• 1
  • 2
2012-11-06, 02:51
Medlem
Jag har för första gången i mitt liv lyckats säkra ett bra jobb med en bra inkomst. Det hela har gjort att jag numera har en möjlighet att lägga undan lite pengar varje månad. Tanken är så i alla fall. Inne på mitt konto hos Swedbank så finns det två konton. Ett vanligt konto och ett sparkonto. Inne på sparkontot står det följande:

Räntesats: 0,850%
Räntekapitalisering: Årsvis

Vad innebär det egentligen? Nu kan jag förvisso bara behålla pengarna på mitt nuvarande konto, men det vore skönt att kunna lägga dem åt sidan. Om jag lägger in dem på sparkontot, går jag back på det på något vis, eller ligger dom bara där, fast i ett annat konto? Någon som vill förklara? Vill inte behöva använda något annat än just Swedbank, så om det här med deras sparkonto är något som funkar, gör jag gärna på det viset.

För min del handlar det om att kanske lägga undan 1000-2000:- varje månad till att börja med.

Tacksam för svar!
Citera
2012-11-06, 03:50
Medlem
JTP27cCAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkmf
Jag har för första gången i mitt liv lyckats säkra ett bra jobb med en bra inkomst. Det hela har gjort att jag numera har en möjlighet att lägga undan lite pengar varje månad. Tanken är så i alla fall. Inne på mitt konto hos Swedbank så finns det två konton. Ett vanligt konto och ett sparkonto. Inne på sparkontot står det följande:

Vad innebär det egentligen? Nu kan jag förvisso bara behålla pengarna på mitt nuvarande konto, men det vore skönt att kunna lägga dem åt sidan. Om jag lägger in dem på sparkontot, går jag back på det på något vis, eller ligger dom bara där, fast i ett annat konto? Någon som vill förklara? Vill inte behöva använda något annat än just Swedbank, så om det här med deras sparkonto är något som funkar, gör jag gärna på det viset.

För min del handlar det om att kanske lägga undan 1000-2000:- varje månad till att börja med.

Tacksam för svar!

Nu svarar jag endast baserat på mina egna erfarenheter, har ingen direkt kunskap inom ämnet.

Jag kan föra över från och till mitt sparkonto utan problem. Det blir som ett separat konto kan man säga. Räntesatsen innebär väl antagligen att du får 0,850% ränta årligen på dem pengar du väljer att spara på ditt sparkonto.
Citera
2012-11-06, 09:05
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

Vad innebär det egentligen?

Det innebär att du får 0, 850 % ränta på dina pengar och att räntan betalas ut en gång per år. I praktiken betyder detta att du varje år förlorar pengar på att ha pengarna på ditt sparkonto då inflationen är klart högre.
Citera
2012-11-06, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det innebär att du får 0, 850 % ränta på dina pengar och att räntan betalas ut en gång per år. I praktiken betyder detta att du varje år förlorar pengar på att ha pengarna på ditt sparkonto då inflationen är klart högre.

nja, inflationen är just nu 0.4% så 0.85% minus skatt räcker faktiskt.

http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...ionen-just-nu/

däremot vore det ju synd om TS nöjde sej med bara 0.85% när det inte tar mer än c:a 10 minuter att öppna ett sparkonto på en bra bank som ger minst 2.5%.

Citat:

Vill inte behöva använda något annat än just Swedbank

varför då?

om du nu av någon outgrundlig anledning tvunget ska använda swedbank ( som jag tycker är en riktig skitbank ) så bör du absolut kombinera med ett sparkonto i en bra nischbank. om du t.ex. väljer sbab så kan du föra över pengar mellan ditt konto på swedbank och ditt sparkonto på sbab samma dag. ( gäller vardag )
Citera
2012-11-06, 09:42
Medlem
Jag har två konton på min bank där jag skickar över pengar från mitt lönekonto genom internetbanken, väldigt smidigt och snabbt sen kan man tycka att 0.85% är snålt men har man inga större summor så spelar ränta ingen roll och så är det bra att inte ha alla din pengar på samma konto ifall kreditkort är bundet till det.

Kan även lägga in så det förs över automatiskt varje månad men man har ju olika utgifter varje månad så jag själv skickar bara över så jag aldrig har mer än 10000 på lönekontot ifall ifall man skulle bli utsatt av något(tappat, stulet kort).
Citera
2012-11-06, 12:55
Medlem
Så, om jag lägger in pengarna på sparkontot, så tappar dom i värde? Är det inte snarare att jag får pengar ifrån banken, för att ha dom på kontot? Eller har jag förstått hur fel gällande hur ränta fungerar? Vore en annan sak ifall jag lånade av dem.
Citera
2012-11-06, 13:57
Medlem
Citat:
Så, om jag lägger in pengarna på sparkontot, så tappar dom i värde? Är det inte snarare att jag får pengar ifrån banken, för att ha dom på kontot? Eller har jag förstått hur fel gällande hur ränta fungerar? Vore en annan sak ifall jag lånade av dem.

om riksbanken lyckas upprätthålla ( positiv ) inflation så minskar värdet av alla pengar i värde med tiden. detta sker oavsett var man har sina pengar, men 100 kr är givetvis alltid 100 kr. sett över en tid av kanske 50 år så har vi haft några procent eller högre per år.

på ditt vanliga konto hos swedbank får du ingen ränta alls. med 2% inflation, som alltså är riksbankens inflationsmål, så skulle en hundralapp bara vara värd 98 kr efter ett år. alltså ska man ha så lite pengar som möjligt på den typen av konto.

om du har dina pengar på swedbanks sparkonto får du givetvis ränta, om än dålig.

jag skulle råda att du har så mycket av dina pengar som möjligt på ett sparkonto med bra ränta och det kan du inte få hos swedbank...
Citera
2012-11-07, 16:58
Medlem
Citat:

Rent nominellt så "tjänar" du pengar på räntan. Men när det gäller investeringar så vill man fokusera på den reella avkastningen som en investering ger.

Säg att du tjänar 100 kr år 1
En matkasse kostar 10 kr (dvs du kan köpa 10 matkassar för din årslön)
År 2 får du en löneökning på 3%, dvs du tjänar nu 103 kr
Inflation är ett mått på hur penningvärdet förändras över tid. Det vill säga den köpkraft pengarna har. I Sverige har riksbanken ett inflationsmål på 2%. Om inflationsmålet träffas så kommer (något förenklat) matkassen kosta 102 kr år 2. Så länge som din löneutveckling överstiger inflationen så får du en reell löneförhöjning.

På samma sätt fungerar det med räntor. Man måste få en högre ränta än inflationen för att ens kapital ska öka i köpkraft. Får man en lägre avkastning än inflationen så innebär det att ens köpkraft minskar.
Citera
2012-11-08, 00:26
Medlem
storm79s avatar
Stoppa in pengarna där tills du har tillräckligt sparat för att klara dig om nåt händer. Sen kan du börja leta räntor.

Det där betyder att det räntan du tjänat under året betalas ut vid årsskiftet. Räntan i sig beräknas varje dag, så har du 1000kr kommer du för den dagen få 1/360 *räntan. i det här fallet 1000*0,085/360 =0,236kr per dag(och tusenlapp)
Citera
2012-11-08, 12:25
Medlem
Infinitums avatar
Låt oss säga att jag öppnar ett sparkonto hos Swedbank. Om pengarna på mitt konto av någon anledning skulle nå nollan.. om jag sedan handlar- dras pengarna från sparkontot eller blir resultaten "Medjes ej"? Går det alltså att låsa ett sparkonto så att uttag inte är möjligtvis om man själv inte loggar in ex. via hemsidan och överför?
Citera
2012-11-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitum
Låt oss säga att jag öppnar ett sparkonto hos Swedbank. Om pengarna på mitt konto av någon anledning skulle nå nollan.. om jag sedan handlar- dras pengarna från sparkontot eller blir resultaten "Medjes ej"? Går det alltså att låsa ett sparkonto så att uttag inte är möjligtvis om man själv inte loggar in ex. via hemsidan och överför?

ditt sparkonto har väl inget med ditt kort att göra?
Citera
2012-11-08, 13:32
Medlem
Infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
ditt sparkonto har väl inget med ditt kort att göra?
Tänkte att de vanliga kontot är kopplat till kortet och att sparkontot funkar som ett "sub-konto" till de vanliga kontot. Därför skulle pengarna dras från sparkontot om det inte fanns pengar på det vanliga... så trodde jag iaf. Men du har säkerligen rätt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in