2012-11-07, 22:09
Medlem
dalmasen84s avatar
Hej

Jag är i valet och kvalet, funderar just nu på två olika 7-sitsiga bilar Mitsubishi Grandis och Opel Zafira båda av årsmodeller 04-05...
Ligger i ungefär samma prisklass!
Dock så verkar det som Grandisen är törstigare även om det lutar åt en sån, men så har jag läst att servicen på bilen verkar vara dyr, nu undrar jag om det är någon som vet vad en service går på för en Grandis?! Och Opel Zafira..

Snälla hjälp mig, ska kolla på bilarna i helgen..

/Linus
Citera
2012-11-07, 23:28
Medlem
Jag har inte en aning om vad service kostar då jag servar mina bilar själv, men totalt sett över en längre tid borde Grandisen bli billigare, Mitsubishi är en hållbarare bil än Opel.
Knepiga elfel tex existerar knappt hos Mitsubish, men det har varit vardagsmat hos Opel dom senaste 10 åren.
När det gäller rost har Opel blivit riktigt skapliga, men Mitsubishi är fortfarande känsliga, så där får man välja att ha en bil med lite rost som funkar, eller en rostfri som kanske inte går alls.
Kolla noga vad som gäller på just den Opeln för kamaxelremen, dom har tidigare haft enorma problem där, och med byten var 6000 mil.
Mitsubishi har iaf tidigare haft strorservice var 9000 mil, servicarna där imellan är bara normala oljebyten och kontroll, så köper du en bil med 10" mil och 9" servicen är gjord, behöver du inte oroa dig ett tag framöver, men köper du en som gått 17" så har du en fet räkning framför dig.

Jag har själv föregångaren till Grandis, en Space Wagon -02, den har gått nära nog problemfritt i snart 23.000 mil, ända problemet som inte är service eller normalt slitage är att hållaren för nummerplåtsbelysningen rostat sönder.
Citera
2019-03-07, 20:42
Bannlyst
Zafira med 1,7 diesel motor är en bra bil titta efter års model 2011 och fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in