Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-30, 09:44
  #13
Medlem
PsychoChillers avatar
Exorcisten är min favorit av Friedkin. Cruising hade varit det om den hade fått behålla sina fyrtio minuter hårdhomosex som Friedkin tvingades klippa bort, i sin nuvarande form känns den stympad. Killer Joe är fantastisk. The French Connection är svintråkig.
Citera
2018-03-30, 10:28
  #14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Exorcisten är min favorit av Friedkin. Cruising hade varit det om den hade fått behålla sina fyrtio minuter hårdhomosex som Friedkin tvingades klippa bort, i sin nuvarande form känns den stympad. Killer Joe är fantastisk. The French Connection är svintråkig.

The French Connection är hans bästa film och Exorcisten är överskattad bland folk som gillar skräckfilm i min ärliga mening, tvåan och framförallt tredje filmen i serien är bättre.
Citera
2018-03-30, 10:39
  #15
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
The French Connection är hans bästa film och Exorcisten är överskattad bland folk som gillar skräckfilm i min ärliga mening, tvåan och framförallt tredje filmen i serien är bättre.

Jag brukade gilla Exorcisten 3, sen läste jag boken och jag kommer aldrig att se filmen igen. Boken ligger på min topp fem och filmen spelar inte ens i samma universum.
Citera
2018-03-30, 10:53
  #16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag brukade gilla Exorcisten 3, sen läste jag boken och jag kommer aldrig att se filmen igen. Boken ligger på min topp fem och filmen spelar inte ens i samma universum.

Oj fan, är det så pass illa? Då vet jag fan inte om jag törs att läsa boken med risken att den kommer förstöra min upplevelse av filmen då.
Citera
2018-03-31, 11:01
  #17
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
The French Connection är hans bästa film och Exorcisten är överskattad bland folk som gillar skräckfilm i min ärliga mening, tvåan och framförallt tredje filmen i serien är bättre.

Jag förstår inte riktigt hur man kan påstå att Exorcisten är överskattad. Den förändrade i princip landskapet för skräckfilm. Jag kan medge att de senare klippningarna inte är lika bra som de tidigare, vissa saker infinner sig för tidigt till exempel. Däremot spelar den filmen i en helt annan liga jämfört med tvåan och trean. Tvåan är intressant, men gjord av någon som hatade källmaterialet, är dock inte med på tåget av alla som hatar den blint. Trean är bra, har bra skådisar men faller på att det verkligen är en Exorcisten gjord av författaren, som när Stephen King kände för att rätta till det han ansåg fel med filmatiseringar av The Shining.
Mina två stående favoriter av Friedkin är Sorcerer och To Live and Die in L.A.

För den som är intresserad av att höra Friedkin tala om sina filmer i 90 minuter, kan jag rekommendera den här: https://www.youtube.com/watch?v=pLCvMA4KM1I
Mannen står upp hela tiden och håller låda, framstår som lite av ett rövhål men även som någon som älskar mediet han valt att jobba med.
Citera
2018-07-19, 22:54
  #18
Medlem
Black.Lipss avatar
Jag kan rekommendera när Friedkin gästade WTF with Marc Maron. Mycket snack om filmerna, mycket man hört och läst, en del, jag själv, inte var bekant med. En höjdpunkt är när Friedkin berättar om ett tillfälle när han regisserade en opera i Italien och fick chansen att i ett litet sällskap få se svepningen i Turin några år innan offentligheten gavs möjligheten igen.
https://youtu.be/QUp9Y_YzuBE
Själva intervjun börjar vid 10:30.
Citera
2018-07-22, 00:24
  #19
Medlem
Black.Lipss avatar
Lite kuriosa jag inte var bekant med sedan tidigare: Det finns en seriemördare med i Exorcisten, han spelar en röntgentekniker på sjukhuset, hans dåvarande jobb. Friedkin la honom på minnet av någon anledning. Senare framkom det att han mördade homosexuella män i New York, vilket Friedkin fick veta. Han lyckades få träffa honom i fängelset bland annat. Morden blev inspiration för filmen Cruising. Seriemördaren fick 20 år, och om han lever idag är han en fri man sedan länge.
Citera
2018-07-22, 02:10
  #20
Medlem
70-talsfilms avatar
Utan tvekan en av de mest underskattade regissörerna nånsin. Älskar hans 70-80-talsrullar. The Exorcist den bästa film som gjorts. En skräckis som är dramatisk, realistisk och välgjord. Jag ser den fortfarande några gånger per år. Filmer på den tiden hade en välskriven story från början till slut och skådisarna höll hög klass. French Connection är ytterligare oförglömlig klassiker. Som TS skriver, hans filmer känns skitiga. Det är den realistiska stilen: jargongen, gatorna, svetten, blickarna osv. Jag förstår att Friedkins filmer inte tilltalar de flesta eftersom de flesta vill ha glamor, dvs snygga människor i snygga miljöer.
Citera
2023-09-22, 08:10
  #21
Medlem
diseuses avatar
Trailer för The Caine Mutiny Court-Martial, den sista filmen som Friedkin regisserade:

https://youtu.be/iUpMsZrZjrc

Som av en händelse också en av de sista filmerna som Lance Reddick medverkade i.
Citera
2023-09-22, 17:23
  #22
Medlem
Geomeisters avatar
Vill slå ett slag för Rules of Engagement från år 2000.

Tittade på massor med Samuel L. Jackson. Insåg dock att han verkligen hoppar på vad som helst. Ibland bra. Ibland mindre bra. Hade inga högre förväntningar på denna vid tillfället, men blev positivt överraskad.
Citera
2024-04-26, 17:46
  #23
Medlem
AntiSociaL.s avatar
Jag älskar hans memoir "The Friedkin Connection". Helt otroligt bra skriven och berättad, (finns som ljudbok).

Filmerna jag gillar mest är. Sorcerer, The French Connection, Exorcisten,Cruising och To Live and Die in L.A är även svag för The Hunted, Birthday Party och den mycket otippade The Brink's Job.

Han var en utav Amerikas bästa filmskapara. Friedkins kopplingar till polis i Chigago och New York, FBI,
samt den italiensk-amerikanska maffian och halva världens filmstjärnor gör Friedkin enormt underhållande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback