Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-08, 01:54
Medlem
jezzuzzs avatar
Varför är alla så prydliga med hur man ska och hur man inte ska skriva?

Varför använder folk ord dem själva inte vet vad dem betyder?

Någonting jag stört mig på vad gälla flashback, ska vara ett helvetes gnällande om huruvida man skriver. Oavsett om man får ut sin synpunkt på ett relativt bra sätt ska det ändå bli nedvärderat pga ens sätt att skriva.

Lyssnar ni mer/tar ni en person seriösare om man är duktig på att skriva och/eller har ett större vokabulär?
2012-11-08, 01:56
Avstängd
Det är såklart att man har mer respekt för någon som kan uttrycka sig skriftligt bättre än andra, de är oftast bättre utbildade.
Samtidigt tror jag att många tar sig tiden att rätt stava och försöker att komma på bättre meningar när de skriver på internet jämfört med att tala i verkliga livet då man måste vara rask.
2012-11-08, 01:59
Medlem
jezzuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Det är såklart att man har mer respekt för någon som kan uttrycka sig skriftligt bättre än andra, de är oftast bättre utbildade.
Samtidigt tror jag att många tar sig tiden att rätt stava och försöker att komma på bättre meningar när de skriver på internet jämfört med att tala i verkliga livet då man måste vara rask.

Dock måste man inte vara bättre på att uttrycka sig skriftligt bara för att man genomgått en högre utbildning. Kan dock hålla med dig om att man har mer tid och kan komma på värdefullare argument skriftligt istället för att få en sk. "Brainfreeze" muntligt.

Tror människor i övrigt har väldigt mycket lättare att uttrycka sig skriftligt, och kanske sämre självförtroende irl.
2012-11-08, 02:00
Medlem
probe53s avatar
Det tar tid att hitta formerna när man kommunicerar, sen är ju oftast inte en upplyftande ton hämmande.
2012-11-08, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jezzuzz

Någonting jag stört mig på vad gälla flashback, ska vara ett helvetes gnällande om huruvida man skriver.

"Hur" heter det. "Huruvida" betyder "ifall".
2012-11-08, 02:07
Medlem
jezzuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruzan

Där har vi ett ganska bra exempel på en paragrafryttare med egentligen samma kompetens som ett encelligt djur.
2012-11-08, 02:13
Medlem
Funderarmusens avatar
Citat:
Varför är alla så prydliga med hur man ska och hur man inte ska skriva?

Någonting jag stört mig på vad gälla flashback, ska vara ett helvetes gnällande om huruvida man skriver. Oavsett om man får ut sin synpunkt på ett relativt bra sätt ska det ändå bli nedvärderat pga ens sätt att skriva.

Lyssnar ni mer/tar ni en person seriösare om man är duktig på att skriva och/eller har ett större vokabulär?

Inte alls. Däremot lyssnar jag seriösare om personen kommer med någon sanning istället för människor som uppenbart far med osanning för att just sprida, osanning.
2012-11-08, 02:18
Medlem
stopbitchings avatar
Har man inte ens tid att formulera sig på ett någorlunda korrekt sätt så kan det ses som att inlägget inte är genomtänkt och avfärdas efter det. Kan även vara jobbigt att läsa.
2012-11-08, 02:21
Bannlyst
Du skjuter dig själv i pungen då du uppenbarligen inte behärskar "de" och "dem".
2012-11-08, 02:23
Medlem
jezzuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -IASIP-
Du skjuter dig själv i pungen då du uppenbarligen inte behärskar "de" och "dem".

Hur menar du att jag skjuter mig själv i pungen om jag skrivit fel?
2012-11-08, 02:36
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruzan
Fast skriver man så dåligt att det blir jobbigt att läsa är det ju inte helt ovanligt att det även förekommer starka invektiv beträffande huruvida man (överhuvudtaget) bör skriva eller inte

Citat:
Där har vi ett ganska bra exempel på en paragrafryttare med egentligen samma kompetens som ett encelligt djur.

Du såg inte att det fanns en viss touch av humor á la tongue-in-cheek över det han skrev?

Mer ontopic. Nu tillhör ju inte jag direkt den gruppen men för mer bildade alternativt språkligt begåvade människor antar jag att det förefaller naturligt att använda ett dels korrekt och dels för syftet så relevant språk som möjligt för att så precist som möjligt förmedla det budskap man önskar förmedla. Eftersom tankar och budskap ofta kan vara komplexa blir det då också nödvändigt att språket är komplext och nyanserat.

Och eftersom bildning är en åtrådd egenskap bland folk i allmänhet, önskar också obildade människor framstå som bildade vilket får som resultat att man lägger sig till med vad man tror är ett finare språk. Problemet är ju att man inte alltid behärskar de ord man använder, och resultatet blir ironiskt tvärtom sämre än om man skrivit som sig själv. Ett adekvat språkbruk avgränsar ner texten mer exakt till det budskap man önskar förmedla, ett konstlat språkbruk man inte behärskar riskerar i stor grad därför att avgränsa ner ens text till någon som inte alls är ens budskap. Bättre då att skriva enkelt och lita på att läsaren i stor grad själv kan förstå ungefär vad man menar.

Problemet är ju såklart att man då också utesluter sig själv från alla djupare samtal där kravet på exakthet i formuleringarna är stora, men vill man bli filosof är lösningen inte säga ord man inte kan utan att faktiskt studera och lära sig behärska koncept såväl som språkbruk.
Senast redigerad av sm910dif 2012-11-08 kl. 02:46.
2012-11-08, 02:36
Bannlyst
Citat:
Hur menar du att jag skjuter mig själv i pungen om jag skrivit fel?

Är trött och ser nu att det inte har med tråden att göra, sorry för det.

OnT: De som rättar felstavare eller grammatiskt sämre användare på forum likt detta gör det endast för att de själva ska få känna sig lite smartare. Likt osäkra mobbare försöker de trycka ned felstavaren för att dra upp sig själva så att de känner att de är bättre.

Då jag snabbläste trådstarten så fick jag för mig att du såg ner på dessa som inte kunde uttrycka sig lika bra. Fråga mig inte varför, jag är astrött så får skylla på det. Annars hade jag inte skrivit något om "de" och "dem", för jag har själv problem med det ibland...
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in