Citat:
Ursprungligen postat av tommy_t
Jag gissar på att du är ganska oerfaren inom styrketräning, för detta är verkligen grundkurs inom byggning och styrkesport. När det gäller att bygga massa är fria vikter och stång överlägset, det ger ett mycket bättre motstånd än kablar då de har en inbyggd tröghet. Testa att hålla emot vikten i en kabelmaskin, man klarar nästan hur mycket som helst. Jämför detta med stång eller hantlar - milsvid skillnad.
Kablar är dock bra som komplement till de fria vikterna, t ex för att krama ut det sista.
Jag tycker det är lite dåligt av dig att hoppa på mig då jag föreslår fria vikter och stänger när du uppenbarligen inte har tillräcklig kunskap eller byggningserfarenhet. Du förstör ju för den stackare som vill bygga maximalt och lyssnar på dina råd.
jag kan visa upp ett instruktörsdiplom om du vill se det så kunskapen är högre än dom flesta här, även dig uppenbarligen, mer behöver jag inte säga.
Kan du tala om för mig anledningen till att man endast ska träna fria vikter?
så talar jag om motsatsen!
anledningen till att du kan hålla emot vikten i en kabel är för hävstångseffekten blir helt anorlunda, om du inte är ute efter att träna statisk träning så räcker kabeln till mer än väl, kan du inte utmatta dina muskler i en kabelmaskin gör du nått grovt mistag, det räcker till mer än väl till både koncentrisk och exentrisk träning(om du inte möjligtvis är ett bolamonster), men som jag sa tidigare så är även variationen det bästa för muskelutveckling.
som info sa så får du med stabiliserande muskler vid fria vikter vilket är posetivt, men kör du i maskin stabiliserar maskinen rörelsen åt dig, och du kan köra tyngre vikter vilket är ett + för utvecklingen,
men även stabilisatorerna är viktiga att träna.