2012-11-08, 01:16
Medlem
valiumvaliums avatar
Kan man undanröja skyddstillsynen under prövotiden?

Jag dömdes förra året till skyddstillsyn 1 år vilket nu är färdigt. Är min prövotid 3 år ifrån övervakningens start, eller 3 år fr.o.m. skyddstillsynens avslutande?

Jag dömdes för narkotikasmuggling av normalgraden, eget bruk, vilket ska ha ett straffvärde på 14 dagar - 3 år (http://lawline.se/answers/10489). Eftersom det var eget bruk och ganska harmlösa droger torde straffvärdet vara kanske ca. 3 månader.

Det jag undrar är vad som händer om jag under prövotiden döms för ett nytt ringa brott, t.ex. ringa narkotikabrott. På http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddstillsyn kan man läsa att:
Citat:
"Om den som fått skyddstillsyn begår nya brott under prövotiden kan tingsrätten i det nya målet bland annat förordna att både prövotiden och övervakningstiden förlängs. Skyddstillsynen kan också ersättas av en annan påföljd."

Innebär detta att jag kan få en fängelsepåföljd vid dom för ett ringa brott?

Vidare, om jag begått ett brott under tiden för skyddstillsynen, men som jag lagförs först under prövotiden - vad blir skillnaden? Kommer det räknas som begånget under skyddstillsynen och ge dess konsekvenser eller hur är det egentligen?

Ursäkta för rörigt inlägg.
Citera
2012-11-08, 09:10
Medlem
GL-terrors avatar
Dom förlänger nog skyddstillsynen, kanske i komb med samhällstjänst. Prata med din advokat han har nog koll.
Citera
2012-11-08, 10:38
Medlem
valiumvaliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valiumvalium
Vidare, om jag begått ett brott under tiden för skyddstillsynen, men som jag lagförs först under prövotiden - vad blir skillnaden? Kommer det räknas som begånget under skyddstillsynen och ge dess konsekvenser eller hur är det egentligen?

Hur är det med det här då?
Citera
2012-11-24, 08:29
Medlem
valiumvaliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valiumvalium
Hur är det med det här då?
bump
Citera
2012-11-24, 10:38
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Prövotiden (och därmed skyddstillsynen) räknas från den dag du döms. Skyddstillsynen kan undanröjas om du döms för nya brott. Döms du för ett ringa narkotikabrott kommer det dock inte bli aktuellt med något undanröjande. Du kommer att dömas särskilt till böter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in