• 1
  • 2
2012-10-31, 22:02
Medlem
Hej,

Jag tycker jag ofta läser och hör om hur synd det är om landets bönder. Det kan vara rubriker i media om missväxt eller för låga mjölkpriser m.m.

Samtidigt så verkar de flesta bönder jag sett (oftast på tv) eller träffat ha en förvånansvärt god privatekonomi med flera bilar, stora hus m.m.

Jag har därför kommit fram till, kanske lite fördomsfullt, att bönder i allmänhet är sluga fanskap som det inte är synd om. Det kan väl knappast vara en slump att det alltid är brist på jordgubbar och färskpotatis till midsommar så att priserna sticker iväg? Jag har inte heller läst i affärspress om bönder som tvingas gå från hus och hem som exempelvis vissa fd. bilbyggare får göra, trots allmän lågkonjunktur?

Låt oss diskutera hur bönders privatekonomi är i allmänhet och huruvida det är synd om dem, eller om de är sluga fanskap som skapat en medveten offerbild av yrkeskåren i media?
Citera
2012-10-31, 22:09
Medlem
HimmelsBlaus avatar
De har dessutom ett rätt fett bidrag från EU som står sig stenhårt. Särskilt franska bönder är ena riktigt sluga fiskar som inte drar sig för att köra upp och ner längs Champs Elyées och dumpa koskit om de inte får som de vill.

Det finns många det är synd om. Bönderna är inte en av dem.
Citera
2012-11-02, 22:12
Medlem
Ett tämligen oinitierat uttalande skulle jag påstå, HimmelsBlau.

Mr.Op: allt färre småbönder klarar sig idag. Trenden går mot färre storbönder (ungefär som det blir allt färre mindre, personliga livsmedelsbutiker och fler stormarknader). Att vara småbonde inom köttdjursnäringen har de flesta redan upphört med, och sedan ett par år råder också mjölkkris - för låga priser till lantbrukarna, vilket gör det än svårare.
Det finns en lång historia om hur gårdsstöden ("EU-bidragen") implementerades och hur man i olika perioder har betalat för att bönder ska eller inte ska producera mat. Den behärskar jag dock inte. Jag kan däremot säga att jag inte vet något yrke som arbetar mer än bönder. Möjligtvis kan pizzabagare och närbutiksinnehavare matcha dem. De flesta är uppe innan de flesta, arbetar långt efter de flesta satt sig ner i tv-soffan och dras med problem som oerhört svårt att ta semester, koppla av, lönsamhet, behöva använda sig av flera ben i verksamheten då huvudnäringen inte lönar sig, ta ut lön samt behöva vara alltiallo, eftersom man inte har tid eller råd att köpa in tjänster/personer till allt som behöver göras.

De du ser som verkar leva lyxliv, är väl kanske de som kunnat och vågat satsa och lyckats ta klivet från små- till storbonde. Den delen är inte precis en majoritet. Ökade klyftor alltså, som ju tyvärr blir allt vanligare.

Däremot skulle nog de flesta lant- och skogsbrukare hålla med om att de har stor frihet, får råda sig själv och har ett omväxlande och ofta stimulerande yrke.

Det är min åsikt, baserad på ett snart 40-årigt liv på landet.
Citera
2012-11-03, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Opinion
Samtidigt så verkar de flesta bönder jag sett (oftast på tv) eller träffat ha en förvånansvärt god privatekonomi med flera bilar, stora hus m.m.

Jag skulle gissa på att bönder har en relativt stor omsättning, men att marginalerna är små. Lite som för livsmedelshandlarna - det är feta rubriker i skvallerpressen om att ICA-Stig tjänar nutton miljoner på sin butik, men nämns inte ett ord om att marginalerna är ett par fjuttiga procent.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Opinion
Jag har inte heller läst i affärspress om bönder som tvingas gå från hus och hem som exempelvis vissa fd. bilbyggare får göra, trots allmän lågkonjunktur?

Livsmedel påverkas väldigt lite av konjunktursvängningar - folk behöver äta lik förbannat. Bilköp kan man däremot vänta med.
Citera
2012-11-03, 16:00
Medlem
Finans.killens avatar
Trodde att det var synd om svenska bönder, sedan flyttade jag utomlands och det gnälls lika mycket här. Så jag tror det är mest ett jävla gnäll.

Man får väl effektivisera och producera mer och billigare för att få köpare, precis som alla andra företag. Men det verkar man inte fatta, eller så klarar man inte av det.
Citera
2012-11-04, 15:40
Medlem
MrMoonwalkers avatar
Tror att du aldrig skulle klara av att vara bonde, speciellt inte som köttproducent på ett mindre ställe, långa arbetsdagar, 14-16 timmar slit är inget ovanligt alls, sen behöver du komplettera med att såga skog, bruka jord och allt helvete. fyfan vilket skitjobb.
Lyxliv är bara jävligt idiotiskt att spåna om.
Citera
2012-11-04, 15:53
Medlem
Kyiwvis avatar
Naturligtvis är det inte ett dugg synd om bönder eller andra markägare. Ska man nödvändigtvis äga ett stort landområde ensam får man också räkna med att få arbeta hårt för att få avkastning. Och angående "för låga priser" är det ju helt frivilligt för bonden att sälja sin skörd eller försöka hitta ett bättre pris.
Citera
2012-11-04, 22:59
Medlem
Ingenieurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyiwvi
Naturligtvis är det inte ett dugg synd om bönder eller andra markägare. Ska man nödvändigtvis äga ett stort landområde ensam får man också räkna med att få arbeta hårt för att få avkastning. Och angående "för låga priser" är det ju helt frivilligt för bonden att sälja sin skörd eller försöka hitta ett bättre pris.

Arbeta hårt? Få arbetar så hårt som bönder i det svenska samhället. Få har så dålig timpenning, trots att de investerat massvis.

Naturligtvis kan de gnälla på låga priser, om de måste konkurrera på en internationell spannmålsmarknad där bönderna nere i europa med mycket gynnsammare klimat dessutom får dubbelt så mycket i eu-bidrag (alltså b.la. finansierat med svenska skattepengar) som svenska bönder.

Naturligtvis kan de gnälla på låga priser, när tyska köttproducenter pressar priserna genom att behandla djuren som skit. Sen ligger det tyska och det svenska köttet snyggt staplat bredvid varandra i köttdisken på ICA...

Spannmålspriset är i stort sett oförändrat sedan 80-talet. Alltså i kronor och ören, trots inflation (och trots att inga nämnvärda effektiviseringar skett). Maskiner, gödselmedel osv. har ju däremot följt inflationen, och mer därtill.

Lägg på allt detta till att kronan stärks kraftigt gentemot valutorna kring oss.

Men jag tycker faktiskt att bönderna ska sluta klaga. Jag tycker istället de ska sprida lite koskit på stockholms gator, och skjuta av miljöpartister med farfars gamla hagelbössa.
Fyfan så man huggit denna grupp i ryggen. Att inte svenska politiker inser värdet av en inhemsk matproduktion... De saknar perspektiv och långsiktighet.

EDIT: Kyiwvi, du saknar uppenbarligen insikt i frågan. Vad jobbar du själv med? Känner du ens någon bonde? Har du bildat din uppfattning från "bonde söker fru"? Eller är du kanske en av ovan nämnda miljöpartister som uttalar sig utan någon som helst kunskap om någonting överhuvudtaget?
Senast redigerad av Ingenieur 2012-11-04 kl. 23:26. Anledning: tillägg på slutet
Citera
2012-11-04, 23:28
Medlem
Kyiwvis avatar
Oj buhuhu, stackars böndra som måste konkurrera med andra på livsmedelsmarknaden. De borde ha rätten att få lika stor skörd uppe vid polcirkeln som de får i mildare klimat. Naturligtvis måste vi förbjuda folk från att äta mat som det inte står SVÄRGA på också. Eller kanske sätta lappar på det utländska köttet där det står "Varning! Detta kött dåligt, inte bra". Eller så accepterar man att vissa grödor inte går att odla konkurrenskraftigt i klimatet och att köttproduktionen fått konkurrens efter kylskeppens intåg. Men nya zeeländska får och argentinska biffdjur får väl både stryk och utskällningar dagligen för att hålla nere priserna?

Det är till 100% böndernas eget fel om det går dåligt för dem. Inga andra egenföretagare gnäller som dem och kräver att folk ska köpa deras produkter dyrare. Dessutom är de landägare. Ifall de inte kan få tillräcklig utdelning från landet, sälj det då och gör något annat. Eller flytta till något land med gynnsammare klimat och bedriv jordbruk där.
Citera
2012-11-04, 23:41
Medlem
hashish-boys avatar
för mjölkbönder ja pga överproduktion så har priset sjunkit stadigt väldigt länge, för skogsbönder nej de som har investerat i skog har fått bättre priser och marken har ökat i värde.
Citera
2012-11-05, 00:01
Medlem
Ingenieurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyiwvi
Oj buhuhu, stackars böndra som måste konkurrera med andra på livsmedelsmarknaden. De borde ha rätten att få lika stor skörd uppe vid polcirkeln som de får i mildare klimat. Naturligtvis måste vi förbjuda folk från att äta mat som det inte står SVÄRGA på också. Eller kanske sätta lappar på det utländska köttet där det står "Varning! Detta kött dåligt, inte bra". Eller så accepterar man att vissa grödor inte går att odla konkurrenskraftigt i klimatet och att köttproduktionen fått konkurrens efter kylskeppens intåg. Men nya zeeländska får och argentinska biffdjur får väl både stryk och utskällningar dagligen för att hålla nere priserna?

Det är till 100% böndernas eget fel om det går dåligt för dem. Inga andra egenföretagare gnäller som dem och kräver att folk ska köpa deras produkter dyrare. Dessutom är de landägare. Ifall de inte kan få tillräcklig utdelning från landet, sälj det då och gör något annat. Eller flytta till något land med gynnsammare klimat och bedriv jordbruk där.

Du tycker alltså att bönder ska lägga ner eller flytta utomlands. Jag hoppas du är konsekvent och tycker likadant i andra branscher. Det är väl inget problem för dig nu när Volvo flyttar sin bussproduktion utomlands heller (400 jobb)? "Nej usch, hoppas bönder och den där industrin flyttar utomlands. Då kan Sverige satsa på kultur och genuspedagogik istället, mycket bättre"
177000 jobbar inom lantbruket. Detta är 1,5% av sysselsättningen.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/konsument/sverigesjordbrukisiffror.4.4ef62786124a59a20bf8000 76016.html

Det är jävligt lätt att sitta och säga "den som inte klarar sig i konkurrensen kan fara åt helvete".
Låt mig fråga dig, när globalismen utvecklats ordentligt, vilka länder tror du sitter med Svarte Petter?
Varför tror du att de andra länderna i Europa värnar så hårt om sin inhemska matproduktion? Förstår du det långsiktigt viktiga i att ha en inhemsk matproduktion? Klarar du av att kliva tillbaks ett steg, och se denna fråga ur ett större perspektiv?
Citera
2012-11-05, 13:28
Medlem
Kyiwvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenieur
EDIT: Kyiwvi, du saknar uppenbarligen insikt i frågan. Vad jobbar du själv med? Känner du ens någon bonde? Har du bildat din uppfattning från "bonde söker fru"? Eller är du kanske en av ovan nämnda miljöpartister som uttalar sig utan någon som helst kunskap om någonting överhuvudtaget?
Jag känner flera bönder, bl a grannen. Själv är jag en ärlig handelsman som fraktar hederligt anförskaffade varor till sjöss mellan olika städer och länder. Jag är absolut ingen miljöpartist och håller med dig om att de gör bäst nytta söndermalda bakom en skördetröska på fulla varv, däremot är du en möglig gammal bolshevik som förespråkar att man ska använda skattepengar och regleringar till att sponsra olönsamt jordbruk till ingen nytta för någon.
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenieur
Du tycker alltså att bönder ska lägga ner eller flytta utomlands. Jag hoppas du är konsekvent och tycker likadant i andra branscher. Det är väl inget problem för dig nu när Volvo flyttar sin bussproduktion utomlands heller (400 jobb)? "Nej usch, hoppas bönder och den där industrin flyttar utomlands. Då kan Sverige satsa på kultur och genuspedagogik istället, mycket bättre"
177000 jobbar inom lantbruket. Detta är 1,5% av sysselsättningen.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/konsument/sverigesjordbrukisiffror.4.4ef62786124a59a20bf8000 76016.html

Det är jävligt lätt att sitta och säga "den som inte klarar sig i konkurrensen kan fara åt helvete".
Låt mig fråga dig, när globalismen utvecklats ordentligt, vilka länder tror du sitter med Svarte Petter?
Varför tror du att de andra länderna i Europa värnar så hårt om sin inhemska matproduktion? Förstår du det långsiktigt viktiga i att ha en inhemsk matproduktion? Klarar du av att kliva tillbaks ett steg, och se denna fråga ur ett större perspektiv?
Ja, jag är konsekvent. Driver man ett företag och inte lyckas få lönsamhet i det måste man göra något åt det istället för att gnälla. När det gäller industrin är det lite annorlunda eftersom det är staten som via skatter och regleringar är det huvudsakliga problemet för den näringen, för jordbruket är det klimatet. Det går lika bra att bygga bilar i Sverige som Kina eller Brasilien om inte staten sätter sina slemmiga fingrar emellan, däremot förstår vem som helst att ett land med vinter inte är lika lämpat för jordbruk eller boskapsuppfödning som länder utan. Berätta gärna det långsiktigt viktiga med inhemsk matproduktion, för jag ser inget värde i den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in