2012-11-05, 00:22
Bannlyst
Låt oss säga att jag har en lägenhet, som jag köpte för 1.5 miljoner. Kontantinsatsen har jcg själv betalat, och jag har bott i lägenheten i cirka två år. Dock har jag aldrig amorterat på lånet!

Om jag nu säljer denna lägenhet för kanske 1.7 miljoner. Det betyder att "man" gick med vinst på 200k, men vem tar pengarna? tar banken hela vinsten då man aldrig har amorterat, eller hur funkar det?
Citera
2012-11-05, 00:27
Medlem
S-cups avatar
Amortering betyder ju att man betalar tillbaka en del av lånet. Så om du aldrig amorterat så betyder det att du bara betalat räntan för lånet, det vill säga att din lånesumma är oförändrad.
Så banken vill bara ha tillbaka lika mycket pengar som du lånat av dom.

Staten vill även ha skatt på försäljningen.

Resten får du.
Citera
2012-11-05, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Amortering betyder ju att man betalar tillbaka en del av lånet. Så om du aldrig amorterat så betyder det att du bara betalat räntan för lånet, det vill säga att din lånesumma är oförändrad.
Så banken vill bara ha tillbaka lika mycket pengar som du lånat av dom.

Staten vill även ha skatt på försäljningen.

Resten får du.
Tack för svaret!

Jag har en annan fråga.
Det är så att jag har en vän som faktiskt äger en bostadsrätt. Problemet e att han ogillar det, och vill hellre ha en hyresrätt. Men eftersom att vi befinner oss i Stockholm så blire svårt att skaffa fram en sån. Grejen är att han ska snart åka till en annan stad för att studera. Jag har sagt till honom att jag är fullständigt villig till att låna hans lägenhet. Jag kanske bör poängtera att jag är villig att ge hyran + 150% extra (svartapengar). Men han är tveksam på det hela. Personligen skulle jag se det som värsta affären, men finns det någon fördel för honom att sälja lägenheten än att hyra ut den?
Citera
2012-11-05, 01:13
Medlem
klinger75s avatar
Han måste gå till föreningen och fråga om han får hyra ut i andra hand , olika föreningar har olika policys. Men normalt får man bara hyra ut i andra hand under1 år . För studier kanske de tillåter lite längre tid .

Hyran du betalar får normalt bara vara avgiften alternativt vad motsvarande BR hade kostat som hyresrätt dvs bruksvärdet + eventuellt 10-15 % extra om det är möblerat.

om du betalar 150% extra så kan du senare gå till hyresnämnden och kräva tillbaka pengarna av din vän
Citera
2012-11-05, 01:21
Bannlyst
Jahu, men vad händer med räntan då som ägaren har? måste jag betala den, eller hur funkar det?
Citera
2012-11-05, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jahu, men vad händer med räntan då som ägaren har? måste jag betala den, eller hur funkar det?

Du har ingenting med din kompis relation med banken att göra.

Två helt separata saker.

Din vän har kostnader för bostaden, det är hans problem. Om han vill hyra ut bostaden till dig finns det regler att förhålla sig till. Först måste han ha bostadsrättsföreningens tillåtelse och dels får han inte ta ut vilken hyra han vill utan den ska som tidigare nämnts vara i linje med bruksvärdeshyran.

Om du betalar el, vatten, tele, internet, tv osv. eller om din hyresvärd (din kompis) betalar det kommer ni överens om hur ni vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in