Citat:
Ursprungligen postat av PallarN
Alltid trevligt att argumentera med personer som fyller största delen av sina inlägg med personliga påhopp. Snacka om att vara frustrerad
Precis som du säger ska restauranger servera mat utefter de menyer som de själva bestämt i förväg. Ja du får välja till och ta bort tillbehör såvida de befinner sig inom ramarna för vad som är rimligt. Om jag ber om ketchup på ett ställe som vanligtvis inte serverar ketchup, låt oss säga ett sushi-hak, och de talar om för mig att de inte har det, har jag då rätt att få ett spel och börja snacka om bojkott?
Ja korvkiosker har vanligtvis ketchup till sin mat men i det här fallet fick du det förklarat för dig att de inte hade det vid den tidpunkten. Hade jag varit du hade jag svalt min sårade ketchup-stolthet och gått till nästa korvkiosk.
Fast nu var det ändå du som kom med personliga påhopp, inte jag. Jag ställde bara två retoriska frågor till dig, hur du tolkar det är ju upp till dig. Går man till ett sushi-ställe så fattar man det nog själv att det inte finns ketchup där såvida det inte finns andra maträtter där ketchup är vanligt förekommande.
Går man till en korvkiosk så ska man ha möjligheten att få ketchup och senap på sin mat, det är en oskriven regel i Sverige. Den som säger någonting annat vet inte vad den pratar om. Att inte servera någon ketchup för att det är en timme kvar till lunch är ingen rimlig anledning till att neka en kund ketchup. Det är som om man skulle bli nekad sallad på en pizzeria eller den där otroligt vidriga sjögrässoppan som de har på sushi-ställen.
Jag kommer inte gå till det här stället igen, inte för att jag bryr mig nu flera timmar senare. Jag hade ketchup och senap hemma, men jag tycker ändå att man skulle få den valmöjligheten på plats, inte behöva ta med sig maten hem och fläska på med sin egna ketchup och senap. Det tyder på att de skiter fullständigt i sina gäster och de verkar inte bry sig om att jag blev lite irriterad på hur de behandlade mig.
Det handlar inte om stolthet. Det handlar om att jag betalar för deras service och då ska de ge mig 100% precis som att jag ger dem 100% i form av fullständig betalning.
Ett exempel på en jävligt bra kompromiss som ett thai-hak i sumpan har som jag brukar bakiskäka på är att de drar av på priset för att man inte får läsk till maten även fast det står så i deras menyer. Då drar de av en tia eller nåt på priset för att tillfredsställa kunden. Om mitt korv-hak inte vill att man ska bli sur över deras uteblivna ketchup och senap innan lunch, då får de fan ta och skylta med att de inte serverar ketchup och senap innan lunch, istället för att lägga pengar på en mustig jävla korvskylt där de finns både rostad lök, ketchup och senap på korven.