2012-11-06, 23:35
Medlem
Hittade inget enligt mig vettigt svar på frågan, så jag försöker här istället.

Kan jag koppla in min motorvärmare i ett vanligt eluttag utomhus?

Bor en bit ut i skogen i ett hyreshus där vi inte har några stolpar för motorvärmare.
Känns väldigt pissigt att behöva vara rädd för att bilen inte ska starta, att man ska
behöva skrapa rutorna varje morgon och självklart de extra bensinkostnaderna det
innebär att kallstarta.
Bor i källaren och har egen ingång på andra sidan av huset än de andra, precis utanför ingången
sitter ett eluttag som just nu är ansluten till en utomhuslampa.
Kan jag ansluta min motorvärmare med en förlängingskabel, för utomhusbruk självklart,
till det uttaget som lampan sitter i? Man kanske kan sätta dit en timer också så den slipper
vara på hela natten. Känner en liten oro över att mina grannar ska vara där och sno mitt uttag,
den är ju monterad strax ovanför min trappa men de verkar inte vara människor som skulle bry sig om sånt...
Kan man göra nån slags fleruttagsvariant av det hela, eller det kanske inte uttaget pallar?

Samt - hur vet man om ett uttag utomhus är jordat/ojordat?
Vad jag vet är det väl olagligt med ojordade eluttag utomhus nu mera(?),
men det är lite hemmabygge över hela stället så man vet aldrig.

Skulle uppskatta att få hjälp nu när det börjar bli så kallt ute.
Citera
2012-11-06, 23:54
Bannlyst
det ska gå.
För när ja bodde hos farsan drog jag bara ut en skarsladd från ett vägguttag och kopplade i motorvärmarn i
Citera
2012-11-07, 02:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoffinBanger
Hittade inget enligt mig vettigt svar på frågan, så jag försöker här istället.

Kan jag koppla in min motorvärmare i ett vanligt eluttag utomhus?

Bor en bit ut i skogen i ett hyreshus där vi inte har några stolpar för motorvärmare.
Känns väldigt pissigt att behöva vara rädd för att bilen inte ska starta, att man ska
behöva skrapa rutorna varje morgon och självklart de extra bensinkostnaderna det
innebär att kallstarta.
Bor i källaren och har egen ingång på andra sidan av huset än de andra, precis utanför ingången
sitter ett eluttag som just nu är ansluten till en utomhuslampa.
Kan jag ansluta min motorvärmare med en förlängingskabel, för utomhusbruk självklart,
till det uttaget som lampan sitter i? Man kanske kan sätta dit en timer också så den slipper
vara på hela natten. Känner en liten oro över att mina grannar ska vara där och sno mitt uttag,
den är ju monterad strax ovanför min trappa men de verkar inte vara människor som skulle bry sig om sånt...
Kan man göra nån slags fleruttagsvariant av det hela, eller det kanske inte uttaget pallar?

Samt - hur vet man om ett uttag utomhus är jordat/ojordat?
Vad jag vet är det väl olagligt med ojordade eluttag utomhus nu mera(?),
men det är lite hemmabygge över hela stället så man vet aldrig.

Skulle uppskatta att få hjälp nu när det börjar bli så kallt ute.

Det finns inga ojordade utomhusuttag som är installerade efter andra världskriget. Kravet på jordade uttag utomhus har i princip alltid funnits och därför är det ovanligt att man ser ojordade uttag ute. Däremot kom inte kravet på jordade uttag i garage förrän på 60-talet nån gång.

Det skall inte vara några problem att använda ditt uttag för motorvärmare. Dock bör man kolla hur kraftig säkring det är så att man inte överbelastar uttaget. En vanlig motorvärmare + kupevärmare brukar dra ca 1kW dvs 5A totalt och funkar bra även med 6A säkring. Utomhusuttag brukar ofta vara på 10A så man kan i princip koppla in två bilar på uttaget.

Timer bör du ha för det kostar väldigt mycket att ha motorvärmaren på hela natten. Beroende på effekt och utetemperatur så behöver den bara vara inkopplad en halvtimme till två timmar. Mig veterligen finns inga lösa temperaturstyrda timers (som reglerar tiden beroende på temperaturen) av den typ som finns i nyare motorvärmarstolpar.
Citera
2012-11-07, 04:15
Medlem
Håller med ovantående.
i fall säkringen går vilket den knappast kommer att göra,så köper du en till timer till lampan.
är det bara ett urtag i kontakten så finns det en grenkontakt som ser ut som ett t,så får man två urtag av ett.
Citera
2012-11-07, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det skall inte vara några problem att använda ditt uttag för motorvärmare. Dock bör man kolla hur kraftig säkring det är så att man inte överbelastar uttaget. En vanlig motorvärmare + kupevärmare brukar dra ca 1kW dvs 5A totalt och funkar bra även med 6A säkring. Utomhusuttag brukar ofta vara på 10A så man kan i princip koppla in två bilar på uttaget.

Brukar inte de flesta kupévärmarna ligga på runt 1200W? Sedan finns det väl värmare med 2/3 lägen t.ex. 600W/1200W o.s.v. Men de flesta brukar väl ändå köra på maxläget? :) Och en motorvärmare ligger väl runt 600W? Så om jag säger att det vanligaste är närmare 2kW, är man helt fel ute då? :)

Lycka till.
Citera
2012-11-07, 07:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Brukar inte de flesta kupévärmarna ligga på runt 1200W? Sedan finns det väl värmare med 2/3 lägen t.ex. 600W/1200W o.s.v. Men de flesta brukar väl ändå köra på maxläget? Och en motorvärmare ligger väl runt 600W? Så om jag säger att det vanligaste är närmare 2kW, är man helt fel ute då?

Lycka till.

Eftersom många motorvärmarstolpar bara är begränsade till 6A per bil så brukar kupevärmarna alltid ha ett läge på ca 700 watt även om de även har t.ex. 1200 eller 1400. Motorvärmarna ligger i regel runt 300 watt i effekt men en del bilar med V-motor kan ha två värmare för att motorn skall bli tillräckligt snabbt uppvärmd. Likaså kan effekten variera beroende på värmarens utformning (och hur mycket plats det finns för elementet i motorn)
Citera
2012-11-07, 13:48
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
men en del bilar med V-motor kan ha två värmare för att motorn skall bli tillräckligt snabbt uppvärmd. Likaså kan effekten variera beroende på värmarens utformning (och hur mycket plats det finns för elementet i motorn)

Va? Vilken bil har två motorvärmare?
Citera
2012-11-08, 01:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Va? Vilken bil har två motorvärmare?

Jag har haft en bil med V6a och motorvärmare på bägge sidor.. Anledningen var helt enkelt att det inte går att värma så långt med bara en enda värmare i ena frostpluggen eftersom det i princip inte är någon cirkulation av kylvatten mellan motorhalvorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in