• 1
  • 2
2012-11-06, 13:19
Medlem
Hej,

Min mor äter Trilafon mot sin schizofreni eller vad hon har. Läkarna är inte riktigt säkra men det enda vi vet att med Trilafon så har hon inga tomtar på loftet.
Nu ska de ta bort Trilafon och jag undrar vad fan vi ska göra nu. Det verkar vara den enda medicinen med den aktiva substansen i hela Sverige.
Min mor håller på och får spel och jag undrar om någon vet hur man ska göra.

HJÄLP! helt enkelt
Citera
2012-11-06, 13:25
Medlem
Cicchans avatar
Varför ska dem ta bort den om det fungerar?
Citera
2012-11-06, 13:29
Medlem
Ingen aning
Något om att de tjänade för lite pengar på den eller nåt?

Från FASS:

Trilafon® kommer att utgå 2012-12-01. Att produkten utgår betyder att produkten inte längre är godkänd för försäljning i Sverige från och med detta datum. Om du använder Trilafon® mer än bara tillfälligt bör du kontakta din läkare.
Citera
2012-11-06, 13:39
Medlem
typ..haldol?
Citera
2012-11-06, 14:05
Medlem
Den verkar ha samma beskrivning iaf och mor min har inte testat den förut
Dyker den inte upp ofta på drogforumen här på FB?
Går det att köpa Trilafon utomlands?
Citera
2012-11-06, 14:08
Medlem
valiumvaliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jean36
Hej,

Min mor äter Trilafon mot sin schizofreni eller vad hon har. Läkarna är inte riktigt säkra men det enda vi vet att med Trilafon så har hon inga tomtar på loftet.
Nu ska de ta bort Trilafon och jag undrar vad fan vi ska göra nu. Det verkar vara den enda medicinen med den aktiva substansen i hela Sverige.
Min mor håller på och får spel och jag undrar om någon vet hur man ska göra.

HJÄLP! helt enkelt

Be din mor tala med sin läkare om licensförskrivning av trilafon. Det ska vara möjligt enligt http://www.dn.se/debatt/avregistreri...anga-patienter

Citat:
Ursprungligen postat av Cicchan
Varför ska dem ta bort den om det fungerar?

Den är inte "lönsam" längre. Det finns betydligt nyare och mer effektiva mediciner (och mycket dyrare) som läkemedelsbolagen istället vill sälja.
http://www.dn.se/debatt/avregistreri...anga-patienter
Citera
2012-11-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jean36
Den verkar ha samma beskrivning iaf och mor min har inte testat den förut
Dyker den inte upp ofta på drogforumen här på FB?
Går det att köpa Trilafon utomlands?

vilken? haldol?
Citera
2012-11-06, 20:14
Medlem
kemisksubstanss avatar
Så här står det på läkemedelsverkets hemsida:

"rilafon (perfenazin) är ett lågdoserat neuroleptikum ur fentiazingruppen, registrerat dels som filmdragerade tabletter, dels som Trilafon dekanoat injektionsvätska. Samtliga beredningsformer av detta preparat kommer att avregistreras 30 november i år. Perfenazin finns inte i någon annan i Sverige godkänd produkt. För patienter där det är svårt att hitta en likvärdig behandling med godkänt läkemedel finns det möjlighet att ansöka om licens för ett peroralt administrerat perfenazinpreparat som finns godkänt i vissa andra EU-länder. Trilafontabletter, Trilafon dekanoat injektionsvätska samt Tryptizoltabletter beräknas ta slut på apoteken under september månad.

Företaget uppger att orsaken till avregistreringarna av de båda läkemedlen är produktionssvårigheter i kombination med sortimentsrationalisering. "

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-...avregistreras/
Citera
2012-11-07, 19:41
Medlem
Det bästa som hänt på väldigt länge inom medecinen. Trilafon är det värsta skit man kan få! Frågan hur många liv detta läkemedel har tagit. Jag var själv inne på att ta livet av mig när jag fick denna sjuka medecin. Visst det kanske finns en och annan som blir hjälp av den. Men det kan defenitivt inte läkarna i sverige avgöra deras kompetens ligger väldigt lågt på skalan. Frågar man efter dopamin mätning skratar dom. För dom vet tydligen inte att det går att göra mätningar.
Citera
2012-11-08, 00:45
Medlem
valiumvaliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snutengoringe
Det bästa som hänt på väldigt länge inom medecinen. Trilafon är det värsta skit man kan få! Frågan hur många liv detta läkemedel har tagit. Jag var själv inne på att ta livet av mig när jag fick denna sjuka medecin. Visst det kanske finns en och annan som blir hjälp av den. Men det kan defenitivt inte läkarna i sverige avgöra deras kompetens ligger väldigt lågt på skalan. Frågar man efter dopamin mätning skratar dom. För dom vet tydligen inte att det går att göra mätningar.

Berätta mer! Hur går en mätning till, hur får man en sådan utredning och vad kan en mätning egentligen säga?
Citera
2012-11-08, 08:38
Medlem
Keiras avatar
Det är bara tabletterna som försvinner på Trilafon. Injektion kommer att finnas kvar. Tryptizol (antidepressiv läkemedel, TCA) kommer också att försvinna den sista november.

Vet inte om man kan få Trilafon tabletter på licens sen. Va inte säker på det.
Citera
2012-11-08, 09:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keira
Vet inte om man kan få Trilafon tabletter på licens sen. Va inte säker på det.

Själv kommer jag att få dom på licens så nog fungerar det alltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in