Citat:
Ursprungligen postat av skenetbedrar
Vi känner ju till bostadsbristen i Sveriges populäraste studentstäder. Därför överväger jag att göra en "fuling", men går det?
Då jag i dagsläget har en anställning och har tillsammans med en borgensman blivit beviljad ett bolånelöfte funderar jag på hur jag kan kringgå bankens system för att använda pengarna till köp av bostad i annan stad? För om jag blir beviljad på premisserna jag har uppgett, så antar banken att jag ska fortsätta jobba, att jag därför köper en bostad långt bort i en annan stad kommer ju inte gå att motivera på ett rimligt vis utan att underminera min garanti till banken (arbetsinkomst).
Därför ber jag er. Hur kan jag kringgå det hela? För om jag söker bostadslånet på plats i studentstaden så har jag ju inte längre en inkomst, visst, jag har kvar men borgensman, men det är ju fortfarande min betalförmåga som bedöms.
Det underlättar ifall du kan berätta vilket avstånd det handlar om. Banker är generellt rätt ovilliga att bevilja bolnån i andra städer och områden som ligger långt ifrån deras "normala" upptagningsområden för att de har sämre koll på marknaden, värdering av objekt etc. Ifall din familj har bra kontakt mer er bankman är det inte omöjligt att de går med på att låta dig ta ett lån i en annan stad ändå.
Men om du har en medlåntagare som har tillräcklig betalningsförmåga alt. fast jobb ska det inte vara några problem att få ett lån i den nya staden. Det funkade för mig och många av mina vänner när vi flyttade ifrån studentantalen till storstaden för att jobba. I de flesta fall tar man lånet hos en bank på orten. Sen vart dina föräldrar bor brukar vaa skitsamma.