2012-10-31, 17:52
Medlem
ArischManns avatar
Hej min dator funkade fint för några dagar sedan, och nu möts jag av ett fel meddelande vid varje uppstart som säger att det är nåt fel på datorn och att den försöker reparera sig själv men misslyckas, jag vet inte vad jag ska göra eller vad det kan bero på den verkar ju inte helt paj iallafall eftersom den kör system repair vid varje uppstart. jag har inte haft något Internet på ett par dagar kanske räcker det med att jag ansluter den till Internet sedan så kanske den uppdaterar sig? vad ska jag göra, hur fixar jag det här?
Här är en bild på skärmen imgur.com/QIXD1
Senast redigerad av ArischMann 2012-10-31 kl. 17:52. Anledning: fel länk
Citera
2012-10-31, 18:05
Medlem
vonOlofs avatar
Starta från skivan och välj Repair därifrån och se om du kommer längre än med den färdiga installationens reparationsfunktion.
Citera
2012-10-31, 18:15
Medlem
ArischManns avatar
Tror du det här kan funka?

''Insert the Windows DVD and boot it .
Now from the menu list select the ‘Command Prompt’ option.

At the DOS prompt type the following three commands:

bootrec.exe /fixmbr

bootrec.exe /fixboot (may return an 'Eliment not found' message)

bootrec.exe /RebuildBcd

Close the command prompt window and click the ‘Startup Repair’ option.

The repair process may take some time, so wait until the process complete .
Remove the System Repair DVD and click ‘Restart’. Reboot the computer. ''
Citera
2012-10-31, 18:48
Medlem
vonOlofs avatar
Du bör få upp en repair-meny automatiskt, den kör i princip de kommandon du listade.

Men det är bara att testa vilket som funkar bäst. Har du inte haft någon större diskkrasch så gissar jag att repair-funktionen ordnar det hela genom att skriva in ett nytt boot-block.

Om problemet ligger på annat håll, t ex att systemfiler har raderats, så bär repairfunktionen fixa även det.
Citera
2012-10-31, 18:50
Medlem
får du upp nåt medelande inann den vill reparera sig själv?

som frågar typ vill du starta windows normalt eller windows startreparation?
för så där brukar det blir om man startar startreparationen i windows om jag inte minns fel.
Citera
2012-10-31, 18:58
Medlem
ArischManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
får du upp nåt medelande inann den vill reparera sig själv?

som frågar typ vill du starta windows normalt eller windows startreparation?
för så där brukar det blir om man startar startreparationen i windows om jag inte minns fel.
Nix det första som kommer upp är typ loading windows files eller nåt sånt i nedre delen av skärmen jag kan inte starta i felsäkert läge, windows system repair startar automatiskt jag kan dock välja vad för något jag vill boota ifrån tex dvd.
Citera
2012-11-07, 12:58
Medlem
ArischManns avatar
löste det genom att kopiera registry backup filerna från c:\windows\system32\config\regback till c:\windows\system32\config och döpte om de existerande filerna till .bak innan jag kopierade filerna och klistra in dem eftersom de har samma namn så default blev till defaul.bak sam till sam.bak etc sen kunde kunde jag i command promt skriva in de kommandon jag skrev om tidigare i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in