2005-04-12, 00:40
Medlem
Stör mej otroligt på detta ord "gott" som många använder när det skall förklaras vad helgernas måltider går ut på.

Själv så äter jag alltid "gott". Skulle inte falla mej in att laga/äta någonting som jag tycker är osmakligt/äckligt. Eller hur?

Egentligen så menar väl "svenskarna" att dom äter exklusivt/annorlunda/dyrt på helgerna?
Citera
2005-04-12, 00:42
Medlem
CrapOramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomble
Stör mej otroligt på detta ord "gott" som många använder när det skall förklaras vad helgernas måltider går ut på.

Själv så äter jag alltid "gott". Skulle inte falla mej in att laga/äta någonting som jag tycker är osmakligt/äckligt. Eller hur?

Egentligen så menar väl "svenskarna" att dom äter exklusivt/annorlunda/dyrt på helgerna?

Jag håller med dig. Man tillagar ju inte något som man tycker är äckligt/oätligt. När någon uttalar sig på detta sätt så menar de nog som du säger, att de ska "lyxa" till det lite för att det är helg.
Citera
2005-04-12, 00:46
Medlem
OliTs avatar
Ja, precis. Trots att en Pasta Carbonara kan vara riktigt gott är det lite annan nivå på en Kalvfilé Oscar. Jag tror visserligen inte att det är direkt många Svenskar som äter det särskilt ofta, men du förstår ungefär vad jag menar.

Kalvfilé Oscar = Kalvfilé med choronsås, sparris, tryffel och hummer.
Citera
2005-04-12, 01:11
Bannlyst
Ordet "gott" kan ju även ha en annan innebörd än att det bara är välsmakande mat man är ute efter. Man äter ståndaktigt, på restaurang, med tända ljus och cognac till kaffet.
Citera
2005-04-12, 07:49
Medlem
Svalbards avatar
Gott och äckligt kan väl ses som extremer? Det man stoppar i sig på vardagarna
för att bli mätt behöver inte alls vara äckligt, om man gillar ketchup, men det
är inte särskilt gott heller, åtminstone inte jämfört med t.ex. gamle Oscar som
nämnts ovan.

Så: På vardagarna äter vi sånt som smakar OK, men på helgerna äter vi gott.
Citera
2005-04-12, 09:03
Medlem
rhodrys avatar
Man kan säkerligen finna en historisk innebörd i uttrycket. Den som söker kanske finner?
Citera
2005-04-12, 14:17
Medlem
jag äter inte "gott" i veckorna, jag äter vad som bjuds (i personalmatsalen)

även om jag är ledig så väljer jag vardagsmaten ur de lite tråkiga och inte särskilt välsmakande alternativen,
har nån slags luthersk idé om att man börjar frossa i sej för mycket om allt skall vara så himla "gott" hela tiden
Citera
2005-04-12, 14:20
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomble

jag håller med,det är ett skitlöjligt uttryck som nog bara är något "man säger" och som inte egentligen har någon direkt betydelse....

samma med läsa en "god bok"

va fan e d?
Citera
2005-04-12, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
jag äter inte "gott" i veckorna, jag äter vad som bjuds (i personalmatsalen)

även om jag är ledig så väljer jag vardagsmaten ur de lite tråkiga och inte särskilt välsmakande alternativen,
har nån slags luthersk idé om att man börjar frossa i sej för mycket om allt skall vara så himla "gott" hela tiden
Ja, Gud förbjude att man ska ha det bra i jante-Sverige!
Citera
2005-04-12, 15:10
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svalbard
Gott och äckligt kan väl ses som extremer? Det man stoppar i sig på vardagarna
för att bli mätt behöver inte alls vara äckligt, om man gillar ketchup, men det
är inte särskilt gott heller, åtminstone inte jämfört med t.ex. gamle Oscar som
nämnts ovan.

Så: På vardagarna äter vi sånt som smakar OK, men på helgerna äter vi gott.
kan inte hålla med. jag äter alltid det jag tycker är gott och precis det jag är sugen på. jag skulle aldrig få för mig att stoppa i mig pizza när det är sallad jag vill ha, eller tvärt om. Jag går alltid ut och äter det jag vill ha för tillfället. förstår inte hur folk kan livnära sig på korv och makaroner 6 dagar i veckan för att en gång i veckan få äta det de egentligen vill ha.
Citera
2005-04-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
kan inte hålla med. jag äter alltid det jag tycker är gott och precis det jag är sugen på. jag skulle aldrig få för mig att stoppa i mig pizza när det är sallad jag vill ha, eller tvärt om. Jag går alltid ut och äter det jag vill ha för tillfället. förstår inte hur folk kan livnära sig på korv och makaroner 6 dagar i veckan för att en gång i veckan få äta det de egentligen vill ha.
jag överdrev lite i mitt inlägg men i princip tror jag inte våra kroppar är byggda för att klara av att vi alltid ska kunna smaska i oss det smakligaste, vi är inte byggda för ett överflöd utan för en viss knapphet

och den knappheten får man simulera själv om inte vikten skall peka åt fanders,
i alla fall jag
Citera
2005-04-12, 15:33
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
jag överdrev lite i mitt inlägg men i princip tror jag inte våra kroppar är byggda för att klara av att vi alltid ska kunna smaska i oss det smakligaste, vi är inte byggda för ett överflöd utan för en viss knapphet

och den knappheten får man simulera själv om inte vikten skall peka åt fanders,
i alla fall jag
men det är ingen som säger att du måste äta tills du spyr för att äta det du vill ha. och "äcklig" mat är inte sund mat, finns inget som säger det. fattar bara inte poängen i att äta korv och makaroner om man egentligen vill ha oxfile med potatis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in