2012-11-04, 12:26
Medlem
bratemos avatar
Idén är väll inte helt fel, de få poliser som begår större fel kommer ha det filmat, och alla de många tusen fler brottslingar som kommer med dolda hot och slåss med polisen för att i rättegången ljuga och berätta hur polisen hoppade över honom bakifrån och slog sönder honom.

Ärligt TS, det är inte så jättemånga poliser på gatan som begår fel, det förekommer självklart, just för att det är människor som har ett svårt yrke, men det är nog fler gärningsmän som gör fula saker mot poliserna på gatan, vilket gör att de får kortare stubin, med mera.
Citera
2012-11-04, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Idén är väll inte helt fel, de poliser som begår större fel kommer ha det filmat,
källa på tack
Citera
2012-11-04, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Då måste vi poliser vara extremt laglydiga även i dina ögon eftersom andelen poliser som utövar våld mot sin partner är väldigt liten.
var inte så säker på det.
Citera
2012-11-04, 13:39
Medlem
Citat:
Med tanke på vad rättsväsendet och alla brott kostar idag så tror jag utgiften för mitt förslag skulle bli försvinnande liten i förhållande.

Givetvis skulle alla, inklusive poliser ha kameror!

Att alla skulle ha kameror på sig kommer troligtvis aldrig att ske, så det kan vi glömma. En kamera vid ett polisingripande skulle gynna samtliga parter, förutom den som gör sig skyldig till ett brott. Om polisen är helt utan skuld, då skulle en film föra fram dem i bättre dager, trovärdigheten för polisen skulle också stärkas.
Citera
2012-11-04, 13:41
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Idén är väll inte helt fel, de få poliser som begår större fel kommer ha det filmat, och alla de många tusen fler brottslingar som kommer med dolda hot och slåss med polisen för att i rättegången ljuga och berätta hur polisen hoppade över honom bakifrån och slog sönder honom.

Ärligt TS, det är inte så jättemånga poliser på gatan som begår fel, det förekommer självklart, just för att det är människor som har ett svårt yrke, men det är nog fler gärningsmän som gör fula saker mot poliserna på gatan, vilket gör att de får kortare stubin, med mera.

Nej det är ju få poliser som gör det men när det väl sker är det ju väldigt bra att de finns på film, blir ju rätt svårt o få en polis fälld när det är ord mot ord och de har sina kollegor som kan backa upp deras story. Skulle ju även vara bra för polisen som du säger. då kommer de nog slippa en del hot m.m iom att folk skulle veta att de hamnar på film och att de kmr få skit för de senare.

Jo man förstår ju att de får kortare stubin när de får massa skit från gärningsmän, men de är ju ingen ursäkt för att de ej ska göra sina jobb och följa lagen.
Citera
2012-11-04, 14:06
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahrusalem
var inte så säker på det.
Jag har fler kollegor (3) på station blivit dömda för fortkörning än för relationsvåld (0). Eller våld överhuvudtaget (0).

Men det kanske ser helt annorlunda ut på andra ställen i Sverige, det har säkert du bättre koll på.
Citera
2012-11-04, 14:09
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Att alla skulle ha kameror på sig kommer troligtvis aldrig att ske, så det kan vi glömma. En kamera vid ett polisingripande skulle gynna samtliga parter, förutom den som gör sig skyldig till ett brott. Om polisen är helt utan skuld, då skulle en film föra fram dem i bättre dager, trovärdigheten för polisen skulle också stärkas.
Ja, men att spelas in jämt, när jag är på toa, när jag äter eller pratar med frugan i telefon är inget jag önskar. Och då kommer du säkert skriva att man ska kunna stänga av kameran. Vad händer om jag glömmer sätta på kameran, eller om den under tumult stänger av sig? Är jag skyldig automatiskt då?

Jag håller med i övrigt, ju mer övervakning av kameror vi har i samhället desto bättre.
Citera
2012-11-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Jo man förstår ju att de får kortare stubin när de får massa skit från gärningsmän, men de är ju ingen ursäkt för att de ej ska göra sina jobb och följa lagen.

Det blir inte heller bättre av att IG får jobba ihjäl sig när närpoliser och kontorspoliser samt olika projektgrupper uppenbart inte anser sig ha till uppgift att bekämpa den brottslighet som faktiskt drabbar allmänheten här och nu. LKC får skrika sig hesa efter resurser och får allt som oftast inget svar när IGs sinande källa är helt uttömd. När man sedan "prickar" enskilda patruller och frågar vart de håller hus och vad de gör, så visar det sig att de är lediga.

Mellan 2006-2010 lade man ner otroligt mycket pengar på att utbilda nya poliser för att öka synligheten och tillgängligheten, vart tog dessa poliser vägen? Jag tror att en en stor del hamnade på krim. Trots detta tillskott samt alla Pa och Insp roterare så ska man göra en krimsatsning för att minska balanserna. Hur är det möjligt?
Citera
2012-11-04, 14:29
Medlem
Jag är för kamera övervakning precis överallt!
Alla som begår brott skall straffas oavsett vem man är eller vad man jobbar med.
Och alla skall dömmas lika. Med kameror skulle det bli lättare att se vad som hänt och man skulle slippa alla lögner från dom som har bevittnat händelsen. Kriminella ljuger för att försvara sig själva och varandra, precis som poliser.
Kamerorna ljuger inte. Men dom måste skötas av någon enhet som tar ansvar för att dom fungerar och inte 'råkar' gå sönder lite då och då när det passar.
Polisen skulle inte kunna ha med dessa kameror att göra. Inget företag som är i risk att bli mutade av några kriminella.
En egen helt rättvis enhet. Det skulle bli den svåraste utmaningen i korrupta Sverige.
Citera
2012-11-04, 14:48
Bannlyst
Citat:
Jag har fler kollegor (3) på station blivit dömda för fortkörning än för relationsvåld (0). Eller våld överhuvudtaget (0).

Men det kanske ser helt annorlunda ut på andra ställen i Sverige, det har säkert du bättre koll på.
Hur vet du det?
Gör du olagliga slagningar på kollegorna din lille cementfabrik?
Citera
2012-11-04, 15:06
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammacino
Hur vet du det?
Gör du olagliga slagningar på kollegorna din lille cementfabrik?
Är en kollega fälld för såpass grova brott så vet man, cementfabrik eller ej.
Citera
2012-11-04, 15:21
Medlem
Citat:
Ja, men att spelas in jämt, när jag är på toa, när jag äter eller pratar med frugan i telefon är inget jag önskar. Och då kommer du säkert skriva att man ska kunna stänga av kameran. Vad händer om jag glömmer sätta på kameran, eller om den under tumult stänger av sig? Är jag skyldig automatiskt då?

Jag förstod att det där med personlig integritet skulle dyka upp. Av den anledningen så kommer detta troligtvis aldrig bli av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in