2012-11-03, 01:14
Medlem
Hej

Jag skulle vilja ha svar på några saker om ni skulle kunna svara, Senaste året har jag börjat få sjuk paranoia.

Det är om allt jag är nojig. Jag är rädd att bli tagen av polis, rädd att bli påhoppad och slagen, rädd för att bli rånad. Rädd för typ allt och detta stör mig så jävla mycket att jag får panik på det pallar fan inte ha det såhär längre.
Pallar knappt gå ut och festa för jag tänker alltid att något kan hända det är riktigt störigt! Det värsta är att jag vet att det aldrig händer något men ändå är det alltid samma visa att jag blir helt paranoid i mitt huvud.

Vill ha svar hur man kan komma ur denna paranoian för den går mig på nerverna som fan.
Tack på förhand
Citera
2012-11-03, 01:23
Medlem
variegatas avatar
Om du vill kan du testa att bara vara medveten om tankarna som dyker upp. Slukas inte upp i dem och "tro på dem", utan bara se dem för vad de är - illusoriska tankar. Inte på riktigt. Varje gång de dyker upp så observera dem som en åskådare, utan att ryckas med dem. Och om du blir rädd, känn känslan för vad den är och försök att inte dras med i den.
Citera
2012-11-03, 01:28
Medlem
Hur är ditt förflutna med våld?

Som yngre slogs jag mycket och förstod inte riktigt innebörden av vad som skulle kunna hända.
Fick extremt mycket stryk en gång samt att jag gav mycket stryk.

insåg att våld är något fruktansvärt och meningslöst. var rädd i många år och paranoid (precis så som du beskriver)

Börjar gå över men jag är fortfarande alltid på vakt för mitt undermedvetna ser mönster hela tiden i vad som skulle kunna hända.
Citera
2012-11-03, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atzil
Hur är ditt förflutna med våld?

Som yngre slogs jag mycket och förstod inte riktigt innebörden av vad som skulle kunna hända.
Fick extremt mycket stryk en gång samt att jag gav mycket stryk.

insåg att våld är något fruktansvärt och meningslöst. var rädd i många år och paranoid (precis så som du beskriver)

Börjar gå över men jag är fortfarande alltid på vakt för mitt undermedvetna ser mönster hela tiden i vad som skulle kunna hända.

Har ett ganska våldsamt förflutet då mina föräldrar har gått bort i tidig ålder så då slogs jag rätt mycket men har inte slagits mycket sen Jag var 13-14 och efter det kanske 4 gånger dock aldrig fått stryk och har väl aldrig förstört någon om du förstår vad jag menar.

Jag slåss ju inte frivilligt, skapar aldrig slagsmål, enda gångerna är när jag ska försvara mig själv eller mina vänner.

Ps; Precis som du säger jag ser mönstret i vad som kan hända härnäst!
Senast redigerad av JizuxXx 2012-11-03 kl. 01:40.
Citera
2012-11-03, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av variegata
Om du vill kan du testa att bara vara medveten om tankarna som dyker upp. Slukas inte upp i dem och "tro på dem", utan bara se dem för vad de är - illusoriska tankar. Inte på riktigt. Varje gång de dyker upp så observera dem som en åskådare, utan att ryckas med dem. Och om du blir rädd, känn känslan för vad den är och försök att inte dras med i den.

Tack för det snabba svaret och för själva svaret, Jag ska testa detta och får väl hoppas på det bästa!
Citera
2012-11-03, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av variegata

Ja paranoian kan ju sätta igång dom mest osannolika händelserna.

Man måste dra slutsatsen om det är logiskt eller inte. Många fall så känns det som det faktiskt kan hända. Sen läser man i tidningen nästan varje dag att någon knivhuggs eller blir nerslagen helt oprovocerat vilket också påverkar paranoian.

TS: bor du i storstan? Har hjälpt mig mycke att bo i en större stad, var kämpigt i början men
ju vanligare tankarna blir desto mer osannolika känns dom.
Citera
2012-11-03, 10:17
Medlem
Carelesss avatar
Psykologi och psykiatri --> Psykiska problem
/Moderator
Citera
2012-11-03, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atzil
Ja paranoian kan ju sätta igång dom mest osannolika händelserna.

Man måste dra slutsatsen om det är logiskt eller inte. Många fall så känns det som det faktiskt kan hända. Sen läser man i tidningen nästan varje dag att någon knivhuggs eller blir nerslagen helt oprovocerat vilket också påverkar paranoian.

TS: bor du i storstan? Har hjälpt mig mycke att bo i en större stad, var kämpigt i början men
ju vanligare tankarna blir desto mer osannolika känns dom.

Ja jag försöker hela tiden intala mig att det inte kommer hända något men endå vill inte mitt sinne släppa det.
Nej jag bor inte i storstan någon mil utanför Malmö, Jag bor i ett hyfsat tryggt område och vanligtvis händer det inte så mycket här. Paranoian är inte lika stor hemma men den finns där. Såfort jag kommer till Malmö/Lund blir den stor och det är verkligen skit jobbigt. För kanske 2 år sedan var jag inte rädd för något och det är det som stör mig mest att det bara kommit från ingenstans..
Citera
2012-11-03, 15:31
Medlem
variegatas avatar
Kanske hittar du ett bra tankesätt som får bort paranoian för dig. Eller försvinner den med erfarenhet.

Vad jag beskrev kallas ibland för mindfulness. Man observerar tankar och känslor och ser att de är "utanför" en själv och man dras inte med i dem och deras illusioner. Att vara medveten om sin omgivning, observera vad man ser, hör, känner, etc., är också del av mindfulness och kan minska oönskade tankar samt få en att inte dras med i dem och göra dem värre. Mindfulness är helt enkelt att distanserat vara medveten om vad man kan uppleva och kan hjälpa enormt mot sådana här problem. Ju mer man använder det desto starkare blir förmågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in