Citat:
Ursprungligen postat av elknegare
Det är mycket möjligt att det är ett invandrargäng(eller vem som helst) som rånat henne och knuffat ner henne i ån och sen blivit rädd och sprungit därifrån utan mobilen. Men som sagt så tycker jag inte att det låter speciellt troligt.
Varför knuffa i någon om man sedan blir rädd av vattnet när det plaskar?
Hur hamnade de vid kanten av ån, om det nu stämmer att det var flera meter från gångstigen?
Varför tog hon av sig jackan från första början? Riktigt kall senhöst/vinternatt.
Möjligt scenario: GM nr 1 rycker lite i jackan så den åker av och knuffar henne i ån utan att fundera på att vattnet är kallt och det är svårt att ta sig upp. GM 2-4 panikar och drar. GM 1 slänger jackan och hänger med sina kamrater.
Citat:
Om det nu är någon som har knuffat i henne, så kan det mycket väl vara ett av dessa gäng som glider runt och rånar, jävlas, förnedrar folk för att de tycker om att göra det. Sådana människor finns ju faktiskt också. Hörde en intervju med en blatte (som lämnat det livet bakom sig och blivit totalt assimilerad i samhället) som berättade om hur han rånade svenskar för att han tyckte om maktkänslan av det.
Ja, detta verkar troligast.
Citat:
Men återigen, vilken sjuk människa skulle känna en kick/adrenalinrush av att knuffa ned en fjortis i ån? Med andra ord, försöka döda någon helt främmande flicka med uppsåt
Behöver inte ha funnits uppsåt. Såna här människor tänker sällan på konsekvenserna av sina handlingar.
Citat:
Visst finns det psykopatiska mördare där ute, men min magkänsla säger att det är större chans att en tonårsflicka har försökt ta livet av sig, skapat en så pass stor uppståndelse, och sedan för att minimera skadorna så ljuger man ihop en historia som låter bättre i samhällets ögon. Det är absolut inte första gången liknande saker händer. Någon nämnde ett liknande fall här i tråden för något år sedan i just Gävleån.
Tror inte psykopatisk mördare, tror snarare "putta i vattnet, haha plask, abo vi drar"
Citat:
Förklaring till att hon blev släppt från sjukhuset tidigt kan vara att det var ett uppenbart rop på hjälp.
Nej, om det hade funnits misstanke om att detta var ett "rop på hjälp" så hade hon definitivt
inte blivit släppt från sjukhuset så snabbt.
Citat:
Men om det nu är som tidningen och tjejen påstår så är det riktigt sjukt agerat av rånarna och de borde låsas in på livstid alternativt utvisas efter 10-15år.
Blir nog svårt att bevisa uppsåt, så något livstidsstraff blir det ju knappast fråga om.
Citat:
Ursprungligen postat av toriavic
Ja, jag tycker mer talar för att brott har begåtts.
Jag tror dessutom ingen slänger i en livboj, och sen drar därifrån, när man ringer och larmar så uppger man personuppgifter och polisen vill ha kontakt med vittnen om vad som inträffat.
Hur skulle det annars ha sett ut, tjejen ringer och larmar själv, därefter slänger i livbojen till sig själv och hoppar i?
Läs gärna översta kommentaren under artikeln:
Citat:
Jag sprang allt jag kunde till andra sidan (möte då ytligare ca 5-10 personer) slängde i en liv boj och larma 112.
Det är alltså personen som larmade som har kastat i bojen.