2012-11-07, 02:56
Medlem
Har i dagsläget krypterat min dator och använder brandväggen, båda alternativen som OSX Snow Leopard levereras med. Men hur väl skyddad är min information?

Skyddas allt, även det som fanns INNAN! jag krypterade?

Tips på fullgott skydd?
Citera
2012-11-07, 03:12
Medlem
Snöjs avatar
Har du krypterat hårddisken med FileVault så är allt som ligger på hårddisken krypterat, inklusive filer du hade innan och filer du skapat efter. Hur säkert det är beror på ditt lösenord.

Notera dock att allting som inte är på den krypterade hårddisken är öppet, t.ex om du tar backup med Time Machine eller liknande. Då behöver du kryptera den disken också.

Det är ju förstås också ett helt värdelöst skydd om du lämnar din dator på och upplåst, då kan vem som helst komma åt dina filer. Så stäng av datorn när du inte är vid den.
Citera
2012-11-07, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Har du krypterat hårddisken med FileVault så är allt som ligger på hårddisken krypterat, inklusive filer du hade innan och filer du skapat efter. Hur säkert det är beror på ditt lösenord.

Notera dock att allting som inte är på den krypterade hårddisken är öppet, t.ex om du tar backup med Time Machine eller liknande. Då behöver du kryptera den disken också.

Det är ju förstås också ett helt värdelöst skydd om du lämnar din dator på och upplåst, då kan vem som helst komma åt dina filer. Så stäng av datorn när du inte är vid den.

Okej, tack för den informationen. Då är alltså lösenordet den svaga länken. Har lagt att den kör lösenord efter 15 minuter, det borde vara lugnt alltså.
Citera
2012-11-07, 08:26
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9948741
Okej, tack för den informationen. Då är alltså lösenordet den svaga länken. Har lagt att den kör lösenord efter 15 minuter, det borde vara lugnt alltså.

Just det. Tänk på att använda ett säkert lösenord. Finns massor skrivet om detta både här på fb och nätet i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in