2012-11-05, 20:23
Medlem
som rubriken lyder, hur får man metall att rosta snabbare?

just nu har jag några galvaniserade plåt vinklar jag vill få lite rostiga, kanske inte går med denna typ av plåt men i sånna fall skaffar jag nåt annat.
Citera
2012-11-05, 20:29
Bannlyst
Galvad plåt har mycket bättre motståndskraft mot sk rost.

Skaffa "vanlig" plåt sen finns det ett enkelt och billigt sett att få den att rosta, putsa med smärjelduk tvätta med kemisk ren bensin blanda sedan saltvatten i en blompsruta och dimmspruta sedan på varannan dag. Du ska INTE ha plåtdetaljerna i saltvatten bad utan fukta bara plåten så den får tillgång till syre...

För snabbare resultat använd saltsyra, akta hud och speciellt ögonen
Senast redigerad av Six10 2012-11-05 kl. 20:32.
Citera
2012-11-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Six10
Galvad plåt har mycket bättre motståndskraft mot sk rost.

Skaffa "vanlig" plåt sen finns det ett enkelt och billigt sett att få den att rosta, putsa med smärjelduk tvätta med kemisk ren bensin blanda sedan saltvatten i en blompsruta och dimmspruta sedan på varannan dag. Du ska INTE ha plåtdetaljerna i saltvatten bad utan fukta bara plåten så den får tillgång till syre...

För snabbare resultat använd saltsyra, akta hud och speciellt ögonen

ja det var det jag misstänkte, har nämligen lagt dom i ett bad saltvatten, och ingenting händer (kokade ihop vatten och salt) och vad menas med kemisk ren bensin då?
Citera
2012-11-05, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Groovey
ja det var det jag misstänkte, har nämligen lagt dom i ett bad saltvatten, och ingenting händer (kokade ihop vatten och salt) och vad menas med kemisk ren bensin då?

Bensin utan olja enkelt förklarat.

Och som jag skrev plåten skall ej ligga i bad.
Citera
2012-11-05, 22:08
Medlem
Eroins avatar
Meningen med ha galvaniserade plåtar är att de inte ska rosta.
Köp ny plåt och använd en istället en järnklorid lösning, HCL är förjävligt att jobba med om man inte har rätt utrustning.
Citera
2012-11-05, 22:16
Medlem
"TV"s avatar
Slipa och pensla med saltsyra, låt sedan ligga utomhus.... Rostar på ett dygn.
Citera
2012-11-06, 18:26
Medlem
Tack för alla svar!

Dock så värkar det vara skitsvårt att få tag på vinklar som inte är gjorda av galvaniserad plåt, nån som vet vart det kan tänkas finnas?
Citera
2012-11-22, 06:20
Medlem
fanskithelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groovey
Tack för alla svar!

Dock så värkar det vara skitsvårt att få tag på vinklar som inte är gjorda av galvaniserad plåt, nån som vet vart det kan tänkas finnas?

Gå till en metallverkstad så bockar&borrar dom till vinklar i svartplåt som garanterat rostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in