2012-10-31, 16:33
Medlem
Hejsan
Allt på min gasspis fungerar klockrent utan en platta - den största.
Den stänger av sig själv väldigt ofta, oregelbundet. När det är som värst så kan den stänga av sig själv flera gånger i minuten.
Jag har aldrig haft gasspis tidigare så vet inte vart jag skall börja någonstans. Försöker använda de övriga tre så gott det går.

Någon som har något tips till mig om vad som kan vara fel och hur man ev. kan åtgärda felet?

Tack!
Citera
2012-10-31, 19:01
Medlem
Har ingen erfarenhet av gasspis men det låter som ett fall för garantin..
Känns läskigt att hemmameka med gas-prylar som är nära eld, men det kanske bara är jag som är nojjig..
Citera
2012-11-05, 17:06
Medlem
Frågan är fortfarande aktuell, har ännu inte hittat någon lösning på problemet. Om någon kunnig ser detta får han gärna svara!
MVH
Senast redigerad av makz 2012-11-05 kl. 17:09.
Citera
2012-11-05, 17:41
Medlem
gitterintes avatar
Vi hade gasspis när jag bodde hemma hos mina föräldrar (i tidernas begynnelse) och på den tiden fanns det en liten metallgrej som satt vid brännaren som blev varm när brännaren var tänd. Om lågan släcktes så blev denna kall och då stängdes gastillförseln av. Det var alltså en säkerhetsåtgärd. De där grejerna kund bli slitna/skitiga och behöva bytas.

Kan det vara problemet?

Jag skulle inte försöka undersöka själv. Ta och ring en serviceman/kvinna!
Citera
2012-11-07, 13:53
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

På visa modeller kan man enkelt dra upp hela brännaren.
Om man har kokat över flera gånger så kan hålen i brännaren vara igensatta.
Även röret ner i det rör som matar gas kan ha beläggningar, vilket gör att gasen inte har jämnt flöde.
Ren gör detta med någon typ av liten stålborste.
Även själva brännaren kan vara uppsliten i hålen och behöver bytas.

Det är mycket viktigt att man monterar tillbaka detta på rätt vis, men det brukar vara spårade så det passar bara ett vis.

Ja det är vanligt med någon typ av bi-metall som styr en ventil och stänger av gasen när det blir kallt, typ termostaten på en bil.
Även sådana kan bli uppslitna, för det är som en fjäder som vidgar sig och drar i hop sig.
Det går att prov koka denna om man vet vilken temperatur den öppnar respektive stänger sig.

Är man helt oteknisk så råder jag dig att be ett proffs titta på spisen,
Normalt sett är uppbyggnaden väldigt logisk.

Rullkragen
Citera
2012-11-07, 14:20
Medlem
Tändsäkring heter den.
Är där för att inte gasen skall kunna vara på utan att lågan brinner.
Byt den så är ditt problem ur världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in