• 1
  • 2
2012-10-31, 00:04
Medlem
Jag har sedan några månader jobbat i Stockholm men insåg idag att jag glömt att folkbokföra mig där. Gjorde detta via e-legitimation på Skatteverkets hemsida samt ansökte om Adressändring/eftersändning. Min fråga är hur lång tid detta brukar ta innan det går igenom då jag vill klara spärren för 1 november som gäller för skatter, bidrag, rösta etc.?

På skatteverkets hemsida står följande:

Citat:
Du som har eller ska flytta måste anmäla detta före du flyttar eller inom en vecka från att du har flyttat för att din nya adress ska gälla från den faktiska flyttdagen. Kommer anmälan in senare gäller din nya adress först från och med den dag då din anmälan kom in.
http://www.skatteverket.se/privat/fo...800018531.html

Om jag gjorde det med e-legitimation känns det som att det borde börja gälla direkt om inget konstigt händer väl?

Dock står det så här i FAQ på adressändring.se :

Citat:
Hur många dagar i förväg måste jag göra min adressändring?
Två dagar innan när du loggar in med e-legitimation eller student-ID på internet, annars minst fem vardagar innan du vill att den ska börja gälla.

Då verkar det som att jag kommer få igenom det först den 1 november dvs. efter spärren.

Kommer troligen ringa skatteverket eller adressändring och kolla imorgon men någon får gärna ge svar här!?
Citera
2013-07-17, 14:53
Medlem
Yules avatar
Bumpar gammal tråd, för jag undrar också hur lång tid det tar från att man har skickat in till skatteverket tills att det träder i kraft. (E-leggade mig)
Citera
2013-07-17, 21:11
Bannlyst
Jag använde också skatteverkets sida för flyttanmälan, hela vägen fantastiskt att det är gratis, det tar ca en vecka, men det är kanske bra att meddela myndigheter och andra där du får din lön och räkningar om adressändring, skicka ett mail, ring något samtal.
Citera
2013-07-19, 11:06
Medlem
Tlagnojs avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2013-07-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Jag använde också skatteverkets sida för flyttanmälan, hela vägen fantastiskt att det är gratis, det tar ca en vecka, men det är kanske bra att meddela myndigheter och andra där du får din lön och räkningar om adressändring, skicka ett mail, ring något samtal.

Varför skulle det inte vara gratis att byta adress? Vill du ha eftersändning av posten så får du ju betala för det...
Citera
2013-10-31, 23:51
Medlem
Bumpar denna igen då jag precis som trådskriven varit lite seg på att flyttanmäla mig i god tid på grund av diverse andrahandskontrakt etc. registrerade idag för en stund sedan. Kommer det igenom på rätt sida av 1 november datumet? Hade underlättat med valår samt att det då i detta fallet även är skattemässigt fördelaktigt.
Citera
2013-11-04, 19:08
Medlem
Kanavanss avatar
När jag adressändrade senaste (var något år sedan) kom det ett fysiskt brev på posten. Det innehöll papper som man skulle skriva på och skicka tillbaka. Det tar med andra ord några dagar innan det går igenom eftersom två brev måste skickas snigelvägen.

Vet inte om detta går snabbare nu, men jag tror inte det. Det finns ju en inbyggd kontrollmekanism i att brevet skickas till lägenheten som du säger att du numera bor i.
Citera
2013-11-04, 20:30
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
När jag adressändrade senaste (var något år sedan) kom det ett fysiskt brev på posten. Det innehöll papper som man skulle skriva på och skicka tillbaka. Det tar med andra ord några dagar innan det går igenom eftersom två brev måste skickas snigelvägen.

Vet inte om detta går snabbare nu, men jag tror inte det. Det finns ju en inbyggd kontrollmekanism i att brevet skickas till lägenheten som du säger att du numera bor i.

Det finns andra alternativ att adressändra, så det kan gå snabbare än att välja samma alternativ som dig. Det går till exempel att sköta det via e-legitimation, att skriva ut pappersblankett på hemsidan och skicka in eller att gå till närmsta Skatteverket-kontor, ordna papper där och lämna in. Det låter som om du använde dig av adressändring.se och då får man som sagt blanketten på posten som man sedan ska skicka in, och det är då det brukar ta längre tid.
Citera
2013-11-04, 21:05
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det finns andra alternativ att adressändra, så det kan gå snabbare än att välja samma alternativ som dig. Det går till exempel att sköta det via e-legitimation, att skriva ut pappersblankett på hemsidan och skicka in eller att gå till närmsta Skatteverket-kontor, ordna papper där och lämna in. Det låter som om du använde dig av adressändring.se och då får man som sagt blanketten på posten som man sedan ska skicka in, och det är då det brukar ta längre tid.

Ja, använde adressändring.se. Men måste skatteverket inte fortfarande ha något slags bevis på att du verkligen bor där du påstår att du bor? Att skicka ett brev dit är ju ganska fail safe. Hur kollar de annars upp det?
Citera
2013-11-04, 21:35
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ja, använde adressändring.se. Men måste skatteverket inte fortfarande ha något slags bevis på att du verkligen bor där du påstår att du bor? Att skicka ett brev dit är ju ganska fail safe. Hur kollar de annars upp det?

Jag lämnade nyligen in en flyttanmälan till Skatteverket. Man får sedan brev från Skatteverket till den gamla adressen som en bekräftelse att man har flyttat till en ny adress. Jag vill minnas att det har varit likadant när jag har flyttat och anmält ny adress. Om man får en bekräftelse när man inte har flyttändrat (om något annan har lämnat in flyttanmälan) så är det bara att kontakta Skatteverket.

Du skrev att du fick bekräftelsen till den nya adressen, det har jag aldrig råkat ut för. Vad jag vet så ska bekräftelsen skickas till gamla adressen (den man flyttar ifrån) av säkerhetsskäl, för att minska risken att någon obehörig ändrar din adress. Men rätta mig om jag har fel. Jag ahr i alla fall alltid fått bekräftelsen dit, inte till den nya adressen.
Citera
2013-11-04, 22:07
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag lämnade nyligen in en flyttanmälan till Skatteverket. Man får sedan brev från Skatteverket till den gamla adressen som en bekräftelse att man har flyttat till en ny adress. Jag vill minnas att det har varit likadant när jag har flyttat och anmält ny adress. Om man får en bekräftelse när man inte har flyttändrat (om något annan har lämnat in flyttanmälan) så är det bara att kontakta Skatteverket.

Du skrev att du fick bekräftelsen till den nya adressen, det har jag aldrig råkat ut för. Vad jag vet så ska bekräftelsen skickas till gamla adressen (den man flyttar ifrån) av säkerhetsskäl, för att minska risken att någon obehörig ändrar din adress. Men rätta mig om jag har fel. Jag ahr i alla fall alltid fått bekräftelsen dit, inte till den nya adressen.

Jag fick definitivt bekräftelsen skickad till den nya adressen. Man kanske kan välja vart den ska skickas?
Citera
2013-11-04, 22:14
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Jag fick definitivt bekräftelsen skickad till den nya adressen. Man kanske kan välja vart den ska skickas?

Inte en enda gång de gånger som jag har flyttat så har jag kunnat välja var bekräftelsen ska komma. Den har alltid automatiskt kommit till den gamla adressen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in