Jag har sedan några månader jobbat i Stockholm men insåg idag att jag glömt att folkbokföra mig där. Gjorde detta via e-legitimation på Skatteverkets hemsida samt ansökte om Adressändring/eftersändning. Min fråga är hur lång tid detta brukar ta innan det går igenom då jag vill klara spärren för 1 november som gäller för skatter, bidrag, rösta etc.?
På skatteverkets hemsida står följande:
Citat:
Du som har eller ska flytta måste anmäla detta före du flyttar eller inom en vecka från att du har flyttat för att din nya adress ska gälla från den faktiska flyttdagen. Kommer anmälan in senare gäller din nya adress först från och med den dag då din anmälan kom in.
http://www.skatteverket.se/privat/fo...800018531.html
Om jag gjorde det med e-legitimation känns det som att det borde börja gälla direkt om inget konstigt händer väl?
Dock står det så här i FAQ på adressändring.se :
Citat:
Hur många dagar i förväg måste jag göra min adressändring?
Två dagar innan när du loggar in med e-legitimation eller student-ID på internet, annars minst fem vardagar innan du vill att den ska börja gälla.
Då verkar det som att jag kommer få igenom det först den 1 november dvs. efter spärren.
Kommer troligen ringa skatteverket eller adressändring och kolla imorgon men någon får gärna ge svar här!?