2005-04-12, 14:19
Medlem
FUFUCKERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommy_t
Helt allvarligt så är det en bra idé, då skulle herr JohniiBoY inse att alla med grova armar skulle föredra fria vikter.
Jo precis, om alla uppger korrekta mått, så det inte blir nån slags kukmätar tråd.
Jag tycker nog att man ska träna mest med fria vikter i alla fall.
Men det är ju upp till var och en. Bara man kör tungt, hårt och får en bra kontakt i biceps så ska det nog funka.
Jag brukar nästan jämt köra med fria vikter men även ibland lägga in någon kabelövning, oftast mot slutet, för att klämma ur det sista ur biceps.
44-45cm runt överarmen.
Citera
2005-04-12, 17:01
Medlem
Hur stort bicepsmått någon har säger ingenting, en kille på 2 meter som har 43 i bicepsmått är inte så värst imponerande, släng på dom där 43 armarna på en kille på 160cm så ser det genast lite större ut, man måste sätta saker i proportion till det övriga.
Citera
2005-04-12, 17:06
Medlem
soundchecks avatar
men men, jag gör cirka 5 gånger per verka. fyra set gånger 20 reps. blir alldeles lagom trött. är det för mycket? taskigt!
Citera
2005-04-12, 21:17
Medlem
Citat:
Om du är instruktör så är du det inte åt sådana som satsar på byggning, för dessa skulle skratta åt dig om du rekommenderar kabelövningar före fria vikter.

Visa mig vad jag har skrivit att man endast ska satsa på fria vikter? I inlägget som du svarade på (som du tydligen inte läst igenom) så skrev jag att kabelövningar är bra som komplement.

Grundfrågan:
Jag påstår att man får bättre resultat (mer massa) genom att basera träningen på fria vikter än om man baserar träningen på kabelövningar. Du påstår alltså att detta är fel?

Visa mig gärna en framstående bodybuilder som prioriterar kablar framför fria vikter.

En gång i veckan låter bra. Ett set är skitsnack.

Om du vill prioritera biceps så lägg det på en annan dag än rygg (då man använder biceps när man kör rygg) och gör biceps först i passet. Satsa på stänger och hantlar istället för kabelövningar.

jag har rekomenderat en kombination helatiden, läs bakåt i tråden.

störst biceps har ingenting med kuskap att göra, för det första är det som rookien sa, för det andra handlar det även om gener och för det tredje hur länge man tränat. Sådant borde du veta om du är påläst.
Citera
2005-04-12, 22:19
Medlem
Oj vilket tjaffs det blev om "vem som har rätt"...

Själv så är jag hyffsat erfarenhet av gymträning (ca 9 år) och min slutsats när det gäller olika övningar är att det är den övning som känns bäst som är bäst.

Sen spelar det ingen roll om det handlar om friavikter, kabelmaskin eller nån annan maskin.

För en del så får dom bäst kontakt med fria vikter och kör helt sonika mest fria vikter, för andra så känns det perfekt med maskiner i första hand.

Som exempel, skivstångs curl anses vara en bra övning för biceps. Men för mig så känns den väldigt obekväm om jag inte kör på lätta vikter. Får nån slags "brytning" i handlederna när jag kör den övningen tungt (har prövat både rak och Z-stång).

Men när jag kör motsvarande övning i kabelmaskin så känns det perfekt och jag känner verkligen att jag får perfekt kontakt i biceps.

Jag kör bara 2 övningar för biceps, hantelcurl och "curl" i kabelmaskinen. För mig så funkar denna kombination suveränt.

Överhuvudtaget så kör jag enbart övningar som "känns bra", finns ingen anledning att köra övningar som inte känns bra bara för att någon annan säger att dom är bäst?!

Så till huvudfrågan, hur många gg i veckan kan man köra biceps?

Tja, kör man tillräckligt tungt 1 gång i veckan så kommer man inte ha lust att köra dom oftare. Inte om man ska ha lite reserver kvar när man kör t ex rygg.

Själv så kör jag så här

Dag 1: Bröst/ rygg
Dag 2 : Ben (fram,baksida,vader)
Dag 3 : Vila
Dag 4 : Biceps/Triceps
Dag 5 : Vila
Dag 6 : Axlar/Underarmar/mage
Dag 7: Vila

Detta är ett "teoretiskt" schema, känner jag mig t ex inte tillräckligt utvilad dag 1 när jag kört axlar 2 dar innan så tar jag mig en extra vilodag.
Citera
2005-04-12, 23:24
Medlem
FUFUCKERs avatar
Jag kanske inte var helt seriös när jag skrev det heller (om överarmsmåtten)
Men först och främst, träna på känsla!
Det som fungerar för någon annan behöver inte funka för dig.
Bara det känns bra så ska det nog funka.
Citera
2005-04-12, 23:49
Medlem
rvindebros avatar
hörni vad menas med "kabelmaskiner"

/newbie
Citera
2005-04-13, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohniiBoY
En gång i veckan låter bra. Ett set är skitsnack.

Om du vill prioritera biceps så lägg det på en annan dag än rygg (då man använder biceps när man kör rygg) och gör biceps först i passet. Satsa på stänger och hantlar istället för kabelövningar.

jag har rekomenderat en kombination helatiden, läs bakåt i tråden.

störst biceps har ingenting med kuskap att göra, för det första är det som rookien sa, för det andra handlar det även om gener och för det tredje hur länge man tränat. Sådant borde du veta om du är påläst.

Det här är det sista jag skriver i tråden.

När jag skrev att han skulle satsa på fria vikter istället så menar jag med ordet "satsa" att det är dessa som man lägger tonvikten på, förmodligen missupfattade du det till att jag sa blankt nej till att köra maskiner. Detta var säkert det som triggade igång dig.

Det som jag jag sedan "gick igång" på var att du hellre tyckte han skulle köra kabelövningar.

De som har styrketränat länge eller har läst en massa nummer av BK vet att de allra flesta upplever att de får bäst resultat när de satsar i huvudsak på basövningar med stång och fria vikter. Dock finns det undantag och man ska göra det som känns bäst för en själv.

När det gäller störst biceps så var det inte mitt förslag och enda anledningen att jag sa att det var en bra idé (dock absolut inte i denna tråd, snarare i teorin) är för att du då skulle inse att de flesta som har fått bra resultat kör fria vikter i huvudsak. Att det handlar om gener och träningstid är väl självklart, men det är klart som korvspad att det finns en korrelation mellan stora biceps och stor träningserfarenhet och därmed kunskap.
Det finns en anledning till att du inte hittar riktig stora killar på gym med bara maskiner...

Du kan säkert massor som inte jag kan men jag föreslår ändå att du kompletterar ditt diplom med att börja köpa BK eller hänga på kolozzeum. Då kommer du kunna ännu mer.

Från och med nu kan vi "sluta fred" och ägna oss åt att föra diskussionen framåt, det tjänar alla på. Ok?
Till sist kan jag tillägga att jag har ganska små armar, om det tröstar lite...
Citera
2005-04-13, 08:02
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Frågar du en kroppsbyggare kommer han i de flesta fall föreslå skivstångscurl, allra helst med rak stång som optimal bicepsbyggare. För oss som inte klarar av den raka stången av olika anledningar är den vinklade EZ-stången ett näst intill fullgott alternativ. Jag baserar på mina bicepspass på två övningar, just den tidigare nämnda skivstångscurlen och även Hammercurl. Har tidigare kört eca 3-4 (ibland 5) övningar på ett bicepspass, olika vinklar och i olika maskiner, men har nu insett att det räcker med 1-2 övningar. 10 set med curlstång blir man ganska mör av, då behövs inga andra övningar. Less is more!!!

Tillägg: Har inte heller särskilt stora armar, så mitt tips kanske inte är värt så mycket
Citera
2005-04-13, 11:24
Medlem
Citat:
Det här är det sista jag skriver i tråden.

När jag skrev att han skulle satsa på fria vikter istället så menar jag med ordet "satsa" att det är dessa som man lägger tonvikten på, förmodligen missupfattade du det till att jag sa blankt nej till att köra maskiner. Detta var säkert det som triggade igång dig.

Det som jag jag sedan "gick igång" på var att du hellre tyckte han skulle köra kabelövningar.

De som har styrketränat länge eller har läst en massa nummer av BK vet att de allra flesta upplever att de får bäst resultat när de satsar i huvudsak på basövningar med stång och fria vikter. Dock finns det undantag och man ska göra det som känns bäst för en själv.

När det gäller störst biceps så var det inte mitt förslag och enda anledningen att jag sa att det var en bra idé (dock absolut inte i denna tråd, snarare i teorin) är för att du då skulle inse att de flesta som har fått bra resultat kör fria vikter i huvudsak. Att det handlar om gener och träningstid är väl självklart, men det är klart som korvspad att det finns en korrelation mellan stora biceps och stor träningserfarenhet och därmed kunskap.
Det finns en anledning till att du inte hittar riktig stora killar på gym med bara maskiner...

Du kan säkert massor som inte jag kan men jag föreslår ändå att du kompletterar ditt diplom med att börja köpa BK eller hänga på kolozzeum. Då kommer du kunna ännu mer.

Från och med nu kan vi "sluta fred" och ägna oss åt att föra diskussionen framåt, det tjänar alla på. Ok?
Till sist kan jag tillägga att jag har ganska små armar, om det tröstar lite...

ok allt verkar vara lite av ett missförstånd från början, det jag ville få fram var att kabel inte e skit kort sagt, och att kombinationen var bra, för jag uppfattade ditt inlägg som om han endast skulle köra fria vikter, men jag förstod fel och jag skiter i det nu.

B&K är inte en bibel, köpte endel förut men är inte intresserad längre, har övergått till fightermag om du nu är intresserad, men dom säger en del bra saker oxå i B&K, men bara för att en kille på 120kg + tränar på ett visst sätt betyder det inte att det passar för alla, men det förstår du nog.
Anledningen till att du inte hittar riktigt stora killar på endel gym (kabel) är för att vikterna inte är tillräckligt stora, och varför är dom inte det? för dom vill inte ha dit dom, t ex s.a.t.s
Citera
2005-04-13, 15:18
Medlem
007ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rvindebro
hörni vad menas med "kabelmaskiner"

/newbie

det är en maskin som du kan träna många olika tränings grupper med.
ser i övrigt ut som en stor lekställning som man kan dra i
Citera
2005-04-16, 00:49
Medlem
biceps

Ja,,, tränar man tungt måste man somsagt återhämta sig och detta är extremt individuellt. ofta är det bortkastat att träna oftare än 4 gång veckan (men inte för alla) å då blir det svårt att lägga in mer än 2 bicepspass tänk på att du åxå kopplar in bicepsen i nästan alla ryggövningar. fria vikter vs kabel...det är inte vs, det är två träningsredskap att kombinera. krångla inte till det vänj kroppen första året att träna, kör basövningar. sedan måste man börja variera sig (muskeln är listig å lat, och vänjer sig fort) men behåll en basövning per muskelgrupp. en riktigt massiv överarm lägger dock tricepsen grunden till det är den som ger volymen, men d e klart att en biceps med rejäl peak e som grädde på moset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in