smartare. Likt osäkra mobbare försöker de trycka ned felstavaren för att dra upp sig själva så att de känner att de är bättre.

Då jag snabbläste trådstarten så fick jag för mig att du såg ner på dessa som inte kunde uttrycka sig lika bra. Fråga mig inte varför, jag är astrött så får skylla på det. Annars hade jag inte skrivit något om "de" och "dem", för jag har själv problem med det ibland...

Det fetstilta tror jag sitter likt en spark i arslet på vissa användare faktiskt. Att kunna trycka ner på en person som har svårare att uttrycka och kan agera lite duktigare och smartare.

Ett fenomen som är ganska så larvigt och respektlöst tycker jag.
2012-11-08, 03:03
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Lyssnar ni mer/tar ni en person seriösare om man är duktig på att skriva och/eller har ett större vokabulär?

Ja, men om folk använder ord de inte förstår får det snarare en motsatt effekt.

Citat:
Hur ska jag kunna svara på det? Inget som direkt brukar falla mig in i smaken att göra faktiskt.

Det roliga är att du själv verka vara en sådan användare. Först använder du "dem" felaktigt och sedan använder du uttrycket "inget som direkt brukar falla mig in i smaken" på ett helt obegripligt sätt.

Du verkar själv tillhöra de som använder "fina ord" som de inte förstår för att låta smartare.
2012-11-08, 03:13
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Jag beskrivs av folk lite som en språkfascist, just för att jag är allergisk emot felstavningar och grammatiska fel (men kan ha en viss översyn om man inte har svenska som modersmål), men hävdar sällan att jag är smartare än någon annan, då jag är så pass ödmjuk att säga att jag är ganska normalbegåvad, men däremot känslig för detaljer. Just det förstnämnda är ingen ursäkt, då det finns både grammatik- och stavningskontroll, och har man läst mer än en bok i sitt liv så klarar man också av att bygga upp en vettig mening.

Men värst är givetvis folk som inte kan skilja på "de" och "dem" och försöker använda det. klarar man inte av att hantera det, så använd talspråk istället, vilket är (nästan) mindre plågsamt att läsa.

Nej, värst är självbetitlade språkfascister som borde se över sin kommatering. Fast herrn kanske är så gammal att han har kvar rester av den gamla logisk-grammatiska kommateringen?

(Usch, jag ber om ursäkt för såhär låga påhopp! I den här tråden och allt... Jag kunde bara inte låta bli när du gnällde på andras språkbruk, det är ju på internet lite av en universell gest för "Hej, kom och hårdgranska min text efter fel". Nu lär väl du hitta dubbelt så många fel i den här texten bara för det.)
Senast redigerad av sm910dif 2012-11-08 kl. 03:16.
2012-11-08, 03:13
Medlem
jezzuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Ja, men om folk använder ord de inte förstår får det snarare en motsatt effekt.

Det roliga är att du själv verka vara en sådan användare. Först använder du "dem" felaktigt och sedan använder du uttrycket "inget som direkt brukar falla mig in i smaken" på ett helt obegripligt sätt.

Du verkar själv tillhöra de som använder "fina ord" som de inte förstår för att låta smartare.

Jag gjorde inte den här tråden för att klaga på de som använder "fina ord" felaktigt. Utan det var en frågeställning om varför folk gör det?

Känns som om dem gör det för att låta smartare, i min mening var det inte avsiktligt. Förstår du skillnaden?
Senast redigerad av jezzuzz 2012-11-08 kl. 03:27.
2012-11-08, 03:18
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Jag gjorde inte den här tråden och frågeställningen för att klaga på användare som använder ord de själva inte förstår. Utan det var en frågeställning om varför folk gör det?

Känns som om dem gör det för att låta smartare, i min mening var det inte avsiktligt. Förstår du skillnaden?

Det här är humor på hög nivå .

Du kan väl svara med tanke på att du använt "fina ord" och uttryck felaktigt inte mindre än fyra gånger bara i ovanstående inlägg. Varför gör du det?
2012-11-08, 03:29
Medlem
jezzuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Det här är humor på hög nivå .

Du kan väl svara med tanke på att du använt "fina ord" och uttryck felaktigt inte mindre än fyra gånger bara i ovanstående inlägg. Varför gör du det?

Skrev fel i det citerade inlägget. Ändrade om det.
2012-11-08, 03:39
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Nej, värst är självbetitlade språkfascister som borde se över sin kommatering. Fast herrn kanske är så gammal att han har kvar rester av den gamla logisk-grammatiska kommateringen?

(Usch, jag ber om ursäkt för såhär låga påhopp! I den här tråden och allt... Jag kunde bara inte låta bli när du gnällde på andras språkbruk, det är ju på internet lite av en universell gest för "Hej, kom och hårdgranska min text efter fel". Nu lär väl du hitta dubbelt så många fel i den här texten bara för det.)

Purung är jag inte, men tillräckligt gammal för att komma ihåg läraren som slog en på fingrarna (bildligt talat, gammal är jag inte ) när man missbrukade just kommatecken (hon var inget fan av sk. tydlighetskommatering, och det är inte jag heller). Lite av den gamla skolan alltså.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in