2012-11-05, 07:46
Medlem
Robinson Jan-Emanuels HVB-hem i Alskog på Gotland är nyligen sålt och nu för ett par dagar sedan gjordes en anlagd brand mot den bostadsyggnad där ensamkommande flyktingbarn skulle bo. Bara ett par timmar efter branden anhölls två killar i 15 - 17 årsåldern men de släpptes senare i brist på bevis.

Lokala rasister i farten?

Vilka var de anhållna?

http://www.helagotland.se/nyheter/ar...icleid=8038454
Citera
2012-11-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundtorget
Robinson Jan-Emanuels HVB-hem i Alskog på Gotland är nyligen sålt och nu för ett par dagar sedan gjordes en anlagd brand mot den bostadsyggnad där ensamkommande flyktingbarn skulle bo. Bara ett par timmar efter branden anhölls två killar i 15 - 17 årsåldern men de släpptes senare i brist på bevis.

Vilka var de anhållna?

Kanske några invandrare som vill att deras småbroshor ska få ett bättre boende när dom kommer hit.
Citera
2012-11-05, 11:46
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:

Vilka var de anhållna?

Om du läser ditt eget inlägg tror jag du kan räkna ut vem som varit i farten. Konstigt att den här mannen inte sitter inlåste med allt som verkar ske runt han för jag tror inte för en sekund att han skulle gå på gatan om han betett sig som han gör i t ex Italien. Är övertygad om att det finns en försäkring i bakgrunden på huset som kommer göra ägarna till hemmet rikare än om de drivit verksamheten.
Citera
2012-11-05, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Om du läser ditt eget inlägg tror jag du kan räkna ut vem som varit i farten. Konstigt att den här mannen inte sitter inlåste med allt som verkar ske runt han för jag tror inte för en sekund att han skulle gå på gatan om han betett sig som han gör i t ex Italien. Är övertygad om att det finns en försäkring i bakgrunden på huset som kommer göra ägarna till hemmet rikare än om de drivit verksamheten.

Det tror jag inte. Däremot har det varit kaos på hemmet och de hag inte haft utbildad personal alls på hemmet och blivit varnade ett fleratal gånger av socialstyrelsen. Dessutom har ungdomar från hemmet gjort mängder av inbrott i trakten och stulit alkohol - däribland en afghan som jag tror är flyktingbarn men pga problem placerad på HVB.

Jag tror hemmet sålts med innehåll så de nya ägarna Omsorgshuset fick ungdomar och inlämnade ansökningar om att öppna flyktingbarnsboende på köpet.

Även fast gotlandstidningarna drömmer och insuinuerar om att det skulle vara lokala rasister som gjort det här för att det skulle bli boende för flyktingbarn så tror jag det är ett par av de nu boende på HVB hemmet som gjort det (det är min gissning) pga något slags missnöje.

(Omsorgshuset verkar ha anställt någon romer som heter Stefan Blomerus från Strängnäs som föreståndare. Jag tittade på hans facebook och han ser ut som *stjärtgosse* som brukar jobba på sådana där hem. Är det någon som vet något om hans bakgrund?

Det finns ju någon annan romer Blomerus som skulle öppna HVB för romer men som aldrig blev av. Syster?)
Senast redigerad av Hundtorget 2012-11-05 kl. 12:55.
Citera
2012-11-06, 07:19
Medlem
Ja så sprack gotlandstidningarnas dröm om att man skulle kunna påskina att det var några lokala rasister som tänt på. Radio gotland svek genom att intevjua VD för hemmet och fråga henne om detta och det verkar helt tydligt vilka som är skyldiga om man lyssnar på detta: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5335599

Märk väl att VD kallar branden som jag tror orsakat skador för stora summor för "ett bus" i intevjun.
Citera
2012-11-06, 07:45
Medlem
Witkos avatar
Bara ett pojkstreck i mängden mao, AFA får lägga ner sina planer på antirasistiska budskap för denna gång.

För övrigt är det märkligaste detta ordval i artikeln:
"Det var kvart över ett på lördagsmorgonen"

Journalistiken når nya höjdpunkter.
Citera
2012-11-06, 08:47
Medlem
RiverStyxs avatar
Jaha, det var "flyktingbarnen" själva som eldat lite. Det förklarar varför inte Aftonbladet och de andra tog upp historien. Hade det varit svenskar som eldat upp flyktingförläggning hade de kört drev i en vecka och hetsat lokalbefolkningen till demonstrationer och gjort fejkade reportage om hur hemskt och rasistiskt allt är på Gotland. Nu var det otacksamma "flyktingbarn" i "15-18-års åldern" (läs: män på 20-30 som ljugit att de är barn) som eldade upp grannbaracken. Det vill man inte prata högt om. Svensken betalar - som vanligt. Inte nog med att de åldersljugande parasiterna kostar 2000 spänn dygnet per skalle, de förstör för väldiga summor också.
Senast redigerad av RiverStyx 2012-11-06 kl. 08:52.
Citera
2012-11-26, 22:39
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. Däremot har det varit kaos på hemmet och de hag inte haft utbildad personal alls på hemmet och blivit varnade ett fleratal gånger av socialstyrelsen. Dessutom har ungdomar från hemmet gjort mängder av inbrott i trakten och stulit alkohol - däribland en afghan som jag tror är flyktingbarn men pga problem placerad på HVB.

Jag tror hemmet sålts med innehåll så de nya ägarna Omsorgshuset fick ungdomar och inlämnade ansökningar om att öppna flyktingbarnsboende på köpet.

Även fast gotlandstidningarna drömmer och insuinuerar om att det skulle vara lokala rasister som gjort det här för att det skulle bli boende för flyktingbarn så tror jag det är ett par av de nu boende på HVB hemmet som gjort det (det är min gissning) pga något slags missnöje.

(Omsorgshuset verkar ha anställt någon romer som heter Stefan Blomerus från Strängnäs som föreståndare. Jag tittade på hans facebook och han ser ut som *stjärtgosse* som brukar jobba på sådana där hem. Är det någon som vet något om hans bakgrund?

Det finns ju någon annan romer Blomerus som skulle öppna HVB för romer men som aldrig blev av. Syster?)

Stefan Harry Blomérus är var en rätt "känd" aktör i Eskilstuna på 90-talet. Sedan sadlade han om och blev politiker för MP i Eskilstuna kommunfullmäktige 1998.
Karriären tog ett abrupt slut pga :
http://folket.se/nyheter/eskilstuna/1.168391
Citera
2012-11-27, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChaosEngine666
Stefan Harry Blomérus är var en rätt "känd" aktör i Eskilstuna på 90-talet. Sedan sadlade han om och blev politiker för MP i Eskilstuna kommunfullmäktige 1998.
Karriären tog ett abrupt slut pga :
http://folket.se/nyheter/eskilstuna/1.168391

Om det där var allt så tycker jag han är förhållandevis ren för att jobba på ett sådant ställe. Särskilt det där att han slutat knarka utan att ha ersättningsmedel (Metadon, Subutex och allt vad det heter) som jag tror många i personal på hemmen har.

PS Det skall öppnas ett nytt hem i Fole på öns inland av Lasse Siggelin och hans adoptivson Alex. Han som fick sluta på Hassela efter att ha utpekats för sexuella övergrepp på minderårig tjej men aldrig dömd. Socialstyrelsen kallade det finkänsligt otillbörliga relationer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in