2005-04-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommy_t
En gång i veckan låter bra. Ett set är skitsnack.

Om du vill prioritera biceps så lägg det på en annan dag än rygg (då man använder biceps när man kör rygg) och gör biceps först i passet. Satsa på stänger och hantlar istället för kabelövningar.

i kabelövningar får du ut en mycket större rörelse än med hantlar och stänger, så jag skulle hellre rekomendera det
Citera
2005-04-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dotte
Ok, men att vila en vecka låter mycket..
Jag har skaffat hantlar som är på 2x7 kg, alt. kan jag göra 1x14kg, vad är att rekommendera? Lyfta tills jag inte orkar mer, eller köra reps på 10x3 ???

Jag vill ha stora armar nu! Har blivit inspirerad av er!

Lyft tills du inte orkar, du måste utmatta muskeln
Citera
2005-04-11, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohniiBoY
i kabelövningar får du ut en mycket större rörelse än med hantlar och stänger, så jag skulle hellre rekomendera det

Det är säkert jättebra och skonsamt, men vill du bygga massa så satsa på fria vikter och stång.
Citera
2005-04-11, 22:58
Medlem
Citat:
Det är säkert jättebra och skonsamt, men vill du bygga massa så satsa på fria vikter och stång.

tror du muskeln ser om vikten du håller i är kopplad till en kabel eller inte??
Kör du kabelövningar får du oftast ut större rörelse som jag sa, vilket är mer posetivt för muskelns utveckling. Kombinationen av att köra både maskiner och fria vikter är det mest ultimata
Citera
2005-04-11, 23:48
Medlem
Citat:
tror du muskeln ser om vikten du håller i är kopplad till en kabel eller inte??
Kör du kabelövningar får du oftast ut större rörelse som jag sa, vilket är mer posetivt för muskelns utveckling. Kombinationen av att köra både maskiner och fria vikter är det mest ultimata

Jag gissar på att du är ganska oerfaren inom styrketräning, för detta är verkligen grundkurs inom byggning och styrkesport. När det gäller att bygga massa är fria vikter och stång överlägset, det ger ett mycket bättre motstånd än kablar då de har en inbyggd tröghet. Testa att hålla emot vikten i en kabelmaskin, man klarar nästan hur mycket som helst. Jämför detta med stång eller hantlar - milsvid skillnad.

Kablar är dock bra som komplement till de fria vikterna, t ex för att krama ut det sista.

Jag tycker det är lite dåligt av dig att hoppa på mig då jag föreslår fria vikter och stänger när du uppenbarligen inte har tillräcklig kunskap eller byggningserfarenhet. Du förstör ju för den stackare som vill bygga maximalt och lyssnar på dina råd.
Citera
2005-04-12, 00:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboo_re
Om man inte kör ett hårt träningspass då? typ 40 min 3 ggr i veckan. Kan man köra biceps varje gång då? eller är det dåligt? När jag gymmar så tränar jag bara överkroppen (bröst, biceps, triceps, mage och rygg) skiter i att träna benen. Kan för övrigt säga att jag tränar boxning 3 ggr i veckan, brukar lyfta lite vikter efter träning i ca 20 min.

Det bör gå runt 5-6 dagar innan man hårdtränar samma muskel igen. Det är det viktigaste.

Tränar du hårt biceps, kanske med två olika övningar så den är helt slutkörd, så bör du vänta minst 5-6 dagar innan du tränar biceps igen. Fast detta beror lite på hur många reps du kör, men kör du med tunga vikter med relativt få reps så behöver muskeln en hel del tid för att återhämta sig. Tunga vikter sliter hårt på en muskel.
Citera
2005-04-12, 00:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag gissar på att du är ganska oerfaren inom styrketräning, för detta är verkligen grundkurs inom byggning och styrkesport. När det gäller att bygga massa är fria vikter och stång överlägset, det ger ett mycket bättre motstånd än kablar då de har en inbyggd tröghet. Testa att hålla emot vikten i en kabelmaskin, man klarar nästan hur mycket som helst. Jämför detta med stång eller hantlar - milsvid skillnad.

Fria vikter brukar även ha en annan fördel, nämligen att man även bygger upp småmuskler i kroppen, såna muskler som vid rena kabelövningar där man kanske sitter "bekvämt" inte påverkas alls. Denna träning av småmusklerna ska man inte nonchalera eftersom det ger en stabilare kropp, som bla lättare motverkar skador. Och sen får man ju också lite extra massa den vägen, även om det kanske inte är så jättemycket...
Citera
2005-04-12, 11:17
Medlem
Citat:

Kablar är dock bra som komplement till de fria vikterna, t ex för att krama ut det sista.

Jag tycker det är lite dåligt av dig att hoppa på mig då jag föreslår fria vikter och stänger när du uppenbarligen inte har tillräcklig kunskap eller byggningserfarenhet. Du förstör ju för den stackare som vill bygga maximalt och lyssnar på dina råd.

jag kan visa upp ett instruktörsdiplom om du vill se det så kunskapen är högre än dom flesta här, även dig uppenbarligen, mer behöver jag inte säga.

Kan du tala om för mig anledningen till att man endast ska träna fria vikter?
så talar jag om motsatsen!

anledningen till att du kan hålla emot vikten i en kabel är för hävstångseffekten blir helt anorlunda, om du inte är ute efter att träna statisk träning så räcker kabeln till mer än väl, kan du inte utmatta dina muskler i en kabelmaskin gör du nått grovt mistag, det räcker till mer än väl till både koncentrisk och exentrisk träning(om du inte möjligtvis är ett bolamonster), men som jag sa tidigare så är även variationen det bästa för muskelutveckling.

som info sa så får du med stabiliserande muskler vid fria vikter vilket är posetivt, men kör du i maskin stabiliserar maskinen rörelsen åt dig, och du kan köra tyngre vikter vilket är ett + för utvecklingen, men även stabilisatorerna är viktiga att träna.
Citera
2005-04-12, 11:34
Medlem
Ukklenitrats avatar
Jag och min kompis kör 2 Gnr/v ... Tycker det går rätt bra, jag har samma problem som dej, jag ökar inte så fort, men min kompis ökar rätt bra., jag kör biceps Tis/fre. 4-6 Reps. 3 Övningar. 3 Set på första, 2 på dom andra. Mitt chema finns på ett par andra trådar.

Lycka Till!
Citera
2005-04-12, 13:53
Medlem
Citat:
jag kan visa upp ett instruktörsdiplom om du vill se det så kunskapen är högre än dom flesta här, även dig uppenbarligen, mer behöver jag inte säga.

Kan du tala om för mig anledningen till att man endast ska träna fria vikter?
så talar jag om motsatsen!

Om du är instruktör så är du det inte åt sådana som satsar på byggning, för dessa skulle skratta åt dig om du rekommenderar kabelövningar före fria vikter.

Visa mig vad jag har skrivit att man endast ska satsa på fria vikter? I inlägget som du svarade på (som du tydligen inte läst igenom) så skrev jag att kabelövningar är bra som komplement.

Grundfrågan:
Jag påstår att man får bättre resultat (mer massa) genom att basera träningen på fria vikter än om man baserar träningen på kabelövningar. Du påstår alltså att detta är fel?

Visa mig gärna en framstående bodybuilder som prioriterar kablar framför fria vikter.

(Till mod: lyft gärna ut denna diskussion i en ny tråd)
Citera
2005-04-12, 14:06
Medlem
FUFUCKERs avatar
Ni kan ju alla skriva era överarmsmått, sen är det ju bara lyssna på den som har störst mått (dock inte någon som bara har fett i armarna),
kanske då även bildbevis
Helst då inte någon som tryckt en massa illegala preparat heller
Citera
2005-04-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUFUCKER
Ni kan ju alla skriva era överarmsmått, sen är det ju bara lyssna på den som har störst mått (dock inte någon som bara har fett i armarna),
kanske då även bildbevis
Helst då inte någon som tryckt en massa illegala preparat heller

Helt allvarligt så är det en bra idé, då skulle herr JohniiBoY inse att alla med grova armar skulle föredra fria vikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in