Men om Pippi har vært en litterær helt for både jenter og gutter, er det ingen barn som har lyst til å være Pippi:
– Jeg gjorde en gang en uhøytidelig undersøkelse blant barn i en fjerdeklasse, der jeg spurte om de helst ville ha vært Pippi, Tommy eller Annika, forteller Agnes-Margrethe Bjorvand.
Hun er førstelektor i nordisk barne- og ungdomslitteratur ved Universitetet i Agder og har blant annet skrevet en biografi for barn om Astrid Lindgren.
– Det var like mange gutter som jenter blant de spurte. Ingen av dem valgte Pippi! Alle ville ha Pippi som bestevenn, for hun er en veldig morsom bestevenn å ha, men selv ville de helst være enten Annika eller Tommy. Det syntes jeg var interessant, sier Bjorvand.
Hva kan det skyldes?
Er barna redde for den makten som også ligger hos den som er så sterk som Pippi? Eller er det ensomheten hennes, det å vokse opp alene i et stort hus, med bare en ape og en hest som samboere, som skremmer dem vekk?
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106