2012-10-30, 23:23
Medlem
Jag har precis konstaterat att jag inte förstår hur det här med pensionen fungerar.

18,5% av lönen går till allmänna pensionen. Ponera att jag jobbar 40 år med genomsnittslön på 35kkr. Jag är snart färdigutbildad civilingenjör i datateknik så det är inte omöjligt enligt lonestatistik.se. Det blir 35kkr/mån*12månader*40 år*0,185 = 3 108 000 kr. Utöver det så tillkommer tjänstepension och den har jag dålig koll på. Den verkar variera kraftigt, men antag att jag får 30% av lönen i tjänstepension, det blir 35kkr/mån*12mån*40år*0,3=5 040 000kr. Låt oss också säga att jag pensionssparar privat 1kkr/mån. 1kkr/mån*12mån*40år=480 000.

Summa: 3 108 000+5 040 000+480 000=8 628 000 kr.

Antag att jag jobbar till 70 (jag är 90-talist så risken är stor) och dör vid 85. 15 år som pensionär.

8 628 000 / (15år * 12mån) = 47 933 kr/mån. Det är nu jag förstår att ngt är galet. Man ska väl inte kunna håva in mer än sin genomsnittslön i pension? Ska det skattas på detta? Blir det bara 2/3 kvar? Eller blir det så för att min slutlön förmodligen är i den storleksordningen om jag får 35kkr i genomsnitt i lön? Har jag räknat helt galet med tjänstepensionen? I min uträkning har jag inte räknat med ngra avgifter eller inflation, men inte heller ngn värdeökning av premiepensionen. Räknar man ens ut sin pension på detta viset? Jag har inte hittat ngra formler ngnstans.

Det hela känns helkonstigt med tanke på att folk klagar så på sin pension och man kan läsa att "Pensionssystemet skapar fattigdom". Dessutom har jag läst att vissa tycker premiepensionssystemet är ett fiasko, vilket jag faktiskt kan hålla med om, men det är en annan historia.

Har jag kanske missförstått hur pensionen är tänkt att vara? Jag har alltid haft bilden att man när man arbetar så flyttar dit man spenderar resten av sitt liv, renoverar sin bostad, amorterar sina lån, fostrar sina barn, åker på semesterresor, köper båt, har flera bilar osv... När man är pensionär har man bostaden, en bil räcker till hushållet, lånen är avbetalda, barnen utflugna, båten välutrustad osv... Med andra ord inte lika stora utgifter. Är detta fel?

Det ryktas även om att pensionssystemet kan haverera om det plötsligt är väldigt många som vill ha pensionspengar och väldigt få som arbetar. Vad händer då?

Ursäkta min okunnighet och tack för att du förmodligen har läst ända hit.
Citera
2012-10-30, 23:36
Medlem
NovaOculuss avatar
Man skattar på pensionen ja.

De som klagar är nog inte direkt civilisar

Anledningen att det kan haverera är som sagt, stora årskullar som skall käka produkten av vad allt färre skapar i princip, vad jag vet.
Citera
2012-10-31, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuTsaV
Det ryktas även om att pensionssystemet kan haverera om det plötsligt är väldigt många som vill ha pensionspengar och väldigt få som arbetar. Vad händer då?

Hej,

Det verkar som om du inte är ensam om att veta hur systemet är uppbyggt. Det är egentligen ganska enkelt.

Texten nedan beskriver systemet med inkomstpension. 86% av det vi betalar in via arbetsgivaravgifterna hanteras på detta sätt. Resten av den inbetalningen samt allt du har i privat pension hanteras normalt sett som sparande där pengarna läggs i fonder.

86% av dom pengar som vi som arbetar betalar till pensionssystemet via arbetsgivaravgifterna idag används direkt till att betala dom som ska ha pension idag. De olika AP fonderna finns som en buffert om inbetalningarna inte skulle räcka till.

Så länge avsättningarna till pension och utbetalningarna av pension är ungefär lika stora så fungerar systemet. Det man oroar sig för att antalet pensionärer ökar men antalet yrkesverksamma inte ökar i samma takt. Då kommer inte pensionsinbetalningarna räcka för att täcka pensionsutbetalningarna. Om man då hela tiden ligger och nallar av AP fonderna så kommer dom också att ta slut förr eller senare och då finns helt enkelt inte pengar att betala de utlovade pensionerna.

Det finns lite olika sätt att hantera det där höjd pensionsålder eller sänkt pension är två.
Citera
2012-10-31, 10:20
Medlem
3arlTurn3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Det finns lite olika sätt att hantera det där höjd pensionsålder eller sänkt pension är två.
Import av arbetskraft brukar också nämnas som en lösning. Fast det förutsätter ju att "arbetskraften" verkligen arbetar...
Citera
2012-10-31, 13:51
Medlem
Du tog i lite för mycket på tjänstepensionen.

Exempelvis betalar företag där de har ITP 1 in:
4,5 procent av din månadslön upp till 34 125 kronor (2012)
30 procent av din månadslön därutöver.
Citera
2012-12-03, 10:25
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Du räknar med att dö vid 85. De som har hand om dina pensionspengar räknar med en mycket högre ålder vilket innebär att du måste dela dina pensionspengar på kanske 25-30 år istället för 15. Dör du efter 5 år så förlorar du en hel jävla massa pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in