• 1
  • 2
2012-10-30, 13:29
Medlem
GrandOldPartys avatar
Hej!

Jag förstår inte varför det oftare tas upp vad som är meningen med livet enligt vetenskapen. Alla organismers mål är ju att maximera sina geners fitness. Vi människor är organsimer - vårt mål är att maximera våra geners fitness!

Jag lever själv efter detta motto. Jag tränar 5-6 gånger i veckan. Äter nyttigt. Har bra dygnsrytm. Umgås med vänner där jag är "alfahannen": är snyggast, smartast, mest vältränat och rikast osv. Jagar ständigt nya kvinnor att betäcka. Jag ser mig själv som ett djur och lever efter de naturlagar jag ser. Jag uppfyller min uppgift som hanne av arten homo sapiens.

Det låter kanske tråkigt och primitivt. Men jag kan säga att jag känner mig glad hela tiden. Jag följer naturlagarna. Biokemin är programmerad så. Lägger inte min tid på något som inte gynnar mig (alltså mina geners fitness). Låter elakt, men det gör mig lycklig.

Det jag undrar över är hur andra resonerar. De flesta verkar bara leva och inte fatta nått. Förstår inte "sociala spel" som går ut att avgöra hierarkier i flocken osv. Som finns inprogrammerat av våra gener.

Jag undrar hur många andra som lever som jag? Ni som inte gör det, hur tänker ni?
Senast redigerad av GrandOldParty 2012-10-30 kl. 13:33.
Citera
2012-10-30, 13:33
Medlem
wow du måste vara benzad eller något. sen när blev detta meningen med livet? synd att du inte ens nämnde ordet kärlek
Citera
2012-10-30, 13:35
Medlem
irrelevantinfos avatar
Ja du har helt rätt, det låter verkligen primitivt och tråkigt.
Citera
2012-10-30, 13:38
Medlem
GrandOldPartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pufforpass
wow du måste vara benzad eller något. sen när blev detta meningen med livet? synd att du inte ens nämnde ordet kärlek

Kärlek är en biokemisk reaktion, till för att man ska se till att sina barn och sina hona och andra genetiska nära släktingar, eventuellt även vänner som kan vara nyttiga för sin fitness mår bra. Det ingår ju i att maximera sina geners fitness. Kan du som man/kvinna känna kärlek till en fet, ful, ointelligent, illaluktande person som är genetisk skräp? Antar att de personer du känner kärlek till är nära släktingar som har många gener gemensamt med dig och kvinnor/män med bra genetiskt material som gynnar dina geners överlevnad?

Klart, tänker man att allt man gör är bara för sina geners fitness känns det tråkigt, men när det börja gå på automatik så mår bara bra hela tiden. Ingen med någolunda intelligens kan förneka att allt man egentligen gör handlar om att maximera sina geners överlevnad. Testa att inte dricka någon vätska på nått dygn och drick sedan 1,5 liter cola, bara som ett exempel så ska du se hur din biokemi belönar dig. Handlar om att lära sig hur sin biokemi fungerar och sedan leva så man otimerar sina må bra substanser på naturlig väg.
Senast redigerad av GrandOldParty 2012-10-30 kl. 13:45.
Citera
2012-10-30, 13:39
Medlem
GrandOldPartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevantinfo
Ja du har helt rätt, det låter verkligen primitivt och tråkigt.

Tror mig man mår sjukt bra av att leva såhär. Mycket eufori och flow kan jag lova. Lite tråkigt i början sen kommer man in i flowet och bara njuter av hur fantastisk tillvaron kan vara om man lever efter de regler som evolutionen har skapat.

Kan ju bara ta en må bra substans, serotonin:

"Även om signalsubstansens ursprungliga syfte var att sprida budskapet i kroppen om djuret befinner sig i en näringsrik eller näringsfattig miljö så använder djur med avancerade nervsystem serotonin generellt till att indikera för kroppen om djuret befinner sig i en gynnsam eller ogynnsam miljö. Exempelvis påverkas serotoninkoncentrationen i nervsystemet hos leddjur och ryggradsdjur av djurets sociala status. När ett djur blir mätt eller vinner revirstrider höjs serotoninnivån i det tillfälligt. Om detta sker upprepade gånger under längre tid sker en anpassning i nervsystemet så att proportionerna mellan olika serotoninreceptorer förändras. Eftersom serotoninreceptorerna har olika effekt på djurets aggressivitet och könsdrift så kan serotonin anpassa djurets beteende till dess sociala status." Från wikipedia

Alla vet väl hur glad man blir när man vinner?
Senast redigerad av GrandOldParty 2012-10-30 kl. 13:47.
Citera
2012-10-30, 13:46
Medlem
"Det finns ingen gud och Darwin är hans profet"
Citera
2012-10-30, 13:51
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandOldParty
Hej!
Lägger inte min tid på något som inte gynnar mig (alltså mina geners fitness).

Du verkar trolla eller? Varför är du på flashback när du kan lika djuuuuuuuur istället?
Citera
2012-10-30, 13:51
Medlem
GrandOldPartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
"Det finns ingen gud och Darwin är hans profet"

En av mina profeter kanske. Lever efter vetenskapen. Detta är vad vetenskapen säger hur man ska leva. Alla vill ju vara så snygga och vältränade som möjlig för det gör dem lyckligare. Varför? För det ökar ens fitness. Vem vill inte ha sex med massa snygga (genetiska praktexemplar) kvinnor?
Citera
2012-10-30, 13:53
Medlem
GrandOldPartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Du verkar trolla eller? Varför är du på flashback när du kan lika djuuuuuuuur istället?

För jag är sjuk och tycker det är kul att briljera med mina kunskaper. Det höjer ju min serotoninnivå när idioter inte fattar och jag kan känna mig bättre. Finns ju bra möjlighter till "revirstrider" jag kan vinna mot andra hannar.
Citera
2012-10-30, 14:00
Medlem
langben1s avatar
Citat:
För jag är sjuk och tycker det är kul att briljera med mina kunskaper. Det höjer ju min serotoninnivå när idioter inte fattar och jag kan känna mig bättre. Finns ju bra möjlighter till "revirstrider" jag kan vinna mot andra hannar.

Hahaha alfahanneN
Citera
2012-10-30, 14:03
Medlem
GrandOldPartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Hahaha alfahanneN

Hahaha Du är så dum, förstår säkert inget alls. Varför gjorde du detta inläggget? Vad var meningen med det? Tror säkert kärlek är något magiskt ... Finns ingen som kan komma med vetenskapliga fakta som motbevisar min tes. Läs på om biokemi och evolutionspsykologi.

Hur ofta analyserar du varför du och andra säger olika saker? Om du gjorde det och har intellektuell utrustning så skulle du se vissa mönster.
Senast redigerad av GrandOldParty 2012-10-30 kl. 14:10.
Citera
2012-10-30, 14:18
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Hahaha Du är så dum, förstår säkert inget alls. Varför gjorde du detta inläggget? Vad var meningen med det? Tror säkert kärlek är något magiskt ... Finns ingen som kan komma med vetenskapliga fakta som motbevisar min tes. Läs på om biokemi och evolutionspsykologi.

Hur ofta analyserar du varför du och andra säger olika saker? Om du gjorde det och har intellektuell utrustning så skulle du se vissa mönster.

Jag förstår dig, absolut. Men det var bara så kul att du "inte la någon som helst tid på annat än fitness av dina gener etc" men ändå hänger på Flashback. Du kanske också tror att du ökar dina geners fitness genom att bli mäktigaste spelare på wow etc?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in