• 1
  • 2
2012-10-30, 11:00
Medlem
De asylsökande överväger att åka tillbaka till sina hemländer ifall de inte får ett drägligare boende.

http://www.expressen.se/gt/flyktinga...falt-utan-toa/

Fler och fler såna här nyheter kommer varje dag.
Folk som lidit hårt av förtryck, bomber, mord och som flytt hela långa vägen till Sverige men som inte klarar av att inte ha toalett och dusch i huset.

Fantastiskt. Jag är 31 och när jag var liten hade vi utedass på gården och man duschade med hjälp av en hink av varmt vatten som man värmde upp på spisen och vi klagade inte.

Min pappa och morfar drog själva in vatten och avlopp i 4 våningshuset i Malmö som min mormor och morfar ägde och det var på 70-talet.

Så vafan är detta för flyktingar? Är det fler än jag som tror att dessa flyktingar inte egentligen är flyktingar?
Citera
2012-10-30, 11:06
Medlem
Jim-Morrisons avatar
Nöjespark!? Wow really? Jag vill också bo i en nöjespark

EDIT; "Var rädda för att soldater ska slå in dörren eller att granater ska slå ner i huset" i en nöjespark?
Senast redigerad av Jim-Morrison 2012-10-30 kl. 11:08.
Citera
2012-10-30, 11:12
Medlem
Verkar bara vara icke-somalier som får den här behandlingen.
Citera
2012-10-30, 11:22
Medlem
Det intressanta är att såhär fungerade redan på 90-talet då High Chaparall i småland agerade flyktingförläggning.

Turkbulgarer som skötte sig och var ärliga blev utslängda medan Libaneser som kräver skinnsoffor och bättre mat fick stanna trots att de ljög om det mesta.
Citera
2012-10-30, 11:28
Moderator
manamanahs avatar
"25 § Regeringen får meddela föreskrifter om att uppehållstillstånd inte får beviljas för övriga skyddsbehövande enligt 4 kap. 2 a § om det behövs därför att Sveriges möjligheter att ta emot utlänningar har blivit begränsade."

Vi kanske går mot en sådan situation nu där vi helt inte kan ta emot fler?

Som alltid i sådana här situationer så anser jag att vilken skit som helst måste vara bättre än att ha pistolkulor vinande kring öronen. Saken är väl den att många inte kommer ifrån sådana förhållanden alls utan har fått höra historier om hur man kan tälja guld i Sverige. Sen hamnar de på Fun City, utan toalett.

Tragiskt.

(Jag talar då inte om just Syrier, de har stort behov av skydd. Men det finns andra som inte har asylskäl i Sverige som förlänger väntetider och tar upp platser för de som verkligen behöver det.)
Senast redigerad av manamanah 2012-10-30 kl. 11:32.
Citera
2012-10-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
"25 § Regeringen får meddela föreskrifter om att uppehållstillstånd inte får beviljas för övriga skyddsbehövande enligt 4 kap. 2 a § om det behövs därför att Sveriges möjligheter att ta emot utlänningar har blivit begränsade."

Vi kanske går mot en sådan situation nu där vi helt inte kan ta emot fler?

Som alltid i sådana här situationer så anser jag att vilken skit som helst måste vara bättre än att ha pistolkulor vinande kring öronen. Saken är väl den att många inte kommer ifrån sådana förhållanden alls utan har fått höra historier om hur man kan tälja guld i Sverige. Sen hamnar de på Fun City, utan toalett.

Tragiskt.

(Jag talar då inte om just Syrier, de har stort behov av skydd. Men det finns andra som inte har asylskäl i Sverige som förlänger väntetider och tar upp platser för de som verkligen behöver det.)

Ett stort problem är företrädarna för de asylsökande som överklagar därför att de vet att ju mer de förlänger processen desto större chans att de får stanna samtidigt som företrädarna får mer betalt för varje överklagande de gör.

Det komiska är att Svenskar betalar pengar för att få bo i såna här stugor där man delar toalett med andra men dessa flyktingar som har att välja på svält och död vägrar bo såhär gratis.
Citera
2012-10-30, 11:48
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortifer666
Ett stort problem är företrädarna för de asylsökande som överklagar därför att de vet att ju mer de förlänger processen desto större chans att de får stanna samtidigt som företrädarna får mer betalt för varje överklagande de gör.

Det komiska är att Svenskar betalar pengar för att få bo i såna här stugor där man delar toalett med andra men dessa flyktingar som har att välja på svält och död vägrar bo såhär gratis.

(Fetat av mig)

Det är det som jag undrar... Kommer verkligen de som klagar mest från svält och död?

Det handlar ju ändå om ett tillfälligt boende och så hemskt kan det väl inte vara att dela toalett?
De måste haft väldigt höga förhoppningar när de kom hit. Jag tror att det går mycket historier om hur bra man kan få det i Sverige.

Sen att en del tycker att förhållandena är bättre i sina hemländer, ja alltså om det verkligen är så så har du inte asylskäl öht... Fattar inte att Expressen vågar skriva det och hoppas på sympatier.
Senast redigerad av manamanah 2012-10-30 kl. 11:53.
Citera
2012-10-30, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
(Fetat av mig)

Det är det som jag undrar... Kommer verkligen de som klagar mest från svält och död?

Det är en bra frågeställning. Jag tvivlar starkt på det.
Jag har jobb, barn m.m. och har ekonomiskt svårt att kunna åka till mellanöstern just nu med min familj ifall krig skulle uppstå här. Jag tror inte de i Syrien är rikare överlag. Så hur har de råd att fly till Sverige istället för till t.ex. Turkiet eller andra närliggande länder?
Citera
2012-10-30, 11:58
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Alla vi möter säger att de är tacksamma för att de får bostad och mat. Men de vill komma vidare till drägligare bostäder, andra överväger att resa tillbaka till sina hemländer om situationen där förändras.

Vi har kanske hittat rätt lösning på "flykting"problemet? Låt dem bo i kaserner, måste väl finnas mängder med tomma sådana nu när vartenda regemente har lags ner, så blir bara de som verkligen, verkligen har skäl att vara här kvar.
Naturliga urvalet.
Citera
2012-10-30, 12:06
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Ja, dar ser man. Med tanke pa de senaste dagarnas artiklar om hur vara vanner Syrianerna lider pa flyktingforlaggningar som enligt uppgift ar varre an att stanna i Syrien sa kanske det inte ligger langt borta for Riksdagen att fatta beslut om motionen som foreslar att fritidshus skall kunna beslagas och anvandas for att husera just flyktingar under obegransad tid.
Citera
2012-10-30, 17:29
Medlem
Cayennepeppars avatar
Läste artiklarna i dagens Expressen därför att jag råkade hitta en tidning på tåget. Genast blev jag sur därför att Syrierna gnäller över att de måste bo på en camping i en stuga med dusch och toalett i ett annat hus. Med små barn. Massor av svenskar och finska bor så år efter år i Sverige. En del av dem har små barn. De dumpas ofta på campingar av soc eller fogden. En del har blivit vräkta, andra har blivit utkastade av sin misshandlande make. Det är bara att bita ihop och kämpa vidare. Gnällspikar kan gärna bo på camping när det är-25. Välkommen till Svenska verkligheten parasiter från Syrien och hoppas husvagns folket tar (emot) er!
Citera
2012-10-30, 19:04
Moderator
Tystnads avatar
Jag tror tvärt emot en del andra här i tråden att dessa som kommit hit nu och klagar är sådana som troligen räknades till överklassen i Syrien ,dvs folk med ganska skapligt med pengar som haft ett ett relativt lyxigt boende i Syrien och därför inte är vana när dom kommer till dessa ganska spartanska förhållanden ,sen har dom säkerligen haft en idoliserad bild av Sverige och dess enormt generösa flyktingmottagning.
En generösitet som nu börjar nå bristningsgränsen.

Till och med Regeringsföreträdare talar nu öppet om att det är kris med så många som kommer.

Jag skulle inte bli förvånad om Regeringen nästa år akut bevilja X antal miljarder till Modulhus byggen och sätter modul/barack byggareföretagen i startläge för att snabbt få fram färdiga bostadsmoduler innan nästa vinter ,denna vinter lär vandrarehem och stugföretagen vara knökfulla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in