2012-10-30, 20:36
Medlem
Hej har ett privatlån på ca 50 000 kr som jag lånat av familj pga ett viktigt köp.

Nu är det så att pengarna är ihop sparade, med lånet vill de inte ha tillbaka.
Jag ser det som självklart att pengarna skall betalas tillbaka då jag inte skulle få någon ro om så inte blir av.

Men samtidigt skulle det kännas ganska gott att bygga upp min pengamaskin och fortsätta spara på den så man kan få en riktigt bra ekonomi.

Så jag tänker mig att kanske spara så mycket jag kan från och med nu och spara undan hälvten av detta till låner och resten till penga maskinen.

Kan inte ni råda mig lite?
Citera
2012-10-30, 20:43
Medlem
Om du tänker dig att du "måste" betala tillbaka pengarna inom 5 - 10 år så skulle jag sätta dem på det bästa högräntekontot. Andra former av placering innebär en viss risktagning och jag skulle inte gambla med någon annans pengar.

Har du inget bra buffert, så kan du använda pengarna till det, men då gäller det att inse att en buffert har man som krisfond. När ekonomin går bra ska man fylla på den och när det krisar kan man "låna" av sig själv.
Citera
2012-10-30, 20:54
Medlem
Bra tankar, att spara är egentligen inget problem.
Så min förhoppning är att kontot skall växa sig ganska stort nu.
Hade ungefär lika mycket pengar för ett år sedan men tyvärr gick det år mycket pengar på ett framtida liv som innebar många resor och hotellvistelser, pga nytt jobb och nytt boende men tyvärr slutfördes aldrig planerna så kontot minskade och nu har det jobbats upp igen.
tänker mig att det skall vara uppe i minst 100 000 om 6 månader.
Dels pga att en hel semester lön inkommer i början av nästa år vilket innebär en extra lön.

Tänker mig dock något med lite bättre tillväxt möjlighet tex indexfonden avanza zero.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in