Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Fast det är sämre för Trump om Cruz brakar samman snart än om Rubio gör det; om Cruz lägger ner tillsammans med Bush och Kasich har Rubio stora chanser. Både Bush och Kasichs väljare kommer troligen gå i huvudsak till Rubio oavsett vilket, och dessutom kommer han ta en huvuddel av Cruz kristna tokar. Om valet stod mellan Cruz och Trump istället tror jag Trump kunde ta en hel del av de återstående guvernörernas stöd; Cruz verkar riktigt ostabil.
Synd att inte en normal kandidat som Kasich blir vald...
Kanske, men jag tycker inte det är helt självklart. Jag tror att Trump och Cruz har en del flöde emellan sig. Bland evangelicals och teapartysympatisörer är de båda stora. Även om Rubio är mindre mainstream än t ex Bush kanske Cruz sympatisörer anser att han är för mycket etablissemang. Frågan är ju högintressant, men jag har inte sett någon ordentlig poll som inkluderar andrahandsalternativ på ett tag.
Ja det finns ju en annan dragningskraft mellan Kasich supportrar och Trumps politik som du nämner. Om man skulle rita upp ett diagram där ekonomi är en faktor och konservativ ideologi/tro en annan skulle jag vilja sätta Kasich och Trump i samma ände. Men samtidigt har jag en känsla av att Kasichs supportrar är de mest högutbildade och "samhälleligt etablerade" av alla de republikanska sympatisörerna. De kan anse att det är ett stort steg att gå över till Trumps läger som av dem kan uppfattas som lite bonnigt och vulgärt.
Men som det ser ut nu så kommer väl Kasich, Bush och Carson att bli nästa gäng att kasta in handduken. Carson är lite lurig dock, jag tror han sitter på kammaren och pratar med gud och kan ha fått för sig att han har ett gudomligt uppdrag att fortsätta
Kasich och Bush kör ju också ett chicken race i fråga om vem som ska blinka först. De vet ju att den som blir kvar kommer att få kalasa ordentligt på den andres supportrar. Rent spelteoretiskt talar det för att de båda kommer att driva sina kampanjer alldeles för länge. Men jag gissar att Kasich ända hoppar först, eftersom hans profil passar otroligt dåligt med de stater som röstar på supertisdagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
E.Merckx
Kan det vara så att Ted Cruz har skjutit sig själv lite i foten i det fallet?

Varför skulle Ben Carlsons sympatisörer vilja gå över till fuskaren Cruz?
Jo visst det har du ju rätt i, men samtidigt så är ju de två sympatisörgrupperna kanske de som är mest lika? Återstår att se om de värderar sin ideologi mer än "spite".
Citat:
Ursprungligen postat av
Socialkonservativ
Vänta nu. Är det så att vinnaren i SC får samtliga mandat från den staten? Och alltså betyder placeringen under Trump ingenting?
Japp, så är det. Det är därför många av oss var lite frågande till varför Trump riskerar sin ledning genom diverse utspel. Men det blir väl som vanligt att han reder ut det ändå på något sätt. Den katten har nio liv.