2012-10-30, 16:08
Medlem
Jag skulle gärna vilja läsa lite om både autistiska personers och andras erfarenheter av hur de funktionerna som vanligtvis identifieras som tillhörande högra hjärnhalvan har förklarats på bästa sätt?

T.ex. sådant som intuition
Vilket är en form av snabbprocessande eller "resonemang" i hjärnan om möjliga utvecklingar. De flesta är inte medvetna om vad detta är, utan tror det är ett "sjätte sinne" eller bara en känsla. Men det är alltså en form av resonemang eller snabbprocessande om möjliga utfall m.m., som förhåller sig till mer än bara det som den rent logisk-matematiska funktionen förhåller sig till. Mest sannolikt är detta något som kommit genom evolutionen, som en effekt av att vi lever i en i grunden kvantfysikalisk verklighet, en funktion för anpassning till en sådan.

Eller inlevelseförmåga/empatisk förmåga
- Hur förklarar man på bästa sätt varför detta både kan vara bra av omtanke för andra, men också rationellt i den meningen att saker och ting i längre perspektiv inte fungerar väl om hänsyn inte visas till andra. Det kan alltså även vara rationellt för de som inte bryr sig om andras väl, att försöka utveckla den förmågan.

Kreativitet/Fantasi
- En svår sak att förklara? Kanske lättaste förklaringen är att det helt enkelt också är något som kommit av att vi lever i en i grunden kvantfysikalisk verklighet som aldrig kan bli helt och hållet icke-kaotisk eller linjärt förutsägbar, och därför behövs i viss rimlig mängd, bara man förhåller sig förnuftig till det kreativa eller sådana människor.

Autistiska såväl som icke-autistiska får gärna dela med sig av sina erfarenheter och tankar.
Citera
2012-10-30, 16:29
Medlem
Kanske råkade jag posta tråden på fel ställe, ni får gärna flytta den i sådana fall.

De andra trådarna jag hittade var inte lämpliga för poängen med den här.
Citera
2012-10-30, 19:42
Medlem
Det här är viktigt, det kan handla om mänsklighetens överlevnad.

Så tankar från såväl autistiska personer som icke-autistiska personer mottas tacksamt.
Citera
2012-10-31, 13:29
Medlem
Vill ni inte bidra till mänsklighetens räddning och överlevnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in