Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2012-11-03, 02:16
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Ja, kan man inte se skillnad på lapphund och varg så är man antingen blind eller död.
Fast det är klart, är man t ex full så är det kanske svårt att se skillnaden.

Om en 11-månaders lapphund skulle "anfalla" mig skullle jag direkt lägga mig på rygg, sprattla med armar och ben, och passa på att kramas så mycket som möjligt! J-a fina hundar, för dem som förstår sig på dem.
Citera
2012-11-03, 02:31
Medlem
lrad070142s avatar
Det här rör sig nog bara om ett "vanligt" lapskt granngräl. Synd att en fin hund fick sätta livet till, bara...
Citera
2012-11-03, 03:20
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Om en 11-månaders lapphund skulle "anfalla" mig skullle jag direkt lägga mig på rygg, sprattla med armar och ben, och passa på att kramas så mycket som möjligt! J-a fina hundar, för dem som förstår sig på dem.

Det där gäller för 99,9% av alla 11 månader gamla hundar. Folk är såna pussies nuförtiden.
Citera
2012-11-03, 03:22
Medlem
Den som skjut hunden borde såklart få ett nackskott också, ni som tycker att det är okej att skjuta djur bara sådär kan dra åt helvete. Störda jävlar...
Vad oväntat att det sker just i Norrland där man föds med en bössa i handen med vetskapen att skjuta ner allt vilt som lever.
Citera
2012-11-03, 06:30
Medlem
FragaBertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-redneck
Den som sköt hundjäveln gjorde helt rätt, finns inte mycket mer jag stör mig på än oansvariga djurägare.
Synd om hunden, den hade säkert inte gjort något ont, men det här fungerar bra i avskräckande syfte för andra hund och kattägare.
Dom senaste 30 åren är det just så jag gör. Öppnar dörren o ut med byrackarn. Ofta men inte alltid går jag med ut o slår morrondrillen i buskarna. Får erkänna att det händer titt som tätt att jag går in o somnar om medans hunden roar sig på egen hand nån timme.Bor man på landet eller för den delen befinner sig på landet får man nog räkna med att stöta på ett o annat. Finns ju inte på kartan att det är en jägare som skjutit hunden. O vem är det då? Husse själv såklart
Citera
2012-11-03, 11:26
Medlem
swyttes avatar
Det är kanske någon lapp som sköt hunden? De får skjuta lösa hundar i skogen vissa tider på året. Mamma berättade om någon hon kände, som hade en liten knähund som alltid brukade vara lös. Gubben och hunden var i skogen, och utan varning så skjuter lapparna ihjäl hunden. Om det i detta fall var en stor hund, som kanske var i närheten av renar så an det ju vara lapparna.
Citera
2012-11-03, 11:36
Moderator
Pentyls avatar
Även om det bara rör sig om skadegörelse så måste det för det första betraktas som en rätt speciell form av skadegörelse, verktyget är ju inte en spritpenna utan ett handeldvapen. För det andra så har vi alltså en situation där någon söker lösa tämligen vardagliga problem genom att båda vifta med och avlossa bössan. Detta bör vara skäl nog att med stor noggrannhet och iver utreda saken.
Citera
2012-11-03, 12:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Bombadill
Hur fan kommer det sig att man inte hör skottet? Avfyrar grannen så bör man höra. Är hundjäveln så långt bort att han inte hör skottet är det bara bra att den blev skjuten.

Det är inte så ovanligt med ljuddämpare på jaktgevär.
Citera
2012-11-03, 13:13
Medlem
Fogmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swytte
Det är kanske någon lapp som sköt hunden? De får skjuta lösa hundar i skogen vissa tider på året.

Hundägaren heter Nutti, så han är väl också av sameätt?
Citera
2012-11-03, 22:29
Medlem
FragaBertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogmassa
Hundägaren heter Nutti, så han är väl också av sameätt?
Nutti??? Låter mer som namnet på hunden
Citera
2012-12-03, 09:46
Medlem
cariitas avatar
" Finns ingen lag i Sverige som förbjuder att man inte får ha hunden lös förutom en viss kort period"

Under tiden 1 mars tom 20 augusti ska hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt, under den övriga tiden av året ska de hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från ovanstående. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund ska hållas kopplad.

Ovanstående innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. I vissa områden råder alltid koppeltvång och på vissa platser totalt hundförbud, det är t ex vanligt med koppeltvång i offentliga parker och med hundförbud på lekplatser, kyrkogårdar och allmänna badplatser. Information om detta framgår av kommunens regler som varierar från kommun till kommun. Eftersom du som hundägare är skyldig att känna till vilka lagar som gäller är det lämpligt att du kontaktar Miljö- och hälsoskyddskontoret i den kommun där du bor eller vistas för att få information om vad som föreskrivs i just denna kommun.

Sen är inte en 11 månader hund en "valp" utan en unghund stor skillnad på beteende på en valp och unghund...

Spelar ingen roll om hunden strövar lös man har ändå ingen rätt att skjuta den om den nu inte skulle attackera tamdjuren på en lantgård och så ska man omedelbart anmäla det anträffade till farbror blå.

Så den som sköt voffsan i fråga har begått brott och är förmodligen en idiot!
Citera
2012-12-03, 09:50
Medlem
cariitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swytte
Det är kanske någon lapp som sköt hunden? De får skjuta lösa hundar i skogen vissa tider på året. Mamma berättade om någon hon kände, som hade en liten knähund som alltid brukade vara lös. Gubben och hunden var i skogen, och utan varning så skjuter lapparna ihjäl hunden. Om det i detta fall var en stor hund, som kanske var i närheten av renar så an det ju vara lapparna.

Det stämmer inte att Lappar skulle ha någon rätt att skjuta hundar!

Detta gäller i Sverige
14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in