• 1
  • 2
2012-11-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitum
Tänkte att de vanliga kontot är kopplat till kortet och att sparkontot funkar som ett "sub-konto" till de vanliga kontot. Därför skulle pengarna dras från sparkontot om det inte fanns pengar på det vanliga... så trodde jag iaf. Men du har säkerligen rätt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bankkonto
Citera
2012-11-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkmf
Jag har för första gången i mitt liv lyckats säkra ett bra jobb med en bra inkomst. Det hela har gjort att jag numera har en möjlighet att lägga undan lite pengar varje månad. Tanken är så i alla fall.

Grattis till detta!

Citat:
Ursprungligen postat av jkmf
För min del handlar det om att kanske lägga undan 1000-2000:- varje månad till att börja med.

Tacksam för svar!

Jag tycker inte heller att du ska spara dina pengar hos Swedbank. Som skrivits går det att få bättre ränta än så.

Det viktigaste är, tycker jag, trots allt inte att du hittar det bästa sparkontot, utan istället att du faktiskt fortsätter att spara. Om du t.ex. vill spara ihop 100 000 kr och lägger undan 2000 kr varje månad så tar det 4 år och 2 månader om du inte får någon ränta alls, och det tar cirka 3 år och 11 månader med 5 % ränta (skatt borträknat).
Citera
2012-11-12, 00:26
Medlem
Alltså, för mig handlar det inte om att "tjäna" på att lägga undan. Förstå mig rätt. Utan, jag vill bara få bort pengarna och "lägga undan dem" så att jag inte vet om dem, eller vad man ska säga. Än att mina sparpengar ligger och blandas med mina övriga pengar. Så rent teoretiskt, kan jag alltså föra över exempelvis 5000 ifrån mitt vanliga konto och sen kan dom ligga där utan att dom varken går plus eller minus? Det är det enda jag vill veta. I alla fall i dagsläget, när det handlar om så pass små summor. Har dock inget mål på hur mycket jag ska "få ihop" utan vill bara börja att lägga undan typ 1000-2000 varje månad och sen får man väl se vart det leder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in