• 2
  • 3
2012-11-10, 14:09
Medlem
Kyiwvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenieur
Nja, jag är mer av åsikten att man ska ge fan i skatter och bidrag. Fast det funkar ju bara om alla gör likadant. När diverse länder dumpar spannmålspriserna genom att ge sina bönder bidrag, ja då måste ju Sverige följa efter. Detta är inte ett dugg bättre än när länder bygger upp feta tullar för att skydda sin inhemska produktion.
Nu är ju bidragspolitiken eu-reglerad, till Sveriges nackdel. Svenska skattebetalare finansierar en dumpning av spannmålspriser, billigare mat för fransoser och sämre ekonomiska villkor för svenska producenter. Du måste väl ändå hålla med om att detta är helt åt skogen?
Ja, naturligtvis är det helt åt skogen. Lösningen är att gå ut ur EU så att svenska skattebetalare slipper betala för dessa bidrag, vart de än nu hamnar. Efter utträde ur EU behöver Sverige inte ge likvärdiga bidrag till bönderna för att hålla uppe deras konkurrenskraft. Landet kan med fördel importera billig mat från länder som subventionerar sitt jordbruk. Med ett utträde ur EU öppnas också dörren för handel med länder som har ännu billigare livsmedelsprodukter, såsom USA. Låt andra länders skattebetalare subventionera svenskarnas mat.
Citat:
Ang. långsiktighet,
för mindre än en livslängd sedan ägnade Europa sig åt att jämna varandras städer till marken. Under kriget blev det brist på utländska varor, man fick ransonera (trots att vi var neutrala ska sägas). Den mat vi levde på var vad vi kunde producera i landet. Hade vi inte haft den maten så hade vi svultit.
Du borde veta att dagens jordbruk är helt och hållet beroende av oljan. Oljan är det första som stryps vid krig. Kan Sverige importera olja kan landet också importera livsmedel. Det enda sättet att långsiktigt förbereda sig är att inrätta spannmålsreserver.
Citera
2012-11-11, 23:11
Medlem
Ingenieurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Jag tycker självklart att det är bedrövligt att svenska skattebetalar betalar för franska bönders uppehälle. Detta ger dock inte svenska staten (eller EU för den delen) anledning att subventionera svenska bönder, eftersom det kostar oss skattebetalare mer. Jag som konsument bryr mig endast om bästa möjliga varor till lägsta möjliga pris - detta verkar andra näringsidkare än bönder förstå och överleva på.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyiwvi
Ja, naturligtvis är det helt åt skogen. Lösningen är att gå ut ur EU så att svenska skattebetalare slipper betala för dessa bidrag, vart de än nu hamnar. Efter utträde ur EU behöver Sverige inte ge likvärdiga bidrag till bönderna för att hålla uppe deras konkurrenskraft. Landet kan med fördel importera billig mat från länder som subventionerar sitt jordbruk. Med ett utträde ur EU öppnas också dörren för handel med länder som har ännu billigare livsmedelsprodukter, såsom USA. Låt andra länders skattebetalare subventionera svenskarnas mat.

Jag förstår ert perspektiv på det hela, ni är konsumenter och varför skulle ni bry er om bönderna?
Men det handlar inte om att den försynta "bonde-söker-fru-Lasse" ska få fortsätta med sin charmiga tolvdjurs mjölkproduktion.
Det handlar dels om det långsiktigt viktiga med en inhemsk matproduktion som jag nämnt tidigare. Det handlar även om 177000 jobb. Om de försvinner så får ni och jag finansiera detta, antingen med socialbidrag eller med ökad kriminalitet...

Citat:
Ursprungligen postat av Kyiwvi
Du borde veta att dagens jordbruk är helt och hållet beroende av oljan. Oljan är det första som stryps vid krig. Kan Sverige importera olja kan landet också importera livsmedel. Det enda sättet att långsiktigt förbereda sig är att inrätta spannmålsreserver.

Det är jag fullt medveten om. Utan olja rullar inga traktorer och flyger inga JAS-plan. Därför har vi också en oljereserv, så att landets viktigaste funktioner kan fortsätta även om oljeimporten stoppas.
Det är lite svårare att lagra mat. Spannmål går ett tag, men det kräver enormt med utrymme jämfört med den oljan som krävs för att producera spannmålen. Kött och grönsaker går överhuvudtaget inte ( om vi nu inte vill avsätta halva BNP till världens största frysanläggning).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in