Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Fantastiskt måste sägas. Att de inte ens reagerar på att någon säger till är ju nästa för bra för vara sant. Måste ju finnas bilder om det fanns många passagerar. De vill man ju se
Försök själv att avbryta "mitt i akten"!
Rörande "juridiken": är det här ett "relativt" brott, i motsats till ett "absolut"? Låt mig exemplifiera:
- En garvad polis ser ett par ligga och jucka i en park. Inga småbarnsfamiljer i närheten. Han (polisen) har sett MYCKET värre saker förut. Han blir inte "chockad" av vad han ser (bara lite mer trött...) Ska han gripa in? Släpa in kärleksparet till stationen och upprätta en rapport om "osedligt beteende"/ofredande eller whatever?
- Någon, vem som helst, ser ett mord begås. Då är det ganska glaskklart, eller hur?
Är det samma sak med ofredande-brott som med konst - att det ligger i betraktarens öga? Nu är jag medvetet provokativ: om ett Jehovas vittne upprörs av att två män (eller två kvinnor) kysser varandra på allmän plats - räknas det då som ofredande. Om inte - var går då gränsen? Handen på tutten (innanför tröjan)? Handen på bar tutte? Båda tuttarna ute och synliga? En hand innanför jeansen? Etc, etc...
Räcker det med att någon "känner" sig kränkt och ofredad?