• 1
  • 2
2005-04-12, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
men det är ingen som säger att du måste äta tills du spyr för att äta det du vill ha. och "äcklig" mat är inte sund mat, finns inget som säger det. fattar bara inte poängen i att äta korv och makaroner om man egentligen vill ha oxfile med potatis.
För att oxfilé är för dyrt för att äta varje dag?
Citera
2005-04-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
men det är ingen som säger att du måste äta tills du spyr för att äta det du vill ha. och "äcklig" mat är inte sund mat, finns inget som säger det. fattar bara inte poängen i att äta korv och makaroner om man egentligen vill ha oxfile med potatis.
jag menade förstås att man helt enkelt äter onödigt mycket om man tycker något är jättegott

det gör jag i varje fall
Citera
2005-04-12, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
jag menade förstås att man helt enkelt äter onödigt mycket om man tycker något är jättegott

det gör jag i varje fall
Ja, lagom är ju bäst i jante-Sverige...
Citera
2005-04-12, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uph-man
Ja, lagom är ju bäst i jante-Sverige...
( sluta frossa i rolleyes, din påve-wannabe! )

Nu har vi halkat från ämnet.

klart man blir fet om man unnar sig det man tycker är godast 7 dar i veckan

ska det va' så svårt att förstå
Citera
2005-04-12, 15:48
Bannlyst
Citat:
( sluta frossa i rolleyes, din påve-wannabe! )

Nu har vi halkat från ämnet.

klart man blir fet om man unnar sig det man tycker är godast 7 dar i veckan

ska det va' så svårt att förstå
Nä, inte om sushi, böngroddar och selleri är det godaste man vet!

Citera
2005-04-12, 15:49
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
jag håller med,det är ett skitlöjligt uttryck som nog bara är något "man säger" och som inte egentligen har någon direkt betydelse....

samma med läsa en "god bok"

va fan e d?
Dryckesdelen - och till den "goda" helgmåltiden tar man "ett gott" glas vin.

Invändning 1. Vem dricker "ett" glas vin? Jönsigt uttryck, och om det till äventyrs är någon som bara nöjer sig med detta så är vederbörande en jöns.

Invändning 2. "gott". Givetvis, men det är väl vardagsvinet också? Idag är vinpriserna så låga, att något skäl för att köpa 'dåligt' vin knappast föreligger.

Jfr kändisintervju: "Vad dricker du?" -"Jag tar gärna ett glas rödvin". Det svaret tolkar jag som att vederbörande omedvetet försöker dölja sin överkonsumtion, men effekten blir den motsatta.
Citera
2005-04-13, 10:22
Medlem
Big Mama´s guns avatar
men det känns så 40-talistiskt på något vis,att man minsann inte unnar sig ngt sådär när som helst,utan till helgen-då är det minsann fest och flärd och god mat,tillvardags äter man rotmos och korv baske mig.

Numer är det väl inte riiktigt så längre?har iaf inte hört ngn jämnårig uttala sig liknande (e 27 år) jag dricker vin lite när jag känner för det,inte billigt men inte svindyrt heller,fast det har hänt vi har knäckt en flaska för 150 spänn bara för att testa lite mitt i veckan,känns som det kvittar-livet ska vara gött hela tiden,eller iallafall så ofta som möjligt!
Citera
2005-04-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svalbard
Gott och äckligt kan väl ses som extremer? Det man stoppar i sig på vardagarna
för att bli mätt behöver inte alls vara äckligt, om man gillar ketchup, men det
är inte särskilt gott heller, åtminstone inte jämfört med t.ex. gamle Oscar som
nämnts ovan.

Så: På vardagarna äter vi sånt som smakar OK, men på helgerna äter vi gott.

Ser inte "gott" som en extrem, i varjefall inte som extrem motsats till äcklig. Tycker att äcklig är mer extrem än gott på sitt håll. Tror det handlar om dåligt språkbruk. Själv brukar jag äta gott i veckorna, och på helgerna brukar vi snarare äta "dyrt".
Citera
2005-04-13, 15:06
Medlem
Att ”äta gott under helgen” är väl bara ett maskerat uttryck och ursäkt för att dricka sig plakat.

Likt ”på midsommar blir det sill” a.k.a nu jäklar ska det nubbas brännvin.
Citera
2005-04-13, 15:15
Medlem
dricksprits avatar
Citat:
jag överdrev lite i mitt inlägg men i princip tror jag inte våra kroppar är byggda för att klara av att vi alltid ska kunna smaska i oss det smakligaste, vi är inte byggda för ett överflöd utan för en viss knapphet

och den knappheten får man simulera själv om inte vikten skall peka åt fanders,
i alla fall jag

många fler skulle behöva tänka som du, då skulle vi ha en sundare befolkning, lägre skatter, billigare sjukvård...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in